Videopelien taitopohjainen ottelunmuodostus ja sen vaihtoehtoiset strategiat
Nyman, Iida (2024-06-04)
Videopelien taitopohjainen ottelunmuodostus ja sen vaihtoehtoiset strategiat
Nyman, Iida
(04.06.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061251119
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061251119
Tiivistelmä
Videopelit ovat suosittu viihteenmuoto, jotka tarjoavat interaktiivisia kokemuksia. PvP-pelit, joissa pelaajat kilpailevat toisiaan vastaan, ovat erittäin suosittuja, koska ne antavat pelaajalle dynaamisen haastetason ja sosiaalista vuorovaikutusta muiden ihmisten kanssa. Ottelunmuodostus on tärkeä osa PvP-verkkomoninpelejä, koska ne määrittelevät keiden kanssa ja keitä vastaan pelaaja pelaa.
Tässä tutkimuksessa perehdytään ottelunmuodostukseen ja siinä käytettyihin strategioihin. Perinteisin tapa toteuttaa ottelunmuodostus on yhdistää samalla taitotasolla olevat pelaajat toisiinsa luoden tasavertaisia otteluita, mitä kutsutaan taitopohjaiseksi ottelunmuodostamiseksi. Kyseinen ottelunmuodostus on hyvin riippuvainen pelaajanluokittelutavasta. Yksi hieman eroava strategia on käyttää pelaajistaa laajempaa pelaajaprofiilia ja muodostaa otteluita pelkästään pelin arvioidun nautinnollisuuden perustella.
Huomattavasti taitopohjaisesta ottelunmuodostuksesta eroava periaate on sitoutumisen maksimointi, joka keskittyy pitämään peliajan mahdollisimman pitkänä manipuloimalla ottelujen lopputuloksia. Tämä strategia yrittää ehkäistä pelaajien häviöputkia ja sitä kautta heidän turhautumistaan. Pelaajien häviöputkia voi myös katkaista lisäämällä ottelunmuodostukseen ihmisiä imitoivia AI-botteja, joiden on tarkoitus hävitä ihmispelaajalle. Kyseiset botit kuitenkin usein otetaan vastaan negatiivisesti, koska pelaajat haluavat vastustajikseen muita ihmisiä. Lisäksi on mahdollista parantaa myös manuaalista ottelunmuodostusta antamalla pelaajille mahdollisuus suositella toisiaan peliseuraksi.
Tässä tutkimuksessa perehdytään ottelunmuodostukseen ja siinä käytettyihin strategioihin. Perinteisin tapa toteuttaa ottelunmuodostus on yhdistää samalla taitotasolla olevat pelaajat toisiinsa luoden tasavertaisia otteluita, mitä kutsutaan taitopohjaiseksi ottelunmuodostamiseksi. Kyseinen ottelunmuodostus on hyvin riippuvainen pelaajanluokittelutavasta. Yksi hieman eroava strategia on käyttää pelaajistaa laajempaa pelaajaprofiilia ja muodostaa otteluita pelkästään pelin arvioidun nautinnollisuuden perustella.
Huomattavasti taitopohjaisesta ottelunmuodostuksesta eroava periaate on sitoutumisen maksimointi, joka keskittyy pitämään peliajan mahdollisimman pitkänä manipuloimalla ottelujen lopputuloksia. Tämä strategia yrittää ehkäistä pelaajien häviöputkia ja sitä kautta heidän turhautumistaan. Pelaajien häviöputkia voi myös katkaista lisäämällä ottelunmuodostukseen ihmisiä imitoivia AI-botteja, joiden on tarkoitus hävitä ihmispelaajalle. Kyseiset botit kuitenkin usein otetaan vastaan negatiivisesti, koska pelaajat haluavat vastustajikseen muita ihmisiä. Lisäksi on mahdollista parantaa myös manuaalista ottelunmuodostusta antamalla pelaajille mahdollisuus suositella toisiaan peliseuraksi.