Kimmeltäviä palasia : Autoetnografinen tutkimus laulajan ja säveltäjän vuorovaikutuksesta Marko Aution laulusarjan sävellysprosessissa
Kuivisto, Annukka (2024-05-06)
Kimmeltäviä palasia : Autoetnografinen tutkimus laulajan ja säveltäjän vuorovaikutuksesta Marko Aution laulusarjan sävellysprosessissa
Kuivisto, Annukka
(06.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061149505
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061149505
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa seurataan laulusarjan sävellysprosessia säveltäjän työpöydältä sen ensiesitykseen asti. Tämän taidetta ja tiedettä yhdistävän tutkielman tutkimuskohde on turkulaisen säveltäjä Marko Aution tutkimuksen aikana säveltämä länsimaista nykytaidemusiikkia edustava kuusiosainen laulusarja Kimmeltäviä palasia sopraanolle ja pianolle. Laulusarja on tilausteos, joka tilattiin tutkimusprojektin kohteeksi ja rakennettiin tutkimuksen tekijän toiveita kuunnellen. Teoksen laululyriikan on laulusarjaa varten kirjoittanut runoilija Minna Piri. Sävellysprosessi ja sen analyysi jakautui neljään osaan, joita olivat: runosarjan kirjoittaminen, laulusarjan säveltäminen, harjoitusprosessi ja konsertti. Tutkielma keskittyy luovan prosessin analyysiin ja asettaa musiikintutkimuksen ja käytännön muusikkouden tiiviiseen vuorovaikutukseen.
Tutkielma seuraa kahta tutkimuslinjaa: ensimmäinen tutkii laulusarjan säveltämiseen liittyvää luovaa prosessia, toinen seuraa tutkivan laulajan matkaa tutkimuskohteen parissa. Tutkielman monimateriaalinen aineisto on kerätty etnografista metodologiaa hyödyntäen. Tutkija itse osallistuu tutkimuksen kohteena olevaan taideprojektiin laulusarjan ensiesittäjänä. Hän seuraa ja analysoi sävellysprosessia sekä projektin lopputuloksena syntyneitä taideteoksia omasta muusikon näkökulmastaan käsin autoetnografisella tutkimusmenetelmällä. Aineiston analyysin avulla tuodaan näkyväksi tutkimuksen kohteena oleviin taiteellisiin prosesseihin liittyviä teemoja, valintoja, päätöksiä ja tapahtumia. Tutkimus pohtii, mikä on esittäjän vaikutus musiikin luomiseen ja esittämiseen.
Tutkimus osoitti laulusarjan sävellysprosessin olevan moniulotteinen ja -kerroksinen hanke, jossa yhdistyvät tieto ja taito. Työryhmän keskinäinen vuorovaikutus ja dialogi, sekä osapuolten tarpeiden huomioiminen, yhdessä asetettu päämäärä ja taiteellisen kehyksen rajaus motivoivat ryhmän jäseniä omissa taiteellisissa prosesseissaan. Tutkimuksessa korostui taiteellisen ilmaisun vapauden merkitys, ja projektin tavoitteiden, eli runo- ja laulusarjan sekä konsertin onnistumisen kannalta oli tärkeää, että työryhmän jokaisella jäsenellä oli vapaat kädet omassa taiteellisessa osuudessaan. Tutkimuksessa nousi esiin myös huolellisen ennakkosuunnittelun merkitys, sillä sekä projektille että laulusarjalle rakennetut kehykset viitoittivat taiteellista työskentelyä ja teosten rakentumista koko sävellysprojektin ajan. Taideprosessi, jossa laulusarja muotoutui sävelteokseksi, muodostui kolmen työryhmämme jäsenen välisestä moniulotteisesta vuorovaikutuksesta. Laulusarjan harjoitusprosessissa korostui erityisesti musiikillisen vuoropuhelun merkitys ja taiteilijoiden välinen luottamuksellinen vuorovaikutus.
Tutkimuksen kolme taiteellista tavoitetta – uusi suomenkielinen runosarja, uusi länsimaista nykytaidemusiikkia edustava laulusarja ja konsertti, jossa molemmat teokset ensiesitettiin – toteutuivat onnistuneesti suunnitellun aikataulun puitteissa. Kimmeltäviä palasia -laulusarja ensiesitettiin säveltäjän 50-vuotisjuhlien kunniaksi järjestetyssä sävellyskonsertissa Turun Sibelius-museossa syksyllä 2019.
Tutkielma seuraa kahta tutkimuslinjaa: ensimmäinen tutkii laulusarjan säveltämiseen liittyvää luovaa prosessia, toinen seuraa tutkivan laulajan matkaa tutkimuskohteen parissa. Tutkielman monimateriaalinen aineisto on kerätty etnografista metodologiaa hyödyntäen. Tutkija itse osallistuu tutkimuksen kohteena olevaan taideprojektiin laulusarjan ensiesittäjänä. Hän seuraa ja analysoi sävellysprosessia sekä projektin lopputuloksena syntyneitä taideteoksia omasta muusikon näkökulmastaan käsin autoetnografisella tutkimusmenetelmällä. Aineiston analyysin avulla tuodaan näkyväksi tutkimuksen kohteena oleviin taiteellisiin prosesseihin liittyviä teemoja, valintoja, päätöksiä ja tapahtumia. Tutkimus pohtii, mikä on esittäjän vaikutus musiikin luomiseen ja esittämiseen.
Tutkimus osoitti laulusarjan sävellysprosessin olevan moniulotteinen ja -kerroksinen hanke, jossa yhdistyvät tieto ja taito. Työryhmän keskinäinen vuorovaikutus ja dialogi, sekä osapuolten tarpeiden huomioiminen, yhdessä asetettu päämäärä ja taiteellisen kehyksen rajaus motivoivat ryhmän jäseniä omissa taiteellisissa prosesseissaan. Tutkimuksessa korostui taiteellisen ilmaisun vapauden merkitys, ja projektin tavoitteiden, eli runo- ja laulusarjan sekä konsertin onnistumisen kannalta oli tärkeää, että työryhmän jokaisella jäsenellä oli vapaat kädet omassa taiteellisessa osuudessaan. Tutkimuksessa nousi esiin myös huolellisen ennakkosuunnittelun merkitys, sillä sekä projektille että laulusarjalle rakennetut kehykset viitoittivat taiteellista työskentelyä ja teosten rakentumista koko sävellysprojektin ajan. Taideprosessi, jossa laulusarja muotoutui sävelteokseksi, muodostui kolmen työryhmämme jäsenen välisestä moniulotteisesta vuorovaikutuksesta. Laulusarjan harjoitusprosessissa korostui erityisesti musiikillisen vuoropuhelun merkitys ja taiteilijoiden välinen luottamuksellinen vuorovaikutus.
Tutkimuksen kolme taiteellista tavoitetta – uusi suomenkielinen runosarja, uusi länsimaista nykytaidemusiikkia edustava laulusarja ja konsertti, jossa molemmat teokset ensiesitettiin – toteutuivat onnistuneesti suunnitellun aikataulun puitteissa. Kimmeltäviä palasia -laulusarja ensiesitettiin säveltäjän 50-vuotisjuhlien kunniaksi järjestetyssä sävellyskonsertissa Turun Sibelius-museossa syksyllä 2019.