Tiedonlouhinta terveydenhuollossa, sosiaalisessa mediassa ja koulutuksessa : Mahdollisuudet ja haasteet
Viitanen, Elias (2024-05-31)
Tiedonlouhinta terveydenhuollossa, sosiaalisessa mediassa ja koulutuksessa : Mahdollisuudet ja haasteet
Viitanen, Elias
(31.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061149642
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061149642
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintyössä tutkitaan tiedonlouhinnan sovelluksia eri aloilla, keskittyen erityisesti terveydenhuoltoon, sosiaaliseen mediaan ja koulutukseen. Tutkimus selvittää, miten tiedonlouhinta voi tarjota arvokkaita oivalluksia ja edistää yhteiskunnallista kehitystä ja hyvinvointia näillä aloilla.
Taustaluvussa esitellään tiedonlouhinnan perusteet ja yleisimmät menetelmät, luoden vankan perustan sen toiminnan ymmärtämiselle ja merkitykselle eri konteksteissa.
Seuraavissa luvuissa tutkitaan tiedonlouhinnan sovelluksia terveydenhuollossa, sosiaalisessa mediassa ja koulutuksessa, analysoiden kunkin alan haasteita ja mahdollisuuksia. Terveydenhuollossa tiedonlouhinnalla on lupausta parantaa potilaiden hoitoa, resurssien kohdentamista ja tautien ennaltaehkäisyä. Sosiaalisessa mediassa se mahdollistaa suurten datamäärien analysoinnin ihmisten kommunikaation, vuorovaikutusmallien ja alustojen kehittämisen ymmärtämiseksi. Koulutuksessa tiedonlouhinta helpottaa yksilöllistä oppimistuen tarjoamista, politiikan muotoilua ja eettisiä näkökohtia koskien tietosuojaa ja datan käyttöä.
Tutkimus korostaa eettisen ja vastuullisen datankäsittelyn merkitystä, erityisesti koulutusdatan louhinnan yhteydessä.
Yhteenvetona voidaan todeta, että jatkuva tiedonlouhinnan ja oppimisanalytiikan kehitys ja soveltaminen tarjoavat lupaavia mahdollisuuksia ihmiskäyttäytymisen ja tarpeiden parempaan ymmärtämiseen eri aloilla, päätöksentekoprosessien parantamiseen ja yleiseen tehokkuuteen.
Taustaluvussa esitellään tiedonlouhinnan perusteet ja yleisimmät menetelmät, luoden vankan perustan sen toiminnan ymmärtämiselle ja merkitykselle eri konteksteissa.
Seuraavissa luvuissa tutkitaan tiedonlouhinnan sovelluksia terveydenhuollossa, sosiaalisessa mediassa ja koulutuksessa, analysoiden kunkin alan haasteita ja mahdollisuuksia. Terveydenhuollossa tiedonlouhinnalla on lupausta parantaa potilaiden hoitoa, resurssien kohdentamista ja tautien ennaltaehkäisyä. Sosiaalisessa mediassa se mahdollistaa suurten datamäärien analysoinnin ihmisten kommunikaation, vuorovaikutusmallien ja alustojen kehittämisen ymmärtämiseksi. Koulutuksessa tiedonlouhinta helpottaa yksilöllistä oppimistuen tarjoamista, politiikan muotoilua ja eettisiä näkökohtia koskien tietosuojaa ja datan käyttöä.
Tutkimus korostaa eettisen ja vastuullisen datankäsittelyn merkitystä, erityisesti koulutusdatan louhinnan yhteydessä.
Yhteenvetona voidaan todeta, että jatkuva tiedonlouhinnan ja oppimisanalytiikan kehitys ja soveltaminen tarjoavat lupaavia mahdollisuuksia ihmiskäyttäytymisen ja tarpeiden parempaan ymmärtämiseen eri aloilla, päätöksentekoprosessien parantamiseen ja yleiseen tehokkuuteen.