"Molemmille tulee tavallaan niinku sydämeen reikä" : Oppilaiden ajatuksia kiusaamisesta ja sen ennaltaehkäisystä
Vuola, Ruut (2024-05-29)
"Molemmille tulee tavallaan niinku sydämeen reikä" : Oppilaiden ajatuksia kiusaamisesta ja sen ennaltaehkäisystä
Vuola, Ruut
(29.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061753952
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061753952
Tiivistelmä
Kiusaaminen on valitettavasti aina ajankohtainen, yhteiskunnallisesti merkittävä ongelma. Kiusaaminen ei ole koskaan tasa-arvoista, vaan kiusattu on puolustuskyvytön kiusaajaa tai kiusaajia vastaan. Kiusaaminen vahingoittaa yksilöä, ja sen seurauksista on vaikeaa toipua.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä oppilailla on koulukiusaamisesta ja miten kiusaamisen ennaltaehkäisy sekä KiVa Koulu -ohjelma näyttäytyvät oppilaille. Tutkimuksen aineisto kerättiin toisen ja viidennen luokan oppilaille suunnatulla haastattelututkimuksella. Haastattelututkimuksen tukena toimivat myös visuaaliset ja osallistavat menetelmät. Aineiston analysoinnissa on käytetty abduktiota teoriaohjaavasta sisällönanalyysistä ja aineistolähtöisestä sisällönanalyysistä. Visuaaliset ja osallistavat menetelmät on huomioitu analyysissä tutkimuksen tukena tuoden haastatteluihin lisää syvyyttä ja ymmärrystä tutkittavasta ilmiöstä. Tutkimusotteeni on kvalitatiivinen.
Kiusaamisen ennaltaehkäisy ja KiVa Koulu -ohjelma välittyvät oppilaille eniten kiusaamisen vastaisina asenteina ja arvoina. Oppilaat omasivat myönteisiä kokemuksia KiVa Koulu -oppitunteja kohtaan ja kokivat ne erittäin opettavaisiksi. Kaikki tutkimukseen osallistuneet oppilaat määrittelivät kiusaamisen ilmiön vakavaksi, eikä kukaan tutkittavista vähätellyt kiusaamista toimintana. Tutkimukseen osallistuneet oppilaat kokivat merkityksellisenä ja tehokkaana aikuisten puuttumisen kiusaamiseen. Oppilaat toivat esille tutkimuksessa myös sovinnon merkitystä erimielisyys- ja kiusaamistilanteissa.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että toisen ja viidennen luokan oppilaat hahmottavat kiusaamisen ilmiön hyvin konkreettisesti. Toisen ja viidennen luokan oppilaiden vastauksia vertailtaessa huomataan, että iän myötä kiusaamisilmiön syvällisempi ymmärrys kehittyy. Tulosten perusteella voidaan myös todeta, että kiusaamisen ennaltaehkäisevällä toiminnalla on myönteisiä vaikutuksia siihen, että oppilas kokee koulun ilmapiirin turvalliseksi. Kiusaamisen vastainen työ on yhteydessä myös empatiataitoihin sekä oppilaan kokemukseen omanarvontunteestaan. Tutkimukseni perusteella voidaan todeta, että KiVa Koulu -ohjelmalla on paljon myönteisiä vaikutuksia kiusaamisen vastaisten asenteiden ja arvojen opetuksessa. KiVa Koulu -ohjelman vaikutukset ulottuvat yli ohjelman tavoitteiden vaikuttaen myönteisesti myös oppilaan minäkuvaan sekä kouluympäristöön. Pitkäaikaiset kiusaamistapaukset ovat koko yhteiskunnan yhteisiä epäonnistumisia. Kiusaamisen seuraukset ovat kauaskantoisia ja johtavat välillä jopa äärimmäisiin tekoihin. Vastuunkanto tästä ilmiöstä kuuluu jokaiselle aikuiselle.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä oppilailla on koulukiusaamisesta ja miten kiusaamisen ennaltaehkäisy sekä KiVa Koulu -ohjelma näyttäytyvät oppilaille. Tutkimuksen aineisto kerättiin toisen ja viidennen luokan oppilaille suunnatulla haastattelututkimuksella. Haastattelututkimuksen tukena toimivat myös visuaaliset ja osallistavat menetelmät. Aineiston analysoinnissa on käytetty abduktiota teoriaohjaavasta sisällönanalyysistä ja aineistolähtöisestä sisällönanalyysistä. Visuaaliset ja osallistavat menetelmät on huomioitu analyysissä tutkimuksen tukena tuoden haastatteluihin lisää syvyyttä ja ymmärrystä tutkittavasta ilmiöstä. Tutkimusotteeni on kvalitatiivinen.
Kiusaamisen ennaltaehkäisy ja KiVa Koulu -ohjelma välittyvät oppilaille eniten kiusaamisen vastaisina asenteina ja arvoina. Oppilaat omasivat myönteisiä kokemuksia KiVa Koulu -oppitunteja kohtaan ja kokivat ne erittäin opettavaisiksi. Kaikki tutkimukseen osallistuneet oppilaat määrittelivät kiusaamisen ilmiön vakavaksi, eikä kukaan tutkittavista vähätellyt kiusaamista toimintana. Tutkimukseen osallistuneet oppilaat kokivat merkityksellisenä ja tehokkaana aikuisten puuttumisen kiusaamiseen. Oppilaat toivat esille tutkimuksessa myös sovinnon merkitystä erimielisyys- ja kiusaamistilanteissa.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että toisen ja viidennen luokan oppilaat hahmottavat kiusaamisen ilmiön hyvin konkreettisesti. Toisen ja viidennen luokan oppilaiden vastauksia vertailtaessa huomataan, että iän myötä kiusaamisilmiön syvällisempi ymmärrys kehittyy. Tulosten perusteella voidaan myös todeta, että kiusaamisen ennaltaehkäisevällä toiminnalla on myönteisiä vaikutuksia siihen, että oppilas kokee koulun ilmapiirin turvalliseksi. Kiusaamisen vastainen työ on yhteydessä myös empatiataitoihin sekä oppilaan kokemukseen omanarvontunteestaan. Tutkimukseni perusteella voidaan todeta, että KiVa Koulu -ohjelmalla on paljon myönteisiä vaikutuksia kiusaamisen vastaisten asenteiden ja arvojen opetuksessa. KiVa Koulu -ohjelman vaikutukset ulottuvat yli ohjelman tavoitteiden vaikuttaen myönteisesti myös oppilaan minäkuvaan sekä kouluympäristöön. Pitkäaikaiset kiusaamistapaukset ovat koko yhteiskunnan yhteisiä epäonnistumisia. Kiusaamisen seuraukset ovat kauaskantoisia ja johtavat välillä jopa äärimmäisiin tekoihin. Vastuunkanto tästä ilmiöstä kuuluu jokaiselle aikuiselle.