Tutkiva oppiminen kemian opetuksen ja oppimisen välineenä
Alakiikonen, Laura (2024-06-13)
Tutkiva oppiminen kemian opetuksen ja oppimisen välineenä
Alakiikonen, Laura
(13.06.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061855049
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061855049
Tiivistelmä
Kemian opetuksen tavoitteena on tukea luonnontieteellisen ajattelun ja lukutaidon kehittymistä ja samalla antaa oppilaalle valmiudet osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun ja globaalien ongelmien ratkaisuun tulevaisuudessa (Opetushallitus, 2019). Tässä tutkielmassa tarkastellaan tutkivaa oppimista välineenä kemian opetuksen tavoitteiden saavuttamiselle identifioimalla siihen liittyviä hyötyjä ja erittelemällä tutkivan oppimisen haasteita sekä opettajan että oppilaan näkökulmasta.
Tutkiva oppiminen on opetusmenetelmä, jossa oppilaalla on aktiivinen rooli. Oppilaalta vaaditaan mm. kykyä asettaa kysymyksiä, suunnitella ja toteuttaa kokeellista työskentelyä ja muodostaa malleja kerätyn tiedon perusteella (Jegstad, 2023). Tutkivan oppimisen on monesti todettu vaikuttavan oppimistuloksiin positiivisesti (Jegstad, 2023). Suuresta suosiosta huolimatta siihen liittyy myös paljon haasteita ja sitä on kritisoitu mm. oppilaan työmuistin liiallisen kuormittumisen ja opettajan tarjoaman minimaalisen tuen takia (Kirschner et al., 2006).
Tutkiva oppiminen vaatii sekä oppilaalta että opettajalta enemmän kuin perinteinen opettajalähtöinen opetus. Onnistuessaan se tarjoaa kuitenkin mahdollisuuden opettaa kemiaa monipuolisesti ja oppilaan kiinnostusta herättävällä tavalla.
Tutkiva oppiminen on opetusmenetelmä, jossa oppilaalla on aktiivinen rooli. Oppilaalta vaaditaan mm. kykyä asettaa kysymyksiä, suunnitella ja toteuttaa kokeellista työskentelyä ja muodostaa malleja kerätyn tiedon perusteella (Jegstad, 2023). Tutkivan oppimisen on monesti todettu vaikuttavan oppimistuloksiin positiivisesti (Jegstad, 2023). Suuresta suosiosta huolimatta siihen liittyy myös paljon haasteita ja sitä on kritisoitu mm. oppilaan työmuistin liiallisen kuormittumisen ja opettajan tarjoaman minimaalisen tuen takia (Kirschner et al., 2006).
Tutkiva oppiminen vaatii sekä oppilaalta että opettajalta enemmän kuin perinteinen opettajalähtöinen opetus. Onnistuessaan se tarjoaa kuitenkin mahdollisuuden opettaa kemiaa monipuolisesti ja oppilaan kiinnostusta herättävällä tavalla.