Uransa alkuvaiheessa olevien sekä kokeneiden luokanopettajien kokemuksia omasta osaamisestaan havaita ja tukea oppilaiden lukivaikeuksia
Saarinen, Siiri (2024-05-29)
Uransa alkuvaiheessa olevien sekä kokeneiden luokanopettajien kokemuksia omasta osaamisestaan havaita ja tukea oppilaiden lukivaikeuksia
Saarinen, Siiri
(29.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061854602
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061854602
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, miten oppilaiden lukivaikeudet ilmenevät luokanopettajien arjessa sekä luokanopettajien kokemuksia omasta osaamisestaan havaita ja tukea oppilaidensa lukivaikeuksia. Lukivaikeuksilla tarkoitetaan tässä tutkimuksessa oppilaiden lukemisen ja kirjoittamisen haasteita pedagogisesta näkökulmasta, eikä niitä rajata tiettyihin diagnooseihin. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten opettajien kokemukset osaamisesta eroavat uransa alkuvaiheessa olevien opettajien sekä kokeneiden opettajien välillä. Aihe on tärkeä, sillä nyky-yhteiskunnassa pärjääminen vaatii riittävää luku- ja kirjoitustaitoa.
Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin teemahaastatteluna ja siihen osallistui kymmenen (n = 10) varsinaissuomalaista luokanopettajaa ja erityisluokanopettajaa. Opettajia valittiin mukaan tutkimukseen opetuskokemuksen mukaan viisi uransa alkuvaiheessa olevaa opettajaa, jotka ovat opettaneet alle viisi vuotta ja viisi kokenutta opettajaa, jotka ovat opettaneet yli viisi vuotta. Haastattelut analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan lukivaikeus näkyy luokanopettajan arjessa läpi opetettavien aineiden, eikä vain suomen kielen tunneilla. Lukivaikeuden ilmenemiseen vaikutti pitkälti, mitä luokka-astetta opettaja opettaa, mutta myös lukemisen haasteet nousivat tässä tutkimuksessa kirjoittamisen haasteita enemmän esille vastauksissa. Uransa alkuvaiheessa olevat opettajat kokevat, ettei heillä ole riittävästi osaamista lukivaikeuden havaitsemiseen tai tukemiseen kun taas kokeneiden opettajien kokemus omasta osaamisestaan oli positiivisempi. Osaamisen kokemus riippui työvuosien määrää enemmän opettajien kokemuksista lukivaikeuksisen oppilaan kanssa työskentelystä. Lähes kaikki opettajat kokivat, että he olivat kehittyneet lukivaikeuden havaitsemisessa ja tukemisessa työvuosiensa aikana, ja niin uransa alkuvaiheessa olevat kuin kokeneet opettajat ymmärsivät opetusalan olevan jatkuvan muutoksen alla ja olivat kiinnostuneita kouluttautumaan lisää.
Tässä tutkimuksessa havaittiin, että uransa alkuvaiheessa olevat opettajat kaipaavat lisää osaamista lukivaikeuden havaitsemiseen ja tukemiseen. Tutkimus tarjoaa opettajille, kunnille ja koulutuksen järjestäjille arvokasta tietoa opettajien jatkokoulutustarpeista ja mahdollisuuksista kehittää opettajankoulutusta erityisesti siinä, miten opettajat havaitsevat ja tukevat oppilaidensa lukivaikeuksia.
Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin teemahaastatteluna ja siihen osallistui kymmenen (n = 10) varsinaissuomalaista luokanopettajaa ja erityisluokanopettajaa. Opettajia valittiin mukaan tutkimukseen opetuskokemuksen mukaan viisi uransa alkuvaiheessa olevaa opettajaa, jotka ovat opettaneet alle viisi vuotta ja viisi kokenutta opettajaa, jotka ovat opettaneet yli viisi vuotta. Haastattelut analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan lukivaikeus näkyy luokanopettajan arjessa läpi opetettavien aineiden, eikä vain suomen kielen tunneilla. Lukivaikeuden ilmenemiseen vaikutti pitkälti, mitä luokka-astetta opettaja opettaa, mutta myös lukemisen haasteet nousivat tässä tutkimuksessa kirjoittamisen haasteita enemmän esille vastauksissa. Uransa alkuvaiheessa olevat opettajat kokevat, ettei heillä ole riittävästi osaamista lukivaikeuden havaitsemiseen tai tukemiseen kun taas kokeneiden opettajien kokemus omasta osaamisestaan oli positiivisempi. Osaamisen kokemus riippui työvuosien määrää enemmän opettajien kokemuksista lukivaikeuksisen oppilaan kanssa työskentelystä. Lähes kaikki opettajat kokivat, että he olivat kehittyneet lukivaikeuden havaitsemisessa ja tukemisessa työvuosiensa aikana, ja niin uransa alkuvaiheessa olevat kuin kokeneet opettajat ymmärsivät opetusalan olevan jatkuvan muutoksen alla ja olivat kiinnostuneita kouluttautumaan lisää.
Tässä tutkimuksessa havaittiin, että uransa alkuvaiheessa olevat opettajat kaipaavat lisää osaamista lukivaikeuden havaitsemiseen ja tukemiseen. Tutkimus tarjoaa opettajille, kunnille ja koulutuksen järjestäjille arvokasta tietoa opettajien jatkokoulutustarpeista ja mahdollisuuksista kehittää opettajankoulutusta erityisesti siinä, miten opettajat havaitsevat ja tukevat oppilaidensa lukivaikeuksia.