Päiväkodin laatutyön johtaminen : Liedon kaupungin päiväkodinjohtajien ja tiimivastaavien näkökulmia laatutyönjohtamiseen
Virta, Vilma; Helenius, Reija (2024-05-31)
Päiväkodin laatutyön johtaminen : Liedon kaupungin päiväkodinjohtajien ja tiimivastaavien näkökulmia laatutyönjohtamiseen
Virta, Vilma
Helenius, Reija
(31.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024062558571
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024062558571
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen kohteena on Liedon kaupungin varhaiskasvatuksen laadun kehittäminen ja päiväkodin laatutyön johtaminen. Arviointi pohjautuu Karvin laatimiin laadun prosessitekijöiden indikaattoreihin. Laatutyön johtamista tarkastellaan päiväkodin johtajien ja tiimivastaavien näkökulmasta. Liedon kaupungissa laatutyötä on tehty suunnitelmallisesti kehittävän arvioinnin menetelmän mukaisesti neljän vuoden ajan.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää päiväkodin johtajien ja tiimivastaavien haastattelujen perusteella, miten laatutyön johtaminen pedagogisen toiminnan prosessissa toteutuu sekä minkälaisia laadun kehittämistyön käytäntöjä, työtapoja ja -menetelmiä laatutyön johtamisessa käytetään. Tutkimuksen viitekehyksenä on pedagoginen johtaminen ja jaettu johtaminen sekä varhaiskasvatuksen laadunhallinnan kehittäminen.
Tutkimuksessa on käytetty lähestymistapana kvalitatiivista tutkimusotetta ja tutkimusstrategiana käytettiin tapaustutkimusta. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituna ryhmähaastatteluna Liedon kaupungin päiväkodin johtajille ja tiimivastaaville. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimusaineiston analyysista muodostuivat kolme pääteemaa, joita ovat jaettu johtajuus kehittämistyön tukena, osallisuutta tukevan toimintakulttuurin tukeminen kehittämistyössä ja kehittämistyön vahvistaminen.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että laatutyön johtamista tukevat selkeät johtajuusrakenteet ja erityisesti strukturoidut palaverikäytännöt. Esiin nousivat myös sekä päiväkodin johtajilla, että tiimivastaavilla vertaistuen merkitys laatutyön johtamisessa. Tutkimustuloksista nousi myös jaetun johtajuuden eri tasoilla toteutuminen laatutyön johtamista edistävänä tekijänä.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää päiväkodin johtajien ja tiimivastaavien haastattelujen perusteella, miten laatutyön johtaminen pedagogisen toiminnan prosessissa toteutuu sekä minkälaisia laadun kehittämistyön käytäntöjä, työtapoja ja -menetelmiä laatutyön johtamisessa käytetään. Tutkimuksen viitekehyksenä on pedagoginen johtaminen ja jaettu johtaminen sekä varhaiskasvatuksen laadunhallinnan kehittäminen.
Tutkimuksessa on käytetty lähestymistapana kvalitatiivista tutkimusotetta ja tutkimusstrategiana käytettiin tapaustutkimusta. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituna ryhmähaastatteluna Liedon kaupungin päiväkodin johtajille ja tiimivastaaville. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimusaineiston analyysista muodostuivat kolme pääteemaa, joita ovat jaettu johtajuus kehittämistyön tukena, osallisuutta tukevan toimintakulttuurin tukeminen kehittämistyössä ja kehittämistyön vahvistaminen.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että laatutyön johtamista tukevat selkeät johtajuusrakenteet ja erityisesti strukturoidut palaverikäytännöt. Esiin nousivat myös sekä päiväkodin johtajilla, että tiimivastaavilla vertaistuen merkitys laatutyön johtamisessa. Tutkimustuloksista nousi myös jaetun johtajuuden eri tasoilla toteutuminen laatutyön johtamista edistävänä tekijänä.