Musiikin markkinointi digiaajassa: sosiaalinen media työkaluna
Laaksonen, Onni (2024-06-04)
Musiikin markkinointi digiaajassa: sosiaalinen media työkaluna
Laaksonen, Onni
(04.06.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061251170
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061251170
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli tutkia sosiaalisen median, etenkin lyhytvideoalustojen, hyödyntämistä musiikin markkinoinnin työkaluna. Tutkielmassa pyrittiin yhdistämään eri tutkimuksen tuloksia ja luomaan kokonaiskuva siitä, miten lyhytvideoalustoja voidaan tehokkaimmin käyttää musiikin markkinoinnissa apuna.
Tutkielma koostuu johdannosta, kolmesta pääluvusta sekä johtopäätöksistä. Ensimmäinen pääluku käsittelee musiikkimarkkinoinnin erityispiirteitä ja liiketoimintamallien kehitystä. Toinen pääluku tarkastelee sosiaalisen median merkitystä markkinoinnin työkaluna, ja kolmas pääluku yhdistää nämä aiheet käsitellen musiikin markkinointia sosiaalisen median kontekstissa. Johdannossa taustoitetaan tutkielman aihetta, tunnistetaan tutkielman relevanssi ja tuodaan esille tutkielman tarkoitus. Pääluku jakautuvat useisiin alalukuihin, joissa tarkastellaan kunkin pääluvun keskeisiä osa-alueita.
Johtopäätöksissä muodostetaan kokonaiskuva siitä, miten lyhytvideoalustoja tulisi käyttää musiikin markkinoinnissa parhaiden tulosten saavuttamiseksi. Tärkeimmiksi löydöksiksi nostettiin tarve räätälöidä sisältöjä alustakohtaisesti, säilyttäen yhtenäisen sanoman artistin brändistä, ja toteuttaen musiikin markkinointia sosiaalisessa mediassa niin, että markkinointipyrkimykset vastaavat kuluttajien sosiaalisen median käytön motiiveja. Lisäksi, tutkimuksessa havaitaan myös, kuinka musiikin olemus markkinoitavana tuotteena kannustaa keskittymään kuluttajakokemukseen ja emotionaaliseen arvoon markkinointipyrkimyksissä.
Tutkielmaa tehdessä perehdyttiin monialaiseen aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen. Kirjallisuuskatsauksessa lähteitä etsittiin kattavasti eri tietokannoista ja niiden luotettavuus arvioitiin kriittisesti tutkimusprosessin aikana.
Tutkielma koostuu johdannosta, kolmesta pääluvusta sekä johtopäätöksistä. Ensimmäinen pääluku käsittelee musiikkimarkkinoinnin erityispiirteitä ja liiketoimintamallien kehitystä. Toinen pääluku tarkastelee sosiaalisen median merkitystä markkinoinnin työkaluna, ja kolmas pääluku yhdistää nämä aiheet käsitellen musiikin markkinointia sosiaalisen median kontekstissa. Johdannossa taustoitetaan tutkielman aihetta, tunnistetaan tutkielman relevanssi ja tuodaan esille tutkielman tarkoitus. Pääluku jakautuvat useisiin alalukuihin, joissa tarkastellaan kunkin pääluvun keskeisiä osa-alueita.
Johtopäätöksissä muodostetaan kokonaiskuva siitä, miten lyhytvideoalustoja tulisi käyttää musiikin markkinoinnissa parhaiden tulosten saavuttamiseksi. Tärkeimmiksi löydöksiksi nostettiin tarve räätälöidä sisältöjä alustakohtaisesti, säilyttäen yhtenäisen sanoman artistin brändistä, ja toteuttaen musiikin markkinointia sosiaalisessa mediassa niin, että markkinointipyrkimykset vastaavat kuluttajien sosiaalisen median käytön motiiveja. Lisäksi, tutkimuksessa havaitaan myös, kuinka musiikin olemus markkinoitavana tuotteena kannustaa keskittymään kuluttajakokemukseen ja emotionaaliseen arvoon markkinointipyrkimyksissä.
Tutkielmaa tehdessä perehdyttiin monialaiseen aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen. Kirjallisuuskatsauksessa lähteitä etsittiin kattavasti eri tietokannoista ja niiden luotettavuus arvioitiin kriittisesti tutkimusprosessin aikana.