Julkisuuslaki ja viranomaistoimintojen yhtiöittäminen : Perustuslain 12.2 §:ssä säädetyn tiedonsaantioikeuden toteutumisen arviointia
Lempiäinen, Marianna (2024-06-03)
Julkisuuslaki ja viranomaistoimintojen yhtiöittäminen : Perustuslain 12.2 §:ssä säädetyn tiedonsaantioikeuden toteutumisen arviointia
Lempiäinen, Marianna
(03.06.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061150044
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061150044
Tiivistelmä
Vuoden 1995 perusoikeusuudistuksen yhteydessä säädettiin uutena perusoikeutena tiedonsaantioikeudesta, jonka mukaan viranomaisen hallussa olevat asiakirjat ovat julkisia, jollei niiden julkisuutta ole välttämättömien syiden vuoksi lailla erikseen rajoitettu. Lisäksi jokaisella on oikeus saada tieto julkisesta asiakirjasta ja tallenteesta. Tiedonsaantioikeuden toteuttamiseksi julkisuuslakiin tehtiin kokonaisuudistus, jonka oli tarkoitus saattaa asiakirjajulkisuutta koskeva sääntely perusoikeussuojan edellyttämällä tasolle. Lain soveltamisalassa on kuitenkin ilmennyt ongelmallisuutta hallinnon rakenteiden muutoksen myötä, kun julkisia hallintotehtäviä on siirretty julkisomisteisten osakeyhtiöiden hoidettavaksi. Tässä yhteydessä osa tehtävistä ovat jääneet julkisuuslain soveltamisalan ulkopuolelle. Lain säännökset eivät vastaa nyky-yhteiskunnan toimintaympäristöä, minkä vuoksi tiedonsaantioikeus ei toteudu tyydyttävästi.
Tässä tutkielmassa tarkastellaan, miten perustuslain 12 §:n 2 momentissa säädetty tiedonsaantioikeus toteutuu suhteessa viranomaistoimintojen yhtiöittämiseen. Päätutkimuskysymykseen vastataan selvittämällä, mikä lain nykytila on ja miten tiedonsaantioikeus huomioitiin sen valmistelussa. Tämän lisäksi tutkitaan, miten tiedonsaantioikeuden toteutumista pyritään turvaamaan. Tutkielmassa tarkastellaan myös sitä, rajoittaako voimassa oleva julkisuuslaki sen tosiasiallista toteutumista. Tutkielman metodina hyödynnetään lainoppia eli oikeusdogmatiikkaa. Oikeuslähteenä käytetään kansallista lainsäädäntöä, valmisteluaineistoa sekä oikeuskäytäntöä ja oikeuskirjallisuutta.
Viranomaistoimintojen yhtiöittämiskehitys on kaventanut tiedonsaantioikeuden alaa, sillä aikaisemmin viranomaisessa tuotettuihin palveluihin liittyvät asiakirjat ovat siirtyneet julkisuuslain soveltamisalan ulottumattomiin. Tilanne ei vastaa perustuslainsäätäjän tahtotilaa, joka puoltaa laajaa julkisuutta. Sen mukaan hallinnon organisointitavoissa tapahtuvat muutokset eivät myöskään saisi vaikuttaa tiedonsaantioikeuden toteutumiseen. Lainvalmistelussa ei muutenkaan ole huomioitu tyydyttävällä tavalla perusoikeuden edellyttämän suojan tasoa eikä perusoikeuksien rajoittamiseen liittyviä yleisiä oppeja.
Oikeusministeriön asettama työryhmä on esittänyt loppuvuodesta 2023, että julkisuuslain soveltamisalaa laajennettaisiin koskemaan kaikkea julkisen hallintotehtävän hoitamista. Näin laki soveltuisi johdonmukaisesti kaikkiin tehtäviin, jotka ovat siirretty julkisomisteisille osakeyhtiöille. Julkisuuslain salassapitoperusteet suojaisivat kuitenkin edelleen myös tällaisessa toiminnassa muodostuvia asiakirjoja. Ehdotuksessa esitetyt muutokset edistäisivät merkittävästi tiedonsaantioikeuden toteutumista.
Tässä tutkielmassa tarkastellaan, miten perustuslain 12 §:n 2 momentissa säädetty tiedonsaantioikeus toteutuu suhteessa viranomaistoimintojen yhtiöittämiseen. Päätutkimuskysymykseen vastataan selvittämällä, mikä lain nykytila on ja miten tiedonsaantioikeus huomioitiin sen valmistelussa. Tämän lisäksi tutkitaan, miten tiedonsaantioikeuden toteutumista pyritään turvaamaan. Tutkielmassa tarkastellaan myös sitä, rajoittaako voimassa oleva julkisuuslaki sen tosiasiallista toteutumista. Tutkielman metodina hyödynnetään lainoppia eli oikeusdogmatiikkaa. Oikeuslähteenä käytetään kansallista lainsäädäntöä, valmisteluaineistoa sekä oikeuskäytäntöä ja oikeuskirjallisuutta.
Viranomaistoimintojen yhtiöittämiskehitys on kaventanut tiedonsaantioikeuden alaa, sillä aikaisemmin viranomaisessa tuotettuihin palveluihin liittyvät asiakirjat ovat siirtyneet julkisuuslain soveltamisalan ulottumattomiin. Tilanne ei vastaa perustuslainsäätäjän tahtotilaa, joka puoltaa laajaa julkisuutta. Sen mukaan hallinnon organisointitavoissa tapahtuvat muutokset eivät myöskään saisi vaikuttaa tiedonsaantioikeuden toteutumiseen. Lainvalmistelussa ei muutenkaan ole huomioitu tyydyttävällä tavalla perusoikeuden edellyttämän suojan tasoa eikä perusoikeuksien rajoittamiseen liittyviä yleisiä oppeja.
Oikeusministeriön asettama työryhmä on esittänyt loppuvuodesta 2023, että julkisuuslain soveltamisalaa laajennettaisiin koskemaan kaikkea julkisen hallintotehtävän hoitamista. Näin laki soveltuisi johdonmukaisesti kaikkiin tehtäviin, jotka ovat siirretty julkisomisteisille osakeyhtiöille. Julkisuuslain salassapitoperusteet suojaisivat kuitenkin edelleen myös tällaisessa toiminnassa muodostuvia asiakirjoja. Ehdotuksessa esitetyt muutokset edistäisivät merkittävästi tiedonsaantioikeuden toteutumista.