Tekoäly opetuksessa : ChatGPT:n rooli tulevaisuudessa
Laato, Joonatan (2024-05-30)
Tekoäly opetuksessa : ChatGPT:n rooli tulevaisuudessa
Laato, Joonatan
(30.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061048764
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061048764
Tiivistelmä
Tutkielman teemana on ChatGPT:n hyödyntäminen opetuksessa ja sen vaikutukset oppimisympäristöihin. Aihe on hyvin ajankohtainen ja yhteiskunnallisesti merkittävä, erityisesti nyt, kun maailmanlaajuinen pandemia on kiihdyttänyt digitaalisten oppimisympäristöjen kehitystä ja tuonut etäopetuksen välttämättömyyden kaikkien tietoisuuteen. Tämä on luonut kiireellisen tarpeen tarkastella ja ymmärtää, miten tekoäly kuten ChatGPT voi tukea opetusta uudessa normaalissa. Työssä käsitellään kielimallien teknistä toteutusta ja niiden soveltuvuutta opetuksessa, samalla pohtien niiden rajoitteita ja haasteita, kuten hallusinaatioita ja eettisiä kysymyksiä.
Tutkielmassa keskitään erityisesti siihen, miten ChatGPT:n kaltaiset mallit muuttavat opettamisen tapoja ja mahdollistavat uudenlaisia oppimisen polkuja. Tutkitaan myös niiden mahdollisuuksia ja uhkia, mukaan lukien niiden tarkkuuden ja todenmukaisuuden haasteita. Lisäksi pohditaan, miten nämä mallit voivat vaikuttaa tulevaisuuden tiedonhakuun ja oppimiseen verrattuna perinteisiin menetelmiin. Tutkielmassa käydään läpi myös tekoälyn eettisiä kysymyksiä, kuten sen taipumusta tuottaa ajoittain ennakkoluuloista tai puolueellista sisältöä, ja miten nämä vaikutukset voivat muokata yhteiskuntaamme.
Tärkeimpinä tuloksina havaittiin ChatGPT:n positiiviset vaikutukset tiedonhaun, ChatGPT on hyvin tehokas tutustuttamaan käyttäjä haluttuun aiheeseen, sekä löytämään asioita mitä käyttäjä ei välttämättä tiedä etsiä. ChatGPT on myös kyvykäs kielten opettamisessa, osaa keskustella useilla eri kielillä, käyttäen vaikeampaa tai yksinkertaisempaa kieltä. Myös kielen prosessointi, kielenhuolto ja tyylin vaihtelut ovat asioita, joissa ChatGPT pärjää hyvin. Toisaalta puutteellisiksi puoliksi ChatGPT:ssä huomattiin sen tapa hallusinoida väärää tietoa, minkä johdosta väitteet on tarkistettava luotettavista lähteistä. ChatGPT:llä on myös vaikeuksia onnistua loogisessa päättelyssä mm. matematiikassa tai ohjelmoinnissa. ChatGPT voi kirjoittaa koodia, joka ei toimi halutulla tavalla, tai veikata matemaattisia laskuja väärillä numeroilla.
Tutkielmassa keskitään erityisesti siihen, miten ChatGPT:n kaltaiset mallit muuttavat opettamisen tapoja ja mahdollistavat uudenlaisia oppimisen polkuja. Tutkitaan myös niiden mahdollisuuksia ja uhkia, mukaan lukien niiden tarkkuuden ja todenmukaisuuden haasteita. Lisäksi pohditaan, miten nämä mallit voivat vaikuttaa tulevaisuuden tiedonhakuun ja oppimiseen verrattuna perinteisiin menetelmiin. Tutkielmassa käydään läpi myös tekoälyn eettisiä kysymyksiä, kuten sen taipumusta tuottaa ajoittain ennakkoluuloista tai puolueellista sisältöä, ja miten nämä vaikutukset voivat muokata yhteiskuntaamme.
Tärkeimpinä tuloksina havaittiin ChatGPT:n positiiviset vaikutukset tiedonhaun, ChatGPT on hyvin tehokas tutustuttamaan käyttäjä haluttuun aiheeseen, sekä löytämään asioita mitä käyttäjä ei välttämättä tiedä etsiä. ChatGPT on myös kyvykäs kielten opettamisessa, osaa keskustella useilla eri kielillä, käyttäen vaikeampaa tai yksinkertaisempaa kieltä. Myös kielen prosessointi, kielenhuolto ja tyylin vaihtelut ovat asioita, joissa ChatGPT pärjää hyvin. Toisaalta puutteellisiksi puoliksi ChatGPT:ssä huomattiin sen tapa hallusinoida väärää tietoa, minkä johdosta väitteet on tarkistettava luotettavista lähteistä. ChatGPT:llä on myös vaikeuksia onnistua loogisessa päättelyssä mm. matematiikassa tai ohjelmoinnissa. ChatGPT voi kirjoittaa koodia, joka ei toimi halutulla tavalla, tai veikata matemaattisia laskuja väärillä numeroilla.