Generatiivinen tekoäly osana yrityksen markkinointia
Markkanen, Miikka (2024-06-12)
Generatiivinen tekoäly osana yrityksen markkinointia
Markkanen, Miikka
(12.06.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061854305
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061854305
Tiivistelmä
Tekoälyn viimeaikaisen nopean kehityksen ansiosta sitä on alettu soveltaa uusiin käyttötarkoituksiin. Perinteisesti tekoälyä on hyödynnetty esimerkiksi päätöksenteon tukena ja optimaalisten reittien suunnittelussa. Tällaisissa tilanteissa kyseessä on analyyttinen tekoäly, joka tulkitsee sille syötettyä dataa ja tekee sen pohjalta päätöksiä sille asetettujen sääntöjen perusteella.
Viime vuosina tekoälystä on alettu puhua teknologisena mullistuksena pitkälti generatiivisen tekoälyn valtavien edistysaskelien ansiosta. Vuoden 2022 lopulla OpenAI julkaisi ChatGPT-tekoälysovelluksen, jota voidaan pitää generatiivisen tekoälyn valtavirtaistumisena. ChatGPT:llä oli jo vuoden 2023 tammikuussa 100 miljoonaa käyttäjää. ChatGPT ja monet muut generatiivista tekoälyä hyödyntävät sovellukset antavat yrityksille mahdollisuuden toteuttaa markkinointia aikaisempaa kustannustehokkaammin. Siihen kuitenkin liittyy paljon erilaisia eettisiä ongelmia, joista voi seurata generatiivista tekoälyä hyödyntäville yrityksille mainehaittaa.
Kandidaatintutkielma on toteutettu pääosin kirjallisuuskatsauksena. Siinä myös esitellään konkreettisia käyttökohteita generatiiviselle tekoälylle esimerkkien avulla. Aineistona on käytetty aiheeseen liittyviä tieteellisiä artikkeleita, tilastoja ja muuta kirjallisuutta. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, mitä tekoäly on ja kuinka yritykset voivat hyödyntää generatiivista tekoälyä markkinoinnissaan. Siihen liittyvät eettiset ongelmat, jotka vaikuttavat ihmisten suhtautumiseen tätä teknologiaa hyödyntäviin yrityksiin, ovat myös tutkielman keskiössä. Tutkielma pyrkii myös antamaan esimerkkejä siitä, kuinka kahdella tekstipohjaisella generatiivista tekoälyä hyödyntävällä sovelluksella, ChatGPT:llä ja Midjourneylla, yritys voi luoda sisältöä digitaalisiin kanaviinsa.
Viime vuosina tekoälystä on alettu puhua teknologisena mullistuksena pitkälti generatiivisen tekoälyn valtavien edistysaskelien ansiosta. Vuoden 2022 lopulla OpenAI julkaisi ChatGPT-tekoälysovelluksen, jota voidaan pitää generatiivisen tekoälyn valtavirtaistumisena. ChatGPT:llä oli jo vuoden 2023 tammikuussa 100 miljoonaa käyttäjää. ChatGPT ja monet muut generatiivista tekoälyä hyödyntävät sovellukset antavat yrityksille mahdollisuuden toteuttaa markkinointia aikaisempaa kustannustehokkaammin. Siihen kuitenkin liittyy paljon erilaisia eettisiä ongelmia, joista voi seurata generatiivista tekoälyä hyödyntäville yrityksille mainehaittaa.
Kandidaatintutkielma on toteutettu pääosin kirjallisuuskatsauksena. Siinä myös esitellään konkreettisia käyttökohteita generatiiviselle tekoälylle esimerkkien avulla. Aineistona on käytetty aiheeseen liittyviä tieteellisiä artikkeleita, tilastoja ja muuta kirjallisuutta. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, mitä tekoäly on ja kuinka yritykset voivat hyödyntää generatiivista tekoälyä markkinoinnissaan. Siihen liittyvät eettiset ongelmat, jotka vaikuttavat ihmisten suhtautumiseen tätä teknologiaa hyödyntäviin yrityksiin, ovat myös tutkielman keskiössä. Tutkielma pyrkii myös antamaan esimerkkejä siitä, kuinka kahdella tekstipohjaisella generatiivista tekoälyä hyödyntävällä sovelluksella, ChatGPT:llä ja Midjourneylla, yritys voi luoda sisältöä digitaalisiin kanaviinsa.