”Jotenkin tuntui silleen inhottavalta sitten olla, kun ei ollut tasa-arvoista se tekeminen” : Sateenkaarinuorten kokemuksia yläkoulun liikunnanopetuksesta
Sipilä, Aino (2024-06-20)
”Jotenkin tuntui silleen inhottavalta sitten olla, kun ei ollut tasa-arvoista se tekeminen” : Sateenkaarinuorten kokemuksia yläkoulun liikunnanopetuksesta
Sipilä, Aino
(20.06.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024062558197
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024062558197
Tiivistelmä
Kandidaatintutkielmassani tarkastelin liikunnanopetuksen sukupuolittuneisuutta yläkoulussa sateenkaarinuorten näkökulmasta. Koin aiheen merkitykselliseksi tutkia, sillä perusopetuksen tasolla yläkoulussa liikunnanopetus järjestetään monilla paikkakunnilla sukupuolittuneissa ryhmissä, ja tämä jättää osan nuorista ryhmäjaon ulkopuolelle eikä mahdollista oppilaiden autonomista asemaa valita itse lajia tai ryhmää, jonka opetukseen haluaisi osallistua. Tutkimukseni teoreettinen viitekehys paikantuu liikuntapedagogiikan ja sukupuolentutkimuksen kentille. Hyödynnän tutkimuksessani Judith Butlerin määritelmää sukupuoli-identiteetin performatiivisuudesta, sekä intersektionaalista feminismiä.
Analysoin tutkielmassani sateenkaarinuorten kokemuksia yläkoulun liikunnanopetuksesta ja niiden rakentamia merkityksiä liikunnanopetuksen sukupuolittuneisuuden haastamiseksi. Lisäksi analysoin liikunnanopetuksen sisältöjen sukupuolittuneisuutta sateenkaarinuorten jaetuissa kokemuksissa. Tarkemmin kysyin: 1) Millaisia sukupuolittuneita merkityksiä sateenkaarinuoret antavat yläkoulun liikunnanopetuksen sisällöille 2) Millaisia keinoja sateenkaarinuoret kuvaavat yläkoulun liikunnanopetuksen sukupuolittuneiden merkitysten haastamiseksi.
Tutkimukseni aineisto koostui kolmesta sateenkaarinuorten puolistrukturoidusta teemahaastattelusta (n = 3). Haastattelut analysoitiin aineistolähtöisesti teemoittelemalla.
Tutkimukseni tulokset rakentuivat sateenkaarinuorten kokemuksien ympärille peruskoulun liikunnanopetuksesta. Kandidaatintutkielmani tulosten teemoja on ryhmä liikunnanopetuksessa, liikunnanopetuksen sisällöt, liikunnanopetuksen muodostamat sukupuoliroolit, sekä intersektionaalisuus. Kandidaatintutkielmani tulokset osoittivat, että sateenkaarinuoret toivoisivat liikunnanopetuksen olevan sukupuolisensitiivisempää. Yläkoulun liikunnanopetus on tulosten pohjalta hyvin sukupuolittunutta, jossa sukupuolittuneet ryhmät ja opetuksen sisällöt toisintavat ja tuottavat ennalta määrättyjä sukupuolirooleja nuorille.
Analysoin tutkielmassani sateenkaarinuorten kokemuksia yläkoulun liikunnanopetuksesta ja niiden rakentamia merkityksiä liikunnanopetuksen sukupuolittuneisuuden haastamiseksi. Lisäksi analysoin liikunnanopetuksen sisältöjen sukupuolittuneisuutta sateenkaarinuorten jaetuissa kokemuksissa. Tarkemmin kysyin: 1) Millaisia sukupuolittuneita merkityksiä sateenkaarinuoret antavat yläkoulun liikunnanopetuksen sisällöille 2) Millaisia keinoja sateenkaarinuoret kuvaavat yläkoulun liikunnanopetuksen sukupuolittuneiden merkitysten haastamiseksi.
Tutkimukseni aineisto koostui kolmesta sateenkaarinuorten puolistrukturoidusta teemahaastattelusta (n = 3). Haastattelut analysoitiin aineistolähtöisesti teemoittelemalla.
Tutkimukseni tulokset rakentuivat sateenkaarinuorten kokemuksien ympärille peruskoulun liikunnanopetuksesta. Kandidaatintutkielmani tulosten teemoja on ryhmä liikunnanopetuksessa, liikunnanopetuksen sisällöt, liikunnanopetuksen muodostamat sukupuoliroolit, sekä intersektionaalisuus. Kandidaatintutkielmani tulokset osoittivat, että sateenkaarinuoret toivoisivat liikunnanopetuksen olevan sukupuolisensitiivisempää. Yläkoulun liikunnanopetus on tulosten pohjalta hyvin sukupuolittunutta, jossa sukupuolittuneet ryhmät ja opetuksen sisällöt toisintavat ja tuottavat ennalta määrättyjä sukupuolirooleja nuorille.