The EU’s Foreign Investments Regime: Screening for State-Control : Bridging EU Definitions with Realities of Political Governance in China
Niva, Alex (2024-06-03)
The EU’s Foreign Investments Regime: Screening for State-Control : Bridging EU Definitions with Realities of Political Governance in China
Niva, Alex
(03.06.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061452629
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061452629
Tiivistelmä
This thesis explores the European Union’s foreign direct investment (“FDI”) screening regime, focusing on the concept of state-control, particularly in the context of Chinese investments. The study examines the EU’s FDI regime as established by the 2019 Regulation and the proposed 2024 revision of said regulation. It investigates how the EU’s definition of state-control aligns with the political governance mechanisms prevalent in China’s state-sector. Accordingly, this thesis also provides an in-depth analysis of the Chinese state-sector
The research employs comparative legal analysis and doctrinal legal research to understand the notion of state-control within the EU’s regulatory framework and contrast it with the practical realities of political governance as they manifest in China’s state sector.
Key findings reveal that the EU’s definition of state-control, primarily based on traditional governance structures like ownership and funding, does not fully capture the political influence exerted by the Chinese Communist Party (CCP) over Chinese enterprises. The study concludes that the EU’s FDI regime may require further refinement to address the complexities of political governance in China, ensuring a more effective screening process to safeguard the EU’s economic and security interests. Recommendations include the incorporation of political control aspects into the definition of state-control and a more nuanced approach to FDI screening that considers the unique characteristics of Chinese state-affiliated enterprises. Tässä tutkielmassa käsitellään Euroopan unionin oikeudellista järjestelmää, joka koskee suoria ulkomaisia sijoituksia (”FDI”) ja niiden seulontaa, keskittyen valtiokontrollin käsitteeseen erityisesti kiinalaisten sijoitusten osalta. Tutkielmassa tarkastellaan FDI-seulontajärjestelmää vuoden 2019 asetuksen ja vuonna 2024 ehdotetun uudistuksen kautta. Tutkielma analysoi miten EU:n määritelmä valtiokontrollista vastaa Kiinan valtiosektorilla yleisesti ilmeneviä poliittisen hallinnon mekanismeja. Näin ollen tässä tutkielmassa analysoidaan perusteellisesti myös Kiinan valtiosektoria.
Tutkimuksessa käytetään oikeusvertailevaa analyysia ja oikeusdogmaattista tutkimusta, jotta voidaan ymmärtää valtiokontrollin käsitettä EU:n sääntelykehyksessä ja asettaa se vastakkain poliittisen hallinnon käytännön realiteettien kanssa, sellaisina kuin ne ilmenevät Kiinan valtiosektorilla.
Keskeiset havainnot osoittavat, että EU:n määritelmä valtiokontrollista, joka perustuu pääasiassa perinteisiin hallintorakenteisiin, kuten omistukseen ja rahoitukseen, ei täysin kata Kiinan kommunistisen puolueen poliittista vaikutusvaltaa kiinalaisiin yrityksiin. Tutkimuksessa todetaan, että EU:n FDI-järjestelmää voidaan joutua kehittämään edelleen, jotta voidaan ottaa huomioon Kiinan poliittisen hallinnon monimutkaisuus ja varmistaa tehokkaampi seulontaprosessi EU:n taloudellisten ja turvallisuusetujen turvaamiseksi. Suosituksia ovat muun muassa poliittiseen valvontaan liittyvien näkökohtien sisällyttäminen valtiokontrollin määritelmään ja aiempaa monipuolisempi lähestymistapa FDI-seulontaan, jossa otetaan huomioon kiinalaisten valtioon sidoksissa olevien yritysten erityispiirteet.
The research employs comparative legal analysis and doctrinal legal research to understand the notion of state-control within the EU’s regulatory framework and contrast it with the practical realities of political governance as they manifest in China’s state sector.
Key findings reveal that the EU’s definition of state-control, primarily based on traditional governance structures like ownership and funding, does not fully capture the political influence exerted by the Chinese Communist Party (CCP) over Chinese enterprises. The study concludes that the EU’s FDI regime may require further refinement to address the complexities of political governance in China, ensuring a more effective screening process to safeguard the EU’s economic and security interests. Recommendations include the incorporation of political control aspects into the definition of state-control and a more nuanced approach to FDI screening that considers the unique characteristics of Chinese state-affiliated enterprises.
Tutkimuksessa käytetään oikeusvertailevaa analyysia ja oikeusdogmaattista tutkimusta, jotta voidaan ymmärtää valtiokontrollin käsitettä EU:n sääntelykehyksessä ja asettaa se vastakkain poliittisen hallinnon käytännön realiteettien kanssa, sellaisina kuin ne ilmenevät Kiinan valtiosektorilla.
Keskeiset havainnot osoittavat, että EU:n määritelmä valtiokontrollista, joka perustuu pääasiassa perinteisiin hallintorakenteisiin, kuten omistukseen ja rahoitukseen, ei täysin kata Kiinan kommunistisen puolueen poliittista vaikutusvaltaa kiinalaisiin yrityksiin. Tutkimuksessa todetaan, että EU:n FDI-järjestelmää voidaan joutua kehittämään edelleen, jotta voidaan ottaa huomioon Kiinan poliittisen hallinnon monimutkaisuus ja varmistaa tehokkaampi seulontaprosessi EU:n taloudellisten ja turvallisuusetujen turvaamiseksi. Suosituksia ovat muun muassa poliittiseen valvontaan liittyvien näkökohtien sisällyttäminen valtiokontrollin määritelmään ja aiempaa monipuolisempi lähestymistapa FDI-seulontaan, jossa otetaan huomioon kiinalaisten valtioon sidoksissa olevien yritysten erityispiirteet.