Julkishallinnon tietojärjestelmäprojektit menestystekijöiden näkökulmasta : Case Ammattibarometrin uudistaminen
Ylikännö, Minna (2024-06-11)
Julkishallinnon tietojärjestelmäprojektit menestystekijöiden näkökulmasta : Case Ammattibarometrin uudistaminen
Ylikännö, Minna
(11.06.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061753710
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061753710
Tiivistelmä
Tämän tietojenkäsittelytieteen kandidaatintutkielman aihe on julkishallinnon tietojärjestelmäprojektit menestystekijöiden näkökulmasta. IT-alalla projektien menestymistä on tutkittu jonkin verran ja erilaisia menestystekijöitä on raportoitu liittyen muun muassa projektien johtamiseen, tiimin osaamiseen, viestintään ja asiakastyytyväisyyteen. Myös julkishallinnon tietojärjestelmähankkeita on tutkittu ja usein sen kysymyksen motivoimana, miksi ne niin usein epäonnistuvat ja etenkin, kun menestymistä arvioidaan aikataulussa tai budjetissa pysymisellä. Tällöinkin kiinnostus on tyypillisesti palveluntuottajan roolissa hankkeiden toteuttamisessa ja vähemmälle huomiolle on jäänyt se, miten menestymistä tulisi arvioida tilaajan osalta. Tutkielmassa käydään aluksi läpi aiempaa tutkimuskirjallisuutta aiheesta. Katsaus ei ole systemaattinen, mutta riittävän laaja tämän tutkielman tarkoituksiin. Relevantin tutkimuskirjallisuuden etsimisessä hyödynnettiin Turun yliopiston ja Valtioneuvoston kirjastojen sähköisiä viitetietokantoja. Tavoitteena oli löytää sellaisia IT-projektien menestystekijöitä, jotka nousevat esiin usein ja joiden voidaan katsoa olevan tärkeitä myös julkishallinnon tilaamien projektien onnistumisen kannalta. Ammattibarometrin teknisen uudistamisen projektia (2022-2023) hyödynnetään tutkielmassa arvioitaessa sitä, miltä tutkimuskirjallisuudesta nousseet menestystekijät näyttäytyvät projektin näkökulmasta ja tarkemmin tilaajan näkökulmasta, jota tutkielma tekijä edustaa tässä tapauksessa. Lisäksi projektissa saatuja kokemuksia hyödynnettiin, kun pyrittiin löytämään sellaisia menestystekijöitä, jotka lisäisivät julkishallinnon tietojärjestelmäprojektien onnistumisen edellytyksiä nykyisestään. Tutkielmassa nostetaan esiin kolme sellaista menestystekijää, jotka olisi hyvä huomioida tulevissa projekteissa: tilaajan projektinhallinta, palvelumuotoilu (ennen projektin alkua) ja tilaajan IT-osaaminen. Muitakin tekijöitä varmasti voitaisiin löytää ja tutkielman tekijä suositteleekin, että valtionhallinnolle luotaisiin omat menestyksekkään tietojärjestelmäprojektin kriteerit, jotka huomioivat riittävässä määrin myös tilaajan keskeisen rooli projekteissa ja mahdollisuuksien mukaan myös tilaajan ja tuottajan yhteisen projektinhallinnan.