Lasten luontosuhteen tukeminen luontokasvatuksen keinoin
Katila, Irina (2024-06-06)
Lasten luontosuhteen tukeminen luontokasvatuksen keinoin
Katila, Irina
(06.06.2024)
Lataukset:
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061251566
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061251566
Tiivistelmä
Tässä kanditutkielmassa tutkittiin millä tavoin varhaiskasvatusikäisten lasten luontosuhdetta voidaan vahvistaa ja miten luontokasvatus vaikuttaa lapsen kehittyviin taitoihin ja kokonaisvaltaiseen kasvuun. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena hyödyntäen aiheesta tehtyä tutkimuskirjallisuutta. Tutkimusaiheena luontosuhde ja siihen kietoutuva luontokasvatus on hyvin ajankohtainen, sillä lapset viettävät enenevissä määrin aikaa sisällä ruutujen äärellä sekä altistuvat vain vähäisissä määrin luonnollisille ympäristöille. Maailmanlaajuisen ekokriisin myötä kestävän kehityksen korostuminen tuo myös tarpeen luontoyhteyden vaalimiselle kasvatuksen kentällä. Luontoyhteys alkaa muodostumaan varhaislapsuuden luontokokemusten kautta, ja voi sitä kautta vaikuttaa suotuisasti ympäristöasenteisiin sekä luontosuhteeseen tulevaisuudessa. Varhaiskasvatuksessa toteutettava luontokasvatus on osaltaan avainasemassa kestävän elämäntavan ja ekososiaalisen sivistyksen perustan juurruttamisessa.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa mainitaan, että varhaiskasvatuksen tavoitteisiin kuuluu ohjata lasta vastuulliseen ja kestävää elämäntapaa tukevaan toimintaan. Lapsen kokonaisvaltaista kasvatusta tuetaan vahvistamalla osallisuutta, turvallisuuden tunnetta ja oppimista.
Luontokasvatuksella oli tutkimustuloksien perusteella myönteisiä vaikutuksia lapsen kielellisiin, sosioemotionaalisiin, fyysisiin ja psyykkisiin kehittyviin taitoihin. Lisäksi ulkona luonnossa vietetty aika ja luontokasvatus näkyi lasten leikkikirjon monipuolistumisena, lisääntyneenä leikkivuorovaikutuksena sekä syventyneenä kiinnostuksena luontoon.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa mainitaan, että varhaiskasvatuksen tavoitteisiin kuuluu ohjata lasta vastuulliseen ja kestävää elämäntapaa tukevaan toimintaan. Lapsen kokonaisvaltaista kasvatusta tuetaan vahvistamalla osallisuutta, turvallisuuden tunnetta ja oppimista.
Luontokasvatuksella oli tutkimustuloksien perusteella myönteisiä vaikutuksia lapsen kielellisiin, sosioemotionaalisiin, fyysisiin ja psyykkisiin kehittyviin taitoihin. Lisäksi ulkona luonnossa vietetty aika ja luontokasvatus näkyi lasten leikkikirjon monipuolistumisena, lisääntyneenä leikkivuorovaikutuksena sekä syventyneenä kiinnostuksena luontoon.