Mureneva joukko : Oliver Stonen Platoon – nuoret sotilaat (1986) ja Stanley Kubrickin Full Metal Jacket (1987) sotakriittisinä yhdysvaltalaisina Vietnam-elokuvina
Laitila, Aleksi (2024-06-17)
Mureneva joukko : Oliver Stonen Platoon – nuoret sotilaat (1986) ja Stanley Kubrickin Full Metal Jacket (1987) sotakriittisinä yhdysvaltalaisina Vietnam-elokuvina
Laitila, Aleksi
(17.06.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024062056424
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024062056424
Tiivistelmä
Tutkielmani aiheena on kaksi 1980-luvulla valmistunutta Vietnamin sotaa käsittelevää fiktioelokuvaa: Oliver Stonen Platoon – nuoret sotilaat (1986) ja Stanley Kubrickin Full Metal Jacket (1987). Tutkin niitä aikakauden elokuvatuotannoista poikkeavina, sotakriittisinä Vietnam-elokuvina. Tutkimuksen kehyksenä on Yhdysvaltojen 1980-luvun reaganilainen ilmapiiri. Muita, edellisiä tyypillisempiä Vietnamin sotaa kuvanneita aikalaiselokuvia olivat Rambo-elokuvasarja, Kauriinmetsästäjä (The Deer hunter, 1978) ja Ilmestyskirja. Nyt, (Apocalypse now, 1979).
Tutkielmassani analysoin elokuvien henkilöasetelmien ja sodankäynnin organisaation suhdetta ja sitä, miten yhdysvaltalaissotilaiden moraalia kuvataan elokuvissa sotaolojen tuoman rasituksen kautta. Oleellinen näkökulma on myös sotilaiden keskinäiset suhteet ja heidän tekemänsä rikokset Vietnamissa. Taustoitan myös 1980-luvun tyypillisiä sotaelokuvien kuvauksia reaganilaisessa Yhdysvalloissa.
Tutkimuskirjallisuutena hyödynnän sosiologi Knut Pippingin kirjaa Komppania pienoisyhteiskuntana (1978) ja Hanne Koiviston, Kimi Kärjen ja Maarit Leskelä-Kärjen toimittamaa kokoomateosta Ilmestyskirja. Vietnamin sodan kulttuurihistoriaa (2016). Lisäksi hyödynnän tutkimuskirjallisuutena Ben Ilias Mnan 1980-luvun reaganilaisesta elokuvaa käsittelevää tutkimusta Echoes of Reaganism in Hollywood Blockbuster Movies from the 1980s to the 2010s (2021).
Platoon ja Full Metal Jacket poikkeavat aiemmista Vietnam-elokuvista, sillä ohjaajina Oliver Stone ja Stanley Kubrickin päämääränä on ollut luoda todenmukaiset Vietnam-elokuvat omista näkökulmistaan. Stonen ohjaama Platoon kertoo Vietnamista hänen omien kokemustensa kautta ja Kubrickin Full Metal Jacket on sodanvastainen Vietnam kuvaus. Molemmat elokuvat osoittavat henkilöasetelmillaan, miten yksilöt ja sotilasyhteisöt voivat murentua paineisessa ympäristössä. Nämä teokset paljastivat kahdeksankymmentäluvun amerikkalaiselle elokuvayhteisölle sotilasyhteisöjen sisäisiä ristiriitoja. Tulkinnat oli riisuttu isänmaallisesta paatoksesta, jollaista aikakauden reaganilainen valtavirtaelokuva toisaalla viljeli.
Tutkielmassani analysoin elokuvien henkilöasetelmien ja sodankäynnin organisaation suhdetta ja sitä, miten yhdysvaltalaissotilaiden moraalia kuvataan elokuvissa sotaolojen tuoman rasituksen kautta. Oleellinen näkökulma on myös sotilaiden keskinäiset suhteet ja heidän tekemänsä rikokset Vietnamissa. Taustoitan myös 1980-luvun tyypillisiä sotaelokuvien kuvauksia reaganilaisessa Yhdysvalloissa.
Tutkimuskirjallisuutena hyödynnän sosiologi Knut Pippingin kirjaa Komppania pienoisyhteiskuntana (1978) ja Hanne Koiviston, Kimi Kärjen ja Maarit Leskelä-Kärjen toimittamaa kokoomateosta Ilmestyskirja. Vietnamin sodan kulttuurihistoriaa (2016). Lisäksi hyödynnän tutkimuskirjallisuutena Ben Ilias Mnan 1980-luvun reaganilaisesta elokuvaa käsittelevää tutkimusta Echoes of Reaganism in Hollywood Blockbuster Movies from the 1980s to the 2010s (2021).
Platoon ja Full Metal Jacket poikkeavat aiemmista Vietnam-elokuvista, sillä ohjaajina Oliver Stone ja Stanley Kubrickin päämääränä on ollut luoda todenmukaiset Vietnam-elokuvat omista näkökulmistaan. Stonen ohjaama Platoon kertoo Vietnamista hänen omien kokemustensa kautta ja Kubrickin Full Metal Jacket on sodanvastainen Vietnam kuvaus. Molemmat elokuvat osoittavat henkilöasetelmillaan, miten yksilöt ja sotilasyhteisöt voivat murentua paineisessa ympäristössä. Nämä teokset paljastivat kahdeksankymmentäluvun amerikkalaiselle elokuvayhteisölle sotilasyhteisöjen sisäisiä ristiriitoja. Tulkinnat oli riisuttu isänmaallisesta paatoksesta, jollaista aikakauden reaganilainen valtavirtaelokuva toisaalla viljeli.