Spontaani huomionkiinnittäminen lukumääriin lukiolaisilla
Salonen, Pauliina (2024-06-06)
Spontaani huomionkiinnittäminen lukumääriin lukiolaisilla
Salonen, Pauliina
(06.06.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024062055863
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024062055863
Tiivistelmä
Tämä tutkimus on jatkotutkimus liittyen lukiolaisten spontaaneihin huomionkiinnittämistaipumuksiin ja joustavaan rationaalilukukäsitteeseen. Lukiolaisten spontaania huomionkiinnittämistä määrällisiin suhteisiin (SFOR) ja sen suhdetta joustavaan rationaalilukukäsitteeseen (ARNK) on tutkittu aiemmin, joten tässä tutkimuksessa tutkittiin lukiolaisten spontaania huomionkiinnittämistä lukumääriin (SFON) ja sen yhteyttä spontaaniin huomionkiinnittämiseen määrällisiin suhteisiin sekä joustavaan rationaalilukukäsitteeseen.
Tutkimuksen aineisto kerättiin lukiolaisilta (N=106), jotka olivat kolmesta eri koulusta ja neljästä eri opetusryhmästä. Aineisto kerättiin opettajan johdolla suomen kielen tunnilla, jotta yhteyttä matematiikkaan ei testaustilanteessa ollut. Aineisto analysoitiin tilasto-ohjelma SPSS:llä käyttäen epäparametristä U-testiä, Spermannin ja Pearsonin korrelaatiokertoimia sekä kuvailevia statistiikkoja.
Tulokset vaihtelivat paljon yksilöllisesti, mutta kaikkien tehtävien yhteispisteiden mukaan opiskelijat kiinnittävät keskimäärin huomiota 2,53 lukumääriin per tehtävä. SFON-pistemäärät olivat tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä vastaavista tehtävistä saatuihin SFOR-pistemääriin. Joustava rationaalilukukäsite oli tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä SFON-tehtävistä saatuihin pisteisiin vain toisessa tehtävätyypissä. Pitkän ja lyhyen matematiikan opiskelijoiden SFON-pistemäärät eivät eronneet toisistaan tilastollisesti merkitsevästi. This study is a follow-up study related to high school students' spontaneous focusing on quantitative relations (SFOR) and adaptive rational number knowledge (ARNK). High school students' SFOR and its relation to ARNK have been studied before, so this study investigated high school students' spontaneous focusing on numerosity (SFON) and its relations to SFOR and ARNK.
The data was collected from high school students (N=106), who were from three different schools and four different teaching groups. The material was collected under the teacher's guidance during the Finnish language class, so that there was no connection with mathematics in the testing situation. The data was analyzed with the statistical program SPSS using the non-parametric U-test, Spermann's and Pearson's correlation coefficients and descriptive statistics.
The results varied a lot individually, but according to the total scores of all tasks, students pay attention to an average of 2.53 numbers per item. The SFON scores were statistically significantly related to the SFOR scores of similar tasks. ARNK was statistically significantly related to the SFON scores only in the second task type. The SFON scores of advanced and basic mathematics syllabus students did not differ statistically significantly.
Tutkimuksen aineisto kerättiin lukiolaisilta (N=106), jotka olivat kolmesta eri koulusta ja neljästä eri opetusryhmästä. Aineisto kerättiin opettajan johdolla suomen kielen tunnilla, jotta yhteyttä matematiikkaan ei testaustilanteessa ollut. Aineisto analysoitiin tilasto-ohjelma SPSS:llä käyttäen epäparametristä U-testiä, Spermannin ja Pearsonin korrelaatiokertoimia sekä kuvailevia statistiikkoja.
Tulokset vaihtelivat paljon yksilöllisesti, mutta kaikkien tehtävien yhteispisteiden mukaan opiskelijat kiinnittävät keskimäärin huomiota 2,53 lukumääriin per tehtävä. SFON-pistemäärät olivat tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä vastaavista tehtävistä saatuihin SFOR-pistemääriin. Joustava rationaalilukukäsite oli tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä SFON-tehtävistä saatuihin pisteisiin vain toisessa tehtävätyypissä. Pitkän ja lyhyen matematiikan opiskelijoiden SFON-pistemäärät eivät eronneet toisistaan tilastollisesti merkitsevästi.
The data was collected from high school students (N=106), who were from three different schools and four different teaching groups. The material was collected under the teacher's guidance during the Finnish language class, so that there was no connection with mathematics in the testing situation. The data was analyzed with the statistical program SPSS using the non-parametric U-test, Spermann's and Pearson's correlation coefficients and descriptive statistics.
The results varied a lot individually, but according to the total scores of all tasks, students pay attention to an average of 2.53 numbers per item. The SFON scores were statistically significantly related to the SFOR scores of similar tasks. ARNK was statistically significantly related to the SFON scores only in the second task type. The SFON scores of advanced and basic mathematics syllabus students did not differ statistically significantly.