"Lovely Lena" : Artisti Lenan sukupuolen ja sen representaation näkyvyys euroviisukoneistossa ja saksalaisessa mediassa vuonna 2010
Mäkinen, Katriina (2024-06-24)
"Lovely Lena" : Artisti Lenan sukupuolen ja sen representaation näkyvyys euroviisukoneistossa ja saksalaisessa mediassa vuonna 2010
Mäkinen, Katriina
(24.06.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024062558470
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024062558470
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa lähdin selvittämään, miten saksalaisen artistin Lenan sukupuoli ja sen representaatio näkyivät euroviisukoneistossa ja saksalaisessa mediassa vuonna 2010. Tarkastelin myös, millaista Saksa-kuvaa nämä tekijät pyrkivät välittämään naisoletetun Lenan avulla muulle Euroopalle.
Alkuperäisenä audiovisuaalisena aineistona hyödynsin erityisesti vuoden 2010 Euroviisufinaalilähetystä ja Saksan kansallisen esivalintakilpailun finaalilähetyksestä löytyviä videoita. Näiden avulla tarkastelin Euroviisukoneistossa näkyvää sukupuolen ja Saksa-kuvan representaatiota. Tarkastelemani saksalainen media rajoittui internetistä löytyviin uutisartikkeleihin, mitkä toivat esille Lenan sukupuolen representaatiota sekä Saksa-kuvaa.
Tutkielmani kannalta keskeisimmät teokset olivat Käsikirja sukupuoleen (Saresma et al.), Erot järjestykseen! Eurovision laulukilpailu, kansallisuus ja televisiohistoria (Pajala, Mari) sekä Germany as Good European: National Atonement and Performing Europeanness in the Eurovision Song Contest (Lewis, Alison teoksesta Eurovisions: Identity and the International Politics of the Eurovision Song Contest since 1956, Kalman et al.). Teokset antoivat näkemyksiä niin Euroviisuihin kuin sukupuoleen ja sen representaatioon.
Tutkimuksessani kävi ilmi, että Lenan sukupuoli ja sen representaatio näkyivät merkittävissä määrin tarkastelemillani osa-alueilla. Siinä missä euroviisukoneisto esitti Lenan viattoman teinin ja nuoren naisen yhdistelmänä, oli kuukausia aiemmin representaatiota Saksan euroviisukoneiston avulla luomaan lähtenyt saksalainen media ensin korostanut Lenan teinimäisyyttä, sitten vain nuorta naiseutta. Syy saksalaisen median representaation muutokseen oli Lenan ympärillä pyörinyt alastonkohu, mikä murensi kuvan Lenasta teinityttönä. Euroviisujen finaaliin tultaessa Saksan euroviisukoneisto hyödynsi näitä molempia representaatioita.
Molemmat, Saksan euroviisukoneisto ja saksalainen media, halusivat luoda muulle Euroopalle kuvaa Saksasta eritoten rauhallisena. Nuoren ja viattoman oloisen edustajan uskottiin vakuuttavan muu Eurooppa siitä, että Saksa ei enää ollut toisen maailmansodan ajan lailla aggressiivinen. Kyseisenlaisen Saksa-kuvan luominen onnistui yhdistämällä Lena ja saksalaisuus toisiinsa ensin uutisartikkeleissa, sitten Euroviisuissa.
Näiden keinojen onnistumisesta kertoo se, että lopputuloksena Saksa voitti Euroviisut vuonna 2010.
Alkuperäisenä audiovisuaalisena aineistona hyödynsin erityisesti vuoden 2010 Euroviisufinaalilähetystä ja Saksan kansallisen esivalintakilpailun finaalilähetyksestä löytyviä videoita. Näiden avulla tarkastelin Euroviisukoneistossa näkyvää sukupuolen ja Saksa-kuvan representaatiota. Tarkastelemani saksalainen media rajoittui internetistä löytyviin uutisartikkeleihin, mitkä toivat esille Lenan sukupuolen representaatiota sekä Saksa-kuvaa.
Tutkielmani kannalta keskeisimmät teokset olivat Käsikirja sukupuoleen (Saresma et al.), Erot järjestykseen! Eurovision laulukilpailu, kansallisuus ja televisiohistoria (Pajala, Mari) sekä Germany as Good European: National Atonement and Performing Europeanness in the Eurovision Song Contest (Lewis, Alison teoksesta Eurovisions: Identity and the International Politics of the Eurovision Song Contest since 1956, Kalman et al.). Teokset antoivat näkemyksiä niin Euroviisuihin kuin sukupuoleen ja sen representaatioon.
Tutkimuksessani kävi ilmi, että Lenan sukupuoli ja sen representaatio näkyivät merkittävissä määrin tarkastelemillani osa-alueilla. Siinä missä euroviisukoneisto esitti Lenan viattoman teinin ja nuoren naisen yhdistelmänä, oli kuukausia aiemmin representaatiota Saksan euroviisukoneiston avulla luomaan lähtenyt saksalainen media ensin korostanut Lenan teinimäisyyttä, sitten vain nuorta naiseutta. Syy saksalaisen median representaation muutokseen oli Lenan ympärillä pyörinyt alastonkohu, mikä murensi kuvan Lenasta teinityttönä. Euroviisujen finaaliin tultaessa Saksan euroviisukoneisto hyödynsi näitä molempia representaatioita.
Molemmat, Saksan euroviisukoneisto ja saksalainen media, halusivat luoda muulle Euroopalle kuvaa Saksasta eritoten rauhallisena. Nuoren ja viattoman oloisen edustajan uskottiin vakuuttavan muu Eurooppa siitä, että Saksa ei enää ollut toisen maailmansodan ajan lailla aggressiivinen. Kyseisenlaisen Saksa-kuvan luominen onnistui yhdistämällä Lena ja saksalaisuus toisiinsa ensin uutisartikkeleissa, sitten Euroviisuissa.
Näiden keinojen onnistumisesta kertoo se, että lopputuloksena Saksa voitti Euroviisut vuonna 2010.