Huoltajien käsityksiä ja kokemuksia varhaisen puuttumisen toimintamallista koulupoissaolotilanteissa sekä kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä näissä tilanteissa
Suni, Maria (2024-05-14)
Huoltajien käsityksiä ja kokemuksia varhaisen puuttumisen toimintamallista koulupoissaolotilanteissa sekä kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä näissä tilanteissa
Suni, Maria
(14.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061854589
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061854589
Tiivistelmä
Koulupoissaoloista on syntynyt erityisesti viimeisten vuosien aikana haaste, jonka on arvioitu kasvaneen Suomessa merkittävästi 2020-luvulle tultaessa ja esimerkiksi vuoden 2021 kouluterveyskyselyssä 3,7 prosenttia 8.- ja 9.- luokkalaisista kertoivat olevan koulusta viikoittain pois sairauden takia ja 3,9 prosenttia ilmoitti viikoittaisista luvattomista poissaoloista (Kouluterveyskysely 2021). Säännöllisellä koulunkäynnillä on suuri merkitys lasten ja nuorten elämässä niin akateemisesti, sosiaalisesti kuin yhteiskunnallisestikin tarkasteltuna.
Tämän pro gradu -tutkimuksen tavoitteena oli selvittää huoltajien käsityksiä ja kokemuksia varhaisen puuttumisen toimintamallista koulupoissaolotilanteissa. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään huoltajien näkemyksiä kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä koulupoissaolotilanteissa viiden Varsinais-Suomen Sitouttava kouluyhteistyö (SKY) -hankekunnan alakouluissa, jotta huoltajilta saadut näkemykset kuvaisivat mahdollisimman tarkasti juuri varhaista koulupoissaoloihin puuttumista. Osana tutkimusta selvitettiin myös huoltajien kokemuksia nelikenttämallin käytöstä koulupoissaolojen varhaisen puuttumisen palavereissa, jota Varsinais-Suomen hankekouluissa on pilotoitu osana 2021–2024 toteutettua SKY-hanketta. Nelikenttämallin tarkoituksena on ohjata lapsen tilanteen kartoitusta mahdollisimman laaja-alaisesti varhaisen puuttumisen palaverissa. Tutkimuksessa selvitettiin myös huoltajien näkemyksiä toimintamallin kehittämisestä sekä lapsen positiiviseen kouluun kiinnittymiseen vaikuttavista tekijöistä.
Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä Webropol-kyselylomakkeella viidessä Varsinais-Suomen SKY-hankekunnassa ja kyselyyn vastasi 177 huoltajaa. Kysely sisälsi monivalinta- sekä avoimia kysymyksiä, josta syystä aineistoa analysoitiin niin määrällisin kuin laadullisinkin menetelmin avoimia vastauksia teemoittelemalla. Tutkimustulosten perusteella huoltajien kokemukset kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä koulupoissaolotilanteissa ovat valtaosin positiivisia. Huomioitavaa kuitenkin on, että osa varhaisen puuttumisen palaveriin osallistuneista huoltajista esimerkiksi kokivat, etteivät tulleet huomioiduiksi palaverissa tai ettei palaverissa sovituista tukimuodoista ole hyötyä lapsen koulunkäynnin tukemisessa. Huoltajista lähes 40 prosenttia ei ollut täysin tietoisia siitä, millainen poissaoloihin puuttumisen toimintamalli heidän lapsensa koululla on käytössä. Avoimien vastausten perusteella huoltajien käsityksissä oli jonkin verran eroavaisuuksia sen suhteen, onko poissaoloihin puuttuminen tarpeellista esimerkiksi tavallisten sairauspoissaolojen kohdalla ja osa huoltajista ilmaisikin kokevansa koulun yhteydenoton jopa syyllistävänä huoltajia kohtaan. Tämä havainto herättää kysymyksen siitä, miten koulun tulisi viestiä toimintamallista ja sen tarkoituksesta ymmärrettävästi sekä miten viestinnällistä puolta voitaisiin kehittää osana kodin ja koulun välistä yhteistyötä.
Tämän pro gradu -tutkimuksen tavoitteena oli selvittää huoltajien käsityksiä ja kokemuksia varhaisen puuttumisen toimintamallista koulupoissaolotilanteissa. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään huoltajien näkemyksiä kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä koulupoissaolotilanteissa viiden Varsinais-Suomen Sitouttava kouluyhteistyö (SKY) -hankekunnan alakouluissa, jotta huoltajilta saadut näkemykset kuvaisivat mahdollisimman tarkasti juuri varhaista koulupoissaoloihin puuttumista. Osana tutkimusta selvitettiin myös huoltajien kokemuksia nelikenttämallin käytöstä koulupoissaolojen varhaisen puuttumisen palavereissa, jota Varsinais-Suomen hankekouluissa on pilotoitu osana 2021–2024 toteutettua SKY-hanketta. Nelikenttämallin tarkoituksena on ohjata lapsen tilanteen kartoitusta mahdollisimman laaja-alaisesti varhaisen puuttumisen palaverissa. Tutkimuksessa selvitettiin myös huoltajien näkemyksiä toimintamallin kehittämisestä sekä lapsen positiiviseen kouluun kiinnittymiseen vaikuttavista tekijöistä.
Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä Webropol-kyselylomakkeella viidessä Varsinais-Suomen SKY-hankekunnassa ja kyselyyn vastasi 177 huoltajaa. Kysely sisälsi monivalinta- sekä avoimia kysymyksiä, josta syystä aineistoa analysoitiin niin määrällisin kuin laadullisinkin menetelmin avoimia vastauksia teemoittelemalla. Tutkimustulosten perusteella huoltajien kokemukset kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä koulupoissaolotilanteissa ovat valtaosin positiivisia. Huomioitavaa kuitenkin on, että osa varhaisen puuttumisen palaveriin osallistuneista huoltajista esimerkiksi kokivat, etteivät tulleet huomioiduiksi palaverissa tai ettei palaverissa sovituista tukimuodoista ole hyötyä lapsen koulunkäynnin tukemisessa. Huoltajista lähes 40 prosenttia ei ollut täysin tietoisia siitä, millainen poissaoloihin puuttumisen toimintamalli heidän lapsensa koululla on käytössä. Avoimien vastausten perusteella huoltajien käsityksissä oli jonkin verran eroavaisuuksia sen suhteen, onko poissaoloihin puuttuminen tarpeellista esimerkiksi tavallisten sairauspoissaolojen kohdalla ja osa huoltajista ilmaisikin kokevansa koulun yhteydenoton jopa syyllistävänä huoltajia kohtaan. Tämä havainto herättää kysymyksen siitä, miten koulun tulisi viestiä toimintamallista ja sen tarkoituksesta ymmärrettävästi sekä miten viestinnällistä puolta voitaisiin kehittää osana kodin ja koulun välistä yhteistyötä.