Against the Storm –pelin pelimekanismit
Su, Haocheng (2024-06-11)
Against the Storm –pelin pelimekanismit
Su, Haocheng
(11.06.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061753649
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061753649
Tiivistelmä
Kaupunginrakentamisen ja hallinnoinnin suosio indie-peleissä on viime aikoina kasvanut, mutta dynaamisten haasteiden puuttuminen voi heikentää pelilajin kykyä pitää pelaajien kiinnostusta yllä pitkällä aikavälillä. Tässä tutkielmassa tutkitaan, voiko kaupunginrakentamispelin uudelleenpelattavuuden puutetta parantaa roguelitepelilajin elementtien kautta, joilla peliprosessin vaihtelevuus ja haastavuus korostetaan merkittävästi.
Tutkielman tutkimuskohteena on Against the Storm -kaupunginrakentamispeli, ja tarkoitus on tutkia rogueliten ja kaupunginrakentamisen yhteensopivuutta erityisesti satunnaisuuden ja resurssijärjestelmän näkökulmasta. Against the Storm -pelissä ilmenee useita ominaisuuksia ja mekanismeja, joita on käytetty yleisesti tyypillisissä roguelite-peleissä. Näiden avulla voidaan laajentaa pelaajan strategiamahdollisuutta ja tehdä haasteista monipuolisemmiksi. Kuitenkin kaupunginrakentamisen osuudessa on tehtävä roguelite-elementteihin sopeutuvia muutoksia, kuten lisäämällä satunnaisuuden tuloksien hyödynnettävyyttä, jotta niitä eivät muodostu häiriötekijöiksi pelin järjestelmälle ja prosessille.
Tutkielman tutkimuskohteena on Against the Storm -kaupunginrakentamispeli, ja tarkoitus on tutkia rogueliten ja kaupunginrakentamisen yhteensopivuutta erityisesti satunnaisuuden ja resurssijärjestelmän näkökulmasta. Against the Storm -pelissä ilmenee useita ominaisuuksia ja mekanismeja, joita on käytetty yleisesti tyypillisissä roguelite-peleissä. Näiden avulla voidaan laajentaa pelaajan strategiamahdollisuutta ja tehdä haasteista monipuolisemmiksi. Kuitenkin kaupunginrakentamisen osuudessa on tehtävä roguelite-elementteihin sopeutuvia muutoksia, kuten lisäämällä satunnaisuuden tuloksien hyödynnettävyyttä, jotta niitä eivät muodostu häiriötekijöiksi pelin järjestelmälle ja prosessille.