Sosiaalisen median sisältö osana B2B-asiakassuhdejohtamista
Mankonen, Matilda (2024-06-11)
Sosiaalisen median sisältö osana B2B-asiakassuhdejohtamista
Mankonen, Matilda
(11.06.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061753720
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061753720
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastellaan sosiaalista mediaa osana B2B-yritysten asiakassuhteiden johtamisessa. Sosiaalinen media on kasvattanut jatkuvasti merkitystään myös B2B-markkinoinnissa ja sen tarjoamat vuorovaikutuksen sekä verkostoitumisen mahdollisuudet voivat luoda aitoa lisäarvoa näille yrityksille. Tutkielman tarkoitus on siis ymmärtää sosiaalisen median roolia B2B-yritysten asiakassuhdejohtamisessa. Tutkimusongelmaan vastataan kolmen osaongelman avulla: 1. Miten sosiaalinen media voidaan sisällyttää asiakassuhteiden johtamiseen? 2. Mitä keinoja sosiaalisen median sisällön luomiseen B2B-yrityksillä on? 3. Millaista on arvokas sisältö B2B- sosiaalisessa mediassa?
Tutkimus on tehty kirjallisuuskatsauksena hyödyntämällä aihealueeseen liittyviä vertaisarvioituja artikkeleita ja tutkimuksia. Tutkimuksessa on hyödynnetty etenkin sosiaalisen median markkinointiin ja B2B-markkinointiin liittyvää kirjallisuutta, joiden avulla on koottu vastaus tutkimusongelmaan. Tutkimus osoitti, että B2B-yrityksillä on käyttämätöntä potentiaalia hyödyntää sosiaalista mediaa osana markkinointistrategiaansa. Etenkin huomioimalla asiakassuhteen vaiheet järjestelmällisesti, sosiaalisen median sisällöllä voidaan vaikuttaa asiakkuuksiin sekä yrityksen markkinoinnin tulokseen kustannustehokkaasti.
Tutkimus on tehty kirjallisuuskatsauksena hyödyntämällä aihealueeseen liittyviä vertaisarvioituja artikkeleita ja tutkimuksia. Tutkimuksessa on hyödynnetty etenkin sosiaalisen median markkinointiin ja B2B-markkinointiin liittyvää kirjallisuutta, joiden avulla on koottu vastaus tutkimusongelmaan. Tutkimus osoitti, että B2B-yrityksillä on käyttämätöntä potentiaalia hyödyntää sosiaalista mediaa osana markkinointistrategiaansa. Etenkin huomioimalla asiakassuhteen vaiheet järjestelmällisesti, sosiaalisen median sisällöllä voidaan vaikuttaa asiakkuuksiin sekä yrityksen markkinoinnin tulokseen kustannustehokkaasti.