Minuus ja intersubjektiivisuus Fichten Grundlage des Naturrechtsin kahdessa ensimmäisessä pääosassa
Ansio, Tuomas (2024-06-14)
Minuus ja intersubjektiivisuus Fichten Grundlage des Naturrechtsin kahdessa ensimmäisessä pääosassa
Ansio, Tuomas
(14.06.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061855333
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061855333
Tiivistelmä
Tämä tutkielma käsittelee Johann Gottlieb Fichten (1762-1814) teoksensa Grundlage des Naturrechts (1796) kahdessa ensimmäisessä pääosassa esittämiä argumentteja minuuden ja intersubjektiivisuuden linkittyneisyydestä. Fichte pyrkii osoittamaan, etteivät itsetietoisuus ja vapaus ole todellisuudessa mahdollisia ilman itsetietoisten yksilöiden välistä tunnustussuhdetta, jota hän kutsuu oikeussuhteeksi. minuudesta. Teoksessaan Fichte käsittelee käytännöllisen, empiirisessä maailmassa toimivan ja äärellisen, mutta samalla vapaan subjektin mahdollisuuden ehtoja. Käytännöllinen ja vapaa subjekti kykenee vaikuttamaan maailmaan vapaasti toteuttamalla itse asettamiaan päämääriä. Tämä käytännöllinen subjekti on samalla kuitenkin myös äärellinen ja vaikutuksille altis. Fichte pyrkii ratkaisemaan, kuinka vapaus ja äärellisyys voivat olla samanaikaisesti läsnä subjektissa kumoamatta toisiaan. Tähän vapauden ja äärellisyyden sovittamisen ongelmaan Fichte löytää ratkaisun erityislaatuisesta subjektin ja objektin suhteesta. Tämä suhde ei ole puhtaasti aktiivisen subjektin ja pelkästään passiivisen objektin välinen suhde, vaan kahden subjektin, jotka vastavuoroisesti määrittävät toisiaan ja itseään. Keskeisessä osassa Fichten oikeuskäsitteen deduktiota on myös tietynlaisen ruumiillisuuden deduktio. Intersubjektiivisuus ja ruumiillisuus ovat välttämättömiä maailmassa vapaasti vaikuttavan subjektin ehtoja. Grundlage des Naturrechtsin esittämä kuva subjektista on siis kaikkea muuta kuin solipsistinen ja ruumiiton. Päinvastoin Fichte esittää subjektin läpikotaisin sosiaalisten suhteiden lävistämänä ja ruumiillisesti altistuvana maailmallisena subjektina. Fichtelle keskinäisriippuvuus ja ruumiillisuus eivät ole ristiriidassa vapauden kanssa, vaan päinvastoin sen mahdollistavia tekijöitä.
Tässä tutkielmassa hyödynnän Fichten omien tekstien lisäksi Grundlage des Naturrechts -teosta työssään käsittelevien tutkijoiden tekstejä. Tutkielmassani osoitan, kuinka Fichte rakentaa radikaalilla tavalla relationaalisen käsityksen itsetietoisesta ja käytännöllisestä subjektista.
Tässä tutkielmassa hyödynnän Fichten omien tekstien lisäksi Grundlage des Naturrechts -teosta työssään käsittelevien tutkijoiden tekstejä. Tutkielmassani osoitan, kuinka Fichte rakentaa radikaalilla tavalla relationaalisen käsityksen itsetietoisesta ja käytännöllisestä subjektista.