"Do you have something to do with dynamite? A motherly-looking woman like you!" : Sukupuoliroolit yhdysvaltalaisessa televisiopaneeliohjelmassa What's My Linessa vuonna 1953
Hietala, Hanna (2024-06-20)
"Do you have something to do with dynamite? A motherly-looking woman like you!" : Sukupuoliroolit yhdysvaltalaisessa televisiopaneeliohjelmassa What's My Linessa vuonna 1953
Hietala, Hanna
(20.06.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024062457697
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024062457697
Tiivistelmä
Tutkielmani keskittyy yhdysvaltalaiseen visailuohjelmaan What’s My Lineen ja siinä ilmeneviin sukupuolirooleihin. Tarkastelen kolmea jaksoa vuodelta 1953 ja sitä miten ne ilmentävät aikansa sukupuolirooleja. Kohteena ovat niin kilpailijat, panelistit kuin muu tuotantokin. What’s My Linessa neljä panelistia koettavat juontajan avulla arvuutella kilpailijoiden ammatteja. Jokaisessa jaksossa on myös yksi julkisuudesta tuttu mysteerivieras, jonka henkilöllisyyden paneeli yrittää arvata silmät sidottuina.
Tutkielmassani tarkastelen sitä, miten sukupuoliroolit ja erot niiden välillä ilmenevät What’s My Linessa. Käsittelen myös Yhdysvaltojen sukupuolittunutta työelämää 1950-luvun alussa ja naisten roolia televisiohistoriassa, erityisesti kilpailu- ja visailuohjelmissa.
Aineistoni tukena käytän ohjelman tuottajan Gil Fatesin kirjoittamaa muistelmakirjaa What’s my line? The Inside Story of America’s Most Famous Panel Show (1978), jossa Fates avaa ohjelman tekoa kulissien takaa. Lisäksi käytän tutkimuskirjallisuutena Sarah Arnoldin teosta Gender and Early Television: Mapping Women’s Role in Emerging US and British Media, 1850–1950 (2021) sekä Leena-Maija Rossin Muuttuva sukupuoli: seksuaalisuuden, luokan ja värin politiikkaa (2015). Amerikkalaista kulttuuria taustoitan yleisesti esimerkiksi Scott Derksin teoksen This Is Who We Were in the 1950s (2013) avulla. Tutkin aihettani diskurssianalyysin avulla.
Sukupuolen ja sukupuoliroolien merkitys muovautuu ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa. Ne ovat jatkuvassa murroksessa. What’s My Line oli viihdeohjelma, mutta se tuli osallistuneeksi aikansa yhteiskunnalliseen keskusteluun siitä mitä sukupuoli ja sukupuoliroolit ovat. Yhtäältä se ylläpiti ja uusinsi perinteisiä sukupuolirooleja. Toisaalta se tarjosi – panelistit mukaan lukien – laajempaa kuvastoa siitä, mitä kaikkea esimerkiksi nainen voikaan työkseen tehdä.
Tutkielmassani tarkastelen sitä, miten sukupuoliroolit ja erot niiden välillä ilmenevät What’s My Linessa. Käsittelen myös Yhdysvaltojen sukupuolittunutta työelämää 1950-luvun alussa ja naisten roolia televisiohistoriassa, erityisesti kilpailu- ja visailuohjelmissa.
Aineistoni tukena käytän ohjelman tuottajan Gil Fatesin kirjoittamaa muistelmakirjaa What’s my line? The Inside Story of America’s Most Famous Panel Show (1978), jossa Fates avaa ohjelman tekoa kulissien takaa. Lisäksi käytän tutkimuskirjallisuutena Sarah Arnoldin teosta Gender and Early Television: Mapping Women’s Role in Emerging US and British Media, 1850–1950 (2021) sekä Leena-Maija Rossin Muuttuva sukupuoli: seksuaalisuuden, luokan ja värin politiikkaa (2015). Amerikkalaista kulttuuria taustoitan yleisesti esimerkiksi Scott Derksin teoksen This Is Who We Were in the 1950s (2013) avulla. Tutkin aihettani diskurssianalyysin avulla.
Sukupuolen ja sukupuoliroolien merkitys muovautuu ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa. Ne ovat jatkuvassa murroksessa. What’s My Line oli viihdeohjelma, mutta se tuli osallistuneeksi aikansa yhteiskunnalliseen keskusteluun siitä mitä sukupuoli ja sukupuoliroolit ovat. Yhtäältä se ylläpiti ja uusinsi perinteisiä sukupuolirooleja. Toisaalta se tarjosi – panelistit mukaan lukien – laajempaa kuvastoa siitä, mitä kaikkea esimerkiksi nainen voikaan työkseen tehdä.