Teräviä huomioita ikääntymisestä ja seksistä laukova valkoinen vammaton nainen : Hauskan naisen representaatiot suoratoistopalvelu Netflixin stand up -ohjelmissa
Sillvan, Saara (2024-06-06)
Teräviä huomioita ikääntymisestä ja seksistä laukova valkoinen vammaton nainen : Hauskan naisen representaatiot suoratoistopalvelu Netflixin stand up -ohjelmissa
Sillvan, Saara
(06.06.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061251584
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061251584
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tutkin, millaisia ovat hauskojen naisten representaatiot
suoratoistopalvelu Netflixin stand up -ohjelmien mainosteksteissä -ja kuvissa. Tutkielman aineisto
koostuu yhteensä viidentoista eri naiskoomikon tähdittämästä stand up -ohjelman mainoksesta.
Aineistoa tarkastelen lähiluvun, representaatioanalyysin, kuva-analyysin sekä retoriikan analyysin
kautta. Edellä mainittujen metodien avulla etsin aineistosta toistuvia tapoja ja teemoja, joilla hauska
nainen representoidaan niin kuvissa kuin mainosteksteissä. Tutkielma käsittelee myös hauskojen
naisten tuttuja representaatioita sekä huumorin valtaa ja vastuuta.
Aineistosta löytyneet toisteiset retoriset teemat ovat omasta iästä puhuminen, seksi, parisuhde, lapset,
seksi, opiskelu ja julkisuus. Lähiluvun avulla mainoskuvista esiin nousevat toisteisimmat piirteet ovat
vammaton keho, kameraan katsomattomuus, toiminnallinen hetkikuva mikki kädessä, valkoiset naiset,
hameen tai mekon käyttäminen sekä pikkutakin tai T-paidan esiintyminen kuvassa. Aineiston
mainoskuvien selkein toisteisin piirre on se, että jokainen koomikko on vammaton. Suosituin retorinen
aihe, jota naiskoomikot käsittelevät esityksissään on koomikon oma ikä ja vanheneminen. Aineistosta
esiin nousseiden toisteisten piirteiden mahdolliset syyt ja merkitykset kiteytyvät lopulta siihen, että
nykypäivän naiskoomikot käyttävät naisiin kohdistuvia oletuksia ja sääntöjä hyväkseen
komediaesityksissään, mutta koomikoiden visuaalinen kuvasto ei kuitenkaan ole kovin moninaista. In this bachelor's thesis, I examine the representations of funny women in the promotional texts and images of stand-up shows on the streaming service Netflix. The material for the thesis consists of advertisements for a total of fifteen different female comedians' stand-up shows. I analyze the material through close reading, representation analysis, image analysis, and rhetoric analysis. Using these methods, I search for recurring patterns and themes in how funny women are represented in both images and promotional texts. The thesis also addresses familiar representations of funny women and the power and responsibility of humor.
The recurring rhetorical themes found in the material include talking about one's age, sex, relationships, children, education, and fame. Through close reading, the most recurring features in the promotional images are an able-bodied physique, not looking at the camera, an action shot with a microphone in hand, white women, wearing a skirt or dress, and the presence of a blazer or T-shirt. The most consistent feature in the promotional images is that every comedian is able-bodied. The most popular rhetorical topic that female comedians address in their performances is their own age and aging. The possible reasons and meanings behind the recurring features that emerged from the material ultimately boil down to the fact that today's female comedians leverage the expectations and rules imposed on women in their comedy performances, although the visual imagery of the comedians is not very diverse.
suoratoistopalvelu Netflixin stand up -ohjelmien mainosteksteissä -ja kuvissa. Tutkielman aineisto
koostuu yhteensä viidentoista eri naiskoomikon tähdittämästä stand up -ohjelman mainoksesta.
Aineistoa tarkastelen lähiluvun, representaatioanalyysin, kuva-analyysin sekä retoriikan analyysin
kautta. Edellä mainittujen metodien avulla etsin aineistosta toistuvia tapoja ja teemoja, joilla hauska
nainen representoidaan niin kuvissa kuin mainosteksteissä. Tutkielma käsittelee myös hauskojen
naisten tuttuja representaatioita sekä huumorin valtaa ja vastuuta.
Aineistosta löytyneet toisteiset retoriset teemat ovat omasta iästä puhuminen, seksi, parisuhde, lapset,
seksi, opiskelu ja julkisuus. Lähiluvun avulla mainoskuvista esiin nousevat toisteisimmat piirteet ovat
vammaton keho, kameraan katsomattomuus, toiminnallinen hetkikuva mikki kädessä, valkoiset naiset,
hameen tai mekon käyttäminen sekä pikkutakin tai T-paidan esiintyminen kuvassa. Aineiston
mainoskuvien selkein toisteisin piirre on se, että jokainen koomikko on vammaton. Suosituin retorinen
aihe, jota naiskoomikot käsittelevät esityksissään on koomikon oma ikä ja vanheneminen. Aineistosta
esiin nousseiden toisteisten piirteiden mahdolliset syyt ja merkitykset kiteytyvät lopulta siihen, että
nykypäivän naiskoomikot käyttävät naisiin kohdistuvia oletuksia ja sääntöjä hyväkseen
komediaesityksissään, mutta koomikoiden visuaalinen kuvasto ei kuitenkaan ole kovin moninaista.
The recurring rhetorical themes found in the material include talking about one's age, sex, relationships, children, education, and fame. Through close reading, the most recurring features in the promotional images are an able-bodied physique, not looking at the camera, an action shot with a microphone in hand, white women, wearing a skirt or dress, and the presence of a blazer or T-shirt. The most consistent feature in the promotional images is that every comedian is able-bodied. The most popular rhetorical topic that female comedians address in their performances is their own age and aging. The possible reasons and meanings behind the recurring features that emerged from the material ultimately boil down to the fact that today's female comedians leverage the expectations and rules imposed on women in their comedy performances, although the visual imagery of the comedians is not very diverse.