Vanhempien ja huoltajien ajatuksia koira-avusteisesta opetuksesta
Suominen, Karoliina (2024-05-02)
Vanhempien ja huoltajien ajatuksia koira-avusteisesta opetuksesta
Suominen, Karoliina
(02.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061149820
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061149820
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä ajatuksia, mielipiteitä ja tunteita koira-avusteista opetusta kohtaan. Vaikka koira-avusteista opetusta on tutkittu runsaasti, ei vanhempien ja huoltajien näkökulmaa asiaa ole juurikaan tuotu esiin. Tästä syystä tällaiselle tutkimukselle on tarvetta. Aihetta on tärkeää tutkia, jotta saadaan tietoa vanhempien ja huoltajien ajatuksista ja pystytään paremmin edistämään kodin ja koulun yhteistyötä.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja aineistonkeruu tapahtui teemahaastatteluina. Tutkimukseen osallistui yhteensä seitsemän henkilöä, joilla on yksi tai useampi alakouluikäinen lapsi. Aineiston analyysi tapahtui aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksessa selvisi, että koira-avusteinen opetus ei ollut tuttua vanhemmille ja huoltajille. Heillä heräsi kuitenkin paljon ajatuksia siitä, miten koiraa voisi hyödyntää opetuksen apuna, ja mitä haasteita koira-avusteiseen opetukseen saattaisi liittyä. Kaikki haastateltavat henkilöt asennoituivat koira-avusteiseen opetukseen joko varovaisen positiivisesti tai erittäin positiivisesti. He kokivat omien kokemustensa vaikuttavan vahvasti heidän ajatuksiinsa koira-avusteisesta opetuksesta. Yleisimmin mainitut koira-avusteisella opetuksella saavutettavat edut olivat haastateltavien mukaan koiran rauhoittava vaikutus, keskittymiskyvyn paraneminen, koiran tarjoama kumppanuus ja ilo ja hyvä olo sekä positiivinen vaikutus opettajan ja oppilaan väliseen vuorovaikutukseen. Haasteina taas mainittiin eniten koirapelko, allergiat, koira-avusteisen opetuksen järjestämisen haasteellisuus sekä pelko siitä, että koira vie huomion pois opiskelusta. Haastateltavat toivat koira-avusteisen opetuksen eduista ja haasteista esiin paljon sellaisia asioita, joita myös tutkimuksissa on tullut ilmi koira-avusteista opetusta tutkittaessa.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja aineistonkeruu tapahtui teemahaastatteluina. Tutkimukseen osallistui yhteensä seitsemän henkilöä, joilla on yksi tai useampi alakouluikäinen lapsi. Aineiston analyysi tapahtui aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksessa selvisi, että koira-avusteinen opetus ei ollut tuttua vanhemmille ja huoltajille. Heillä heräsi kuitenkin paljon ajatuksia siitä, miten koiraa voisi hyödyntää opetuksen apuna, ja mitä haasteita koira-avusteiseen opetukseen saattaisi liittyä. Kaikki haastateltavat henkilöt asennoituivat koira-avusteiseen opetukseen joko varovaisen positiivisesti tai erittäin positiivisesti. He kokivat omien kokemustensa vaikuttavan vahvasti heidän ajatuksiinsa koira-avusteisesta opetuksesta. Yleisimmin mainitut koira-avusteisella opetuksella saavutettavat edut olivat haastateltavien mukaan koiran rauhoittava vaikutus, keskittymiskyvyn paraneminen, koiran tarjoama kumppanuus ja ilo ja hyvä olo sekä positiivinen vaikutus opettajan ja oppilaan väliseen vuorovaikutukseen. Haasteina taas mainittiin eniten koirapelko, allergiat, koira-avusteisen opetuksen järjestämisen haasteellisuus sekä pelko siitä, että koira vie huomion pois opiskelusta. Haastateltavat toivat koira-avusteisen opetuksen eduista ja haasteista esiin paljon sellaisia asioita, joita myös tutkimuksissa on tullut ilmi koira-avusteista opetusta tutkittaessa.