5.–6.-luokkalaisten näkemyksiä ympäristöopin digitaalisen Aivot – yhdessä käyttöön -oppimateriaalin kiinnostavuudesta
Rantanen, Jessica; Raiski, Matleena (2024-05-20)
5.–6.-luokkalaisten näkemyksiä ympäristöopin digitaalisen Aivot – yhdessä käyttöön -oppimateriaalin kiinnostavuudesta
Rantanen, Jessica
Raiski, Matleena
(20.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061251198
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061251198
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää 5.–6.-luokkalaisten oppilaiden näkemyksiä ympäristöopin digitaalisen Aivot – yhdessä käyttöön -oppimateriaalin kiinnostavuudesta. Aivot – yhdessä käyttöön -oppimateriaalista käytetään selkeyden vuoksi lyhennettyä muotoa Aivot-oppimateriaali. Tutkimuksessa haluttiin selvittää, kuinka kiinnostavana oppilaat pitävät Aivot-oppimateriaalia ja millaisia näkemyksiä heillä on oppimateriaalin kiinnostavuudesta. Tämän lisäksi selvitettiin, mitkä Aivot-oppimateriaalin piirteet koettiin kiinnostavina, mikä tekisi oppimateriaalista entistä kiinnostavamman ja millaisia muita näkemyksiä oppilailla on Aivot-oppimateriaalin kiinnostavuudesta. Tutkimus tehtiin toimeksiantona Aivot-oppimateriaalin kehittäjälle Tampereen seudun Osakkeelle.
Tutkittavat olivat Aivot-oppimateriaalia käyttäneitä 5.–6.-luokkalaisia oppilaita kahdeksasta eri Tampereen kaupunkiseudun kunnasta. Nämä kunnat olivat: Tampere, Nokia, Ylöjärvi, Kangasala, Orivesi, Vesilahti, Lempäälä ja Pirkkala. Tutkimukseen osallistui yhteensä 63 oppilasta (N=63), joista muodostettiin 15 ryhmää haastatteluja varten. Kukin ryhmä koostui 4–5 oppilaasta. Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin lasten ryhmähaastattelua, jonka vastaukset analysoitiin laadullista sisällönanalyysiä hyödyntäen. Tämän lisäksi tutkimus sisälsi määrällisen osuuden, joka oli haastattelujen lopuksi täydennettävä Aivot-oppimateriaalin kiinnostavuutta arvioiva kirjallinen lomake.
Tutkimuksen päätuloksena selvisi, että oppilaat kokivat Aivot-oppimateriaalin kiinnostavana. Oppilaat pitivät erityisen kiinnostavina materiaalin kuvia, videoita sekä äänitiedostoja. Materiaalista kiinnostavan teki oppilaiden mielestä myös sen monipuolisuus, visuaalisuus, selkeys ja digitaalisuus. Oppilaat pitäisivät materiaalia vielä kiinnostavampana, jos siihen lisättäisiin enemmän videoita ja kuvia sekä tehtäisiin muutoksia äänitiedostojen lukijan nopeuteen ja teknisiä ongelmia korjattaisiin.
Tutkimustulokset viittaavat siihen, että digitaalisten oppimateriaalien kehittämisessä olisi tärkeää ottaa huomioon oppilaiden näkemyksiä kiinnostavuuteen vaikuttavista tekijöistä. Lisäämällä oppimateriaaleihin oppilaita kiinnostavia piirteitä, kuten monipuolisia visuaalisia elementtejä ja hyödyntämällä digitaalisuutta, voidaan tukea oppilaiden motivaatiota ja sitoutumista oppimiseen sekä parantaa asenteita luonnontieteitä kohtaan. Näiden tulosten pohjalta suositellaan jatkokehitystä Aivot-oppimateriaalin kaltaisille interaktiivisille digitaalisille oppimateriaaleille. Oppilaiden näkemysten hyödyntäminen voi lisätä oppilaiden kiinnostusta oppimiseen ja parantaa oppimiskokemuksia.
Tutkittavat olivat Aivot-oppimateriaalia käyttäneitä 5.–6.-luokkalaisia oppilaita kahdeksasta eri Tampereen kaupunkiseudun kunnasta. Nämä kunnat olivat: Tampere, Nokia, Ylöjärvi, Kangasala, Orivesi, Vesilahti, Lempäälä ja Pirkkala. Tutkimukseen osallistui yhteensä 63 oppilasta (N=63), joista muodostettiin 15 ryhmää haastatteluja varten. Kukin ryhmä koostui 4–5 oppilaasta. Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin lasten ryhmähaastattelua, jonka vastaukset analysoitiin laadullista sisällönanalyysiä hyödyntäen. Tämän lisäksi tutkimus sisälsi määrällisen osuuden, joka oli haastattelujen lopuksi täydennettävä Aivot-oppimateriaalin kiinnostavuutta arvioiva kirjallinen lomake.
Tutkimuksen päätuloksena selvisi, että oppilaat kokivat Aivot-oppimateriaalin kiinnostavana. Oppilaat pitivät erityisen kiinnostavina materiaalin kuvia, videoita sekä äänitiedostoja. Materiaalista kiinnostavan teki oppilaiden mielestä myös sen monipuolisuus, visuaalisuus, selkeys ja digitaalisuus. Oppilaat pitäisivät materiaalia vielä kiinnostavampana, jos siihen lisättäisiin enemmän videoita ja kuvia sekä tehtäisiin muutoksia äänitiedostojen lukijan nopeuteen ja teknisiä ongelmia korjattaisiin.
Tutkimustulokset viittaavat siihen, että digitaalisten oppimateriaalien kehittämisessä olisi tärkeää ottaa huomioon oppilaiden näkemyksiä kiinnostavuuteen vaikuttavista tekijöistä. Lisäämällä oppimateriaaleihin oppilaita kiinnostavia piirteitä, kuten monipuolisia visuaalisia elementtejä ja hyödyntämällä digitaalisuutta, voidaan tukea oppilaiden motivaatiota ja sitoutumista oppimiseen sekä parantaa asenteita luonnontieteitä kohtaan. Näiden tulosten pohjalta suositellaan jatkokehitystä Aivot-oppimateriaalin kaltaisille interaktiivisille digitaalisille oppimateriaaleille. Oppilaiden näkemysten hyödyntäminen voi lisätä oppilaiden kiinnostusta oppimiseen ja parantaa oppimiskokemuksia.