E-urheilun historia ja kehitys sekä asema perinteisen urheilun rinnalla
Pyrhönen, Jori (2024-06-19)
E-urheilun historia ja kehitys sekä asema perinteisen urheilun rinnalla
Pyrhönen, Jori
(19.06.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024062457379
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024062457379
Tiivistelmä
E-urheilu on kehittynyt ammattimaisemmaksi ja liiketoiminnaltaan suuremmaksi ilmiöksi, mikä on myös lisännyt sen näkyvyyttä ja suosiota seuraajien muodossa. Tässä tutkielmassa tutustutaan tietokonepeliturnausten historiaan ja kehitykseen Olsen (2015) ja Scholz (2019) tekemien tutkimusten pohjalta. Lisäksi tutkitaan e-urheilun kasvun mahdollistaneita tekijöitä perustuen Jin (2010) kirjaan Korea’s Online Gaming Empire, sillä nykymuotoinen e-urheilumalli on pääosin lähtöisin Etelä-Koreasta. Perustuen Jenny ym. (2016) tutkimukseen tutkielmassa tutkitaan e-urheilun asemaa verraten sitä perinteiseen urheiluun. Lopuksi tarkastellaan muutamia e-urheilun suosituimpia pelejä eri genreistä ja niiden voittotekijöiden yhtenäisyyttä.
E-urheilun ja urheilun vertailun tuloksista selviää, että e-urheilu ei täytä asetettuja urheilun määritelmiä ja suurin este ei mahdollisesti koskaan tulekaan täytetyksi ellei e-urheilu muutu perustavanlaatuisesti. Kiinnostavan jatkotutkimuksen mahdollisuus voisi olla tutkia miten tietyt urheilulajit ovat vakiintuneita vaikka ne eivät myöskään täytä luotuja urheilun määritelmiä. E-urheilun pelien voittotekijöiden selvityksestä ilmenee niiden monimuotoisuus ja toisaalta yhteisten tekijöiden vähäisyys.
E-urheilun ja urheilun vertailun tuloksista selviää, että e-urheilu ei täytä asetettuja urheilun määritelmiä ja suurin este ei mahdollisesti koskaan tulekaan täytetyksi ellei e-urheilu muutu perustavanlaatuisesti. Kiinnostavan jatkotutkimuksen mahdollisuus voisi olla tutkia miten tietyt urheilulajit ovat vakiintuneita vaikka ne eivät myöskään täytä luotuja urheilun määritelmiä. E-urheilun pelien voittotekijöiden selvityksestä ilmenee niiden monimuotoisuus ja toisaalta yhteisten tekijöiden vähäisyys.