Maanpuolustukselliset karttatasot digitaalisissa merikartoissa : AML-tuotantoprosessin soveltuvuus Merivoimien käyttöön
Kuurne, Evelina (2024-05-16)
Maanpuolustukselliset karttatasot digitaalisissa merikartoissa : AML-tuotantoprosessin soveltuvuus Merivoimien käyttöön
Kuurne, Evelina
(16.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061251498
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061251498
Tiivistelmä
Merikarttoja on käytetty navigoinnissa jo vuosisatojen ajan, ja ne ovatkin elintärkeitä turvalliselle merenkäynnille. Ne sisältävät tietoa meri- ja rannikkoalueista pisteinä, viivoina, polygoneina ja kuvioina. Merikarttojen sisältämän tiedon lisäksi on kuitenkin usein tarvetta lisätiedolle, etenkin sotilasmerenkulussa. Tämä on mahdollista lisäämällä ECDIS-järjestelmässä olevan elektronisen merikartan päälle AML-tasoja. Additional Military Layer on NATOn paikkatietoformaatti, jonka avulla voidaan parantaa tilannekohtaista tietoisuutta. S-57- ja S-100-muodossa olevia AML-tasoja voidaan tuottaa Esrin ArcGIS Pro:n Maritime-lisäosalla. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, miten kyseinen lisäosa soveltuu Merivoimien AML-tuotantoon. Saman aikaisesti selvitetään, minkälainen AML:n tuottamisprosessi ja siitä syntyvän tuotteen laatu on.
Aineistona tutkielmassa käytetään soveltuvuustestauksissa syntynyttä tilastollista aineistoa koskien lisäosan ja sen työkalujen käytettävyyden ja toiminnallisuuden arviointia. Lisäksi testauksessa syntynyttä, lisäosalla luotua tasoa ja Traficomilta saatua AML-tasoa käytetään lopputuotteen laadun tarkasteluun. Näiden aineistojen avulla on mahdollista testata lisäosaa Merivoimilta saatujen soveltuvuuskriteerien perusteella. Menetelminä tutkielmassa käytetään tilastollisia menetelmiä ja sisällönanalyysiä lomakkeiden vastauksien arviointiin. Lopputuotteen ominaisuustietoja vertaillaan Traficomilta saatuun verrokkitasoon.
AML:n tuottamisprosessi oli nelivaiheinen sisältäen kattavuusalueen, tuotemäärittelyn, näiden kahden välisen suhteen ja uusien kohteiden luomisen. Kohteiden luominen onnistui manuaalisesti. Tuotantoprosessi oli hieman haastava, mutta testaajat onnistuivat luomaan itse uudet kohteet, joiden laatu oli identtinen verrattuna verrokkitasoon. Lisäosalla tuotetun tuotteen testaus ECDIS-järjestelmällä suoritetaan Merivoimien puolesta myöhemmin.
ArcGIS Pro:n Maritime-lisäosa sopii kohtalaisesti Merivoimien AML-tuotantoon. Kohteita on mahdollista luoda manuaalisesti koordinaattien avulla, mikä ei ole mielekästä, jos aineisto on laaja. Tutkielmassa ei tutkittu tarkemmin muiden tiedostomuotojen muuttamista AML-muotoon, mutta sen avulla voisi olla mahdollista parantaa AML:n tuottamisen prosessia. Tällöin valmiiden tasojen päivittäminen olisi mahdollista. Nautical charts have been used in navigation for centuries, and they are vital for safe maritime operations. They contain information about maritime and coastal areas in points, lines, polygons, and symbols. In addition to the data provided by nautical charts, there is often a need for additional information, especially in military navigation. This can be achieved by overlaying Additional Military Layers (AML) on top of electronic nautical charts in an ECDIS system. The Additional Military Layer is a NATO’s geospatial data format that enhances situational awareness. AML layers in S-57 and S-100 formats can be produced using Esri's ArcGIS Pro Maritime extension.
The purpose of this study is to investigate how this extension is suitable for the production of AML for the Finnish Navy. Simultaneously, the study aims to determine the process of AML production and the quality of the resulting product. The study utilizes statistical data generated from suitability tests regarding the usability and functionality of the extension and its tools. Additionally, AML layers created with the extension and obtained from Traficom are used to evaluate the quality of the final product. These datasets enable the testing of the extension according to the suitability criteria provided by the Finnish Navy. The study employs statistical methods and content analysis of survey responses as research methodologies. The final AML product is compared to a benchmark layer obtained from Traficom.
The AML production process consists of three stages: coverage area creation, product specification, and feature creation. The creation of new features was successful manually. Although the process was somewhat challenging, the testers managed to create new features themselves, with the quality being identical compared to the benchmark layer. Testing of the product produced with the extension on the ECDIS system is conducted by the Finnish Navy later on.
The ArcGIS Pro Maritime extension is moderately suitable for the AML production of the Finnish Navy. It is possible to create features manually using coordinates, but this may not be practical for extensive datasets. The study did not delve into the conversion of other file formats into AML format, but it could potentially improve the AML production process. This would enable the updating of existing layers.
Aineistona tutkielmassa käytetään soveltuvuustestauksissa syntynyttä tilastollista aineistoa koskien lisäosan ja sen työkalujen käytettävyyden ja toiminnallisuuden arviointia. Lisäksi testauksessa syntynyttä, lisäosalla luotua tasoa ja Traficomilta saatua AML-tasoa käytetään lopputuotteen laadun tarkasteluun. Näiden aineistojen avulla on mahdollista testata lisäosaa Merivoimilta saatujen soveltuvuuskriteerien perusteella. Menetelminä tutkielmassa käytetään tilastollisia menetelmiä ja sisällönanalyysiä lomakkeiden vastauksien arviointiin. Lopputuotteen ominaisuustietoja vertaillaan Traficomilta saatuun verrokkitasoon.
AML:n tuottamisprosessi oli nelivaiheinen sisältäen kattavuusalueen, tuotemäärittelyn, näiden kahden välisen suhteen ja uusien kohteiden luomisen. Kohteiden luominen onnistui manuaalisesti. Tuotantoprosessi oli hieman haastava, mutta testaajat onnistuivat luomaan itse uudet kohteet, joiden laatu oli identtinen verrattuna verrokkitasoon. Lisäosalla tuotetun tuotteen testaus ECDIS-järjestelmällä suoritetaan Merivoimien puolesta myöhemmin.
ArcGIS Pro:n Maritime-lisäosa sopii kohtalaisesti Merivoimien AML-tuotantoon. Kohteita on mahdollista luoda manuaalisesti koordinaattien avulla, mikä ei ole mielekästä, jos aineisto on laaja. Tutkielmassa ei tutkittu tarkemmin muiden tiedostomuotojen muuttamista AML-muotoon, mutta sen avulla voisi olla mahdollista parantaa AML:n tuottamisen prosessia. Tällöin valmiiden tasojen päivittäminen olisi mahdollista.
The purpose of this study is to investigate how this extension is suitable for the production of AML for the Finnish Navy. Simultaneously, the study aims to determine the process of AML production and the quality of the resulting product. The study utilizes statistical data generated from suitability tests regarding the usability and functionality of the extension and its tools. Additionally, AML layers created with the extension and obtained from Traficom are used to evaluate the quality of the final product. These datasets enable the testing of the extension according to the suitability criteria provided by the Finnish Navy. The study employs statistical methods and content analysis of survey responses as research methodologies. The final AML product is compared to a benchmark layer obtained from Traficom.
The AML production process consists of three stages: coverage area creation, product specification, and feature creation. The creation of new features was successful manually. Although the process was somewhat challenging, the testers managed to create new features themselves, with the quality being identical compared to the benchmark layer. Testing of the product produced with the extension on the ECDIS system is conducted by the Finnish Navy later on.
The ArcGIS Pro Maritime extension is moderately suitable for the AML production of the Finnish Navy. It is possible to create features manually using coordinates, but this may not be practical for extensive datasets. The study did not delve into the conversion of other file formats into AML format, but it could potentially improve the AML production process. This would enable the updating of existing layers.