Sisällönanalyysi Opettaja-lehden oppimistuloksia käsittelevistä kirjoituksista vuosina 2022–2023
Tuomarmäki, Julia (2024-06-25)
Sisällönanalyysi Opettaja-lehden oppimistuloksia käsittelevistä kirjoituksista vuosina 2022–2023
Tuomarmäki, Julia
(25.06.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024062758975
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024062758975
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastelen, miten Opettaja-lehdessä kirjoitetaan oppimistulosten heikentymistä. Aihe on hyvin ajankohtainen ja paljon julkisessa keskustelussa esillä ollut. Tutkimuksessa kysyn: miten opettajat kuvailevat oppimistulosten heikentymisestä Opettaja-lehden oppimistuloksia käsittelevissä kirjoituksissa. Analysoin, mitä teemoja kirjoituksista nousee esiin ja vastaavatko ne aiempien tutkimusten havaintoja.
Tutkimukseni aineisto koostuu Opettaja-lehdessä vuosina 2022–2023 julkaistuista kirjoituksista, jotka käsittelivät oppimistuloksia. Tekstejä oli yhteensä 36. Analyysin toteutin aineistolähtöisenä sisällönanalyysinä.
Aineistosta nousi esiin kolme teemaa. Teemat ovat koulutuksen rahoitus ja resurssit, oppimisen edellytykset ja tuki sekä opettajan osaamisen korostaminen. Teksteissä teemat esiintyivät osittain päällekkäin ja yksi teksti voi sisältää useitakin edellä mainituista teemoista. Koulutuksen rahoitusta ja resursseja koskevassa teemassa sekä esitetään rahoituksen leikkauksia syynä nykyiselle tilanteelle että vaaditaan rahoituksen nostamista tilanteen korjaamiseksi. Toisena teemana on oppimisen edellytykset, jossa nostetaan esille erilaisia tuen tarpeita ja niiden vaikutuksia oppimistuloksiin. Tässä teemassa nousee esiin myös perhetaustan voimistunut yhteys oppimistuloksiin. Kolmantena teemana on opettajien osaamisen korostaminen. Kyseisessä teemassa tuodaan esille, että opettajat tekevät parhaansa ja painotetaan ettei oppimistulosten laskeminen liity opettajien osaamisen heikentymiseen. Lisäksi oppimistulosten ratkaisemiseksi esitetään, että oppimistulosten heikentymisen ratkaisemiseksi tarvitaan opettajien osaamista. Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat, että oppimistulosten heikentymisen taustalla on laajempia yhteiskunnallisia muutoksia kuten alueellinen eriytyminen.
Tutkimukseni aineisto koostuu Opettaja-lehdessä vuosina 2022–2023 julkaistuista kirjoituksista, jotka käsittelivät oppimistuloksia. Tekstejä oli yhteensä 36. Analyysin toteutin aineistolähtöisenä sisällönanalyysinä.
Aineistosta nousi esiin kolme teemaa. Teemat ovat koulutuksen rahoitus ja resurssit, oppimisen edellytykset ja tuki sekä opettajan osaamisen korostaminen. Teksteissä teemat esiintyivät osittain päällekkäin ja yksi teksti voi sisältää useitakin edellä mainituista teemoista. Koulutuksen rahoitusta ja resursseja koskevassa teemassa sekä esitetään rahoituksen leikkauksia syynä nykyiselle tilanteelle että vaaditaan rahoituksen nostamista tilanteen korjaamiseksi. Toisena teemana on oppimisen edellytykset, jossa nostetaan esille erilaisia tuen tarpeita ja niiden vaikutuksia oppimistuloksiin. Tässä teemassa nousee esiin myös perhetaustan voimistunut yhteys oppimistuloksiin. Kolmantena teemana on opettajien osaamisen korostaminen. Kyseisessä teemassa tuodaan esille, että opettajat tekevät parhaansa ja painotetaan ettei oppimistulosten laskeminen liity opettajien osaamisen heikentymiseen. Lisäksi oppimistulosten ratkaisemiseksi esitetään, että oppimistulosten heikentymisen ratkaisemiseksi tarvitaan opettajien osaamista. Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat, että oppimistulosten heikentymisen taustalla on laajempia yhteiskunnallisia muutoksia kuten alueellinen eriytyminen.