Sairaanhoitajaopiskelijoiden leikkaushoitotyön osaaminen : Integratiivinen kirjallisuuskatsaus
Vello, Noora (2024-06-07)
Sairaanhoitajaopiskelijoiden leikkaushoitotyön osaaminen : Integratiivinen kirjallisuuskatsaus
Vello, Noora
(07.06.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061352234
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061352234
Tiivistelmä
Leikkaushoitotyö on erityistä osaamista ja laajaa ammatillista perehtyneisyyttä vaativa hoitotyön osa-alue. Osaamisvaatimukset leikkaussalissa työskenteleville ovat korkeat ja työhön on pitkä perehdytys. Tämän tutkielman tarkoituksena oli kuvata sairaanhoitajaopiskelijoiden leikkaushoitotyön osaamista sekä tietojen ja taitojen oppimista. Tavoitteena oli tuottaa tietoa sairaanhoitajaopiskelijoiden leikkaushoitotyön oppimisesta sekä oppimiseen yhteydessä olevista tekijöistä. Tietoa voidaan hyödyntää tulevaisuudessa esimerkiksi leikkaushoitotyön opetuksessa tai leikkaussaliharjoittelun ohjauksessa.
Tutkielma toteutettiin integratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman tiedonhaku toteutettiin systemaattisesti PubMed, CINAHL ja Cochrane -tietokannoissa maaliskuussa 2024. Haku tuotti 709 tulosta, joista lopulliseen katsauksen valittiin kahdeksan alkuperäistutkimusta. Valinnassa noudatettiin ennalta määrättyjä mukaanotto- ja poissulkukriteereitä. Valittujen alkuperäistutkimusten laadunarviointi toteutettiin soveltuvin laadunarviointimenetelmin ja tutkimusten laatu arvioitiin hyväksi. Tutkimukset analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkielmassa tunnistettiin erilaisia leikkaushoitotyön osaamisalueita, jotka opiskelijat kokivat tärkeinä ja jotka ovat merkityksellisiä. Nämä osaamisalueet jaettiin ammatilliseen ja kliiniseen osaamiseen. Ammatilliseen osaamiseen lukeutuvat tiimityötaidot, tilannetaju ja vuorovaikutustaidot. Kliiniseen osaamiseen taas kuuluvat muun muassa aseptiikan, kivunhoidon ja lääkehoidon osaaminen sekä anatomian tuntemus. Lisäksi kuvattiin oppimiseen yhteydessä olevia tekijöitä, jotka jaettiin vahvistavasti ja heikentävästi yhteydessä oleviin tekijöihin. Tuloksista käy ilmi, että positiivisilla vuorovaikutustekijöillä oli suuri merkitys oppimiseen. Positiiviset vuorovaikutustekijät, kuten tiimityö- ja kommunikaatiotaidot, vahvistavat oppimista, samoin kuin hyvä opiskelijaohjaus.
Jatkotutkimuksissa voitaisiin selvittää, kuinka hyvin teoriaopetus valmistaa opiskelijoita leikkaussaliharjoitteluun. Jatkossa voitaisiin tutkia, millaiset teoreettiset sisällöt ja opetusmenetelmät tukevat parhaiten käytännön leikkaussaliharjoittelua.
Tutkielma toteutettiin integratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman tiedonhaku toteutettiin systemaattisesti PubMed, CINAHL ja Cochrane -tietokannoissa maaliskuussa 2024. Haku tuotti 709 tulosta, joista lopulliseen katsauksen valittiin kahdeksan alkuperäistutkimusta. Valinnassa noudatettiin ennalta määrättyjä mukaanotto- ja poissulkukriteereitä. Valittujen alkuperäistutkimusten laadunarviointi toteutettiin soveltuvin laadunarviointimenetelmin ja tutkimusten laatu arvioitiin hyväksi. Tutkimukset analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkielmassa tunnistettiin erilaisia leikkaushoitotyön osaamisalueita, jotka opiskelijat kokivat tärkeinä ja jotka ovat merkityksellisiä. Nämä osaamisalueet jaettiin ammatilliseen ja kliiniseen osaamiseen. Ammatilliseen osaamiseen lukeutuvat tiimityötaidot, tilannetaju ja vuorovaikutustaidot. Kliiniseen osaamiseen taas kuuluvat muun muassa aseptiikan, kivunhoidon ja lääkehoidon osaaminen sekä anatomian tuntemus. Lisäksi kuvattiin oppimiseen yhteydessä olevia tekijöitä, jotka jaettiin vahvistavasti ja heikentävästi yhteydessä oleviin tekijöihin. Tuloksista käy ilmi, että positiivisilla vuorovaikutustekijöillä oli suuri merkitys oppimiseen. Positiiviset vuorovaikutustekijät, kuten tiimityö- ja kommunikaatiotaidot, vahvistavat oppimista, samoin kuin hyvä opiskelijaohjaus.
Jatkotutkimuksissa voitaisiin selvittää, kuinka hyvin teoriaopetus valmistaa opiskelijoita leikkaussaliharjoitteluun. Jatkossa voitaisiin tutkia, millaiset teoreettiset sisällöt ja opetusmenetelmät tukevat parhaiten käytännön leikkaussaliharjoittelua.