Peruskoulun opettajien luoma kuva opettajuudesta heidän Instagram-tileillään
Jussila, Henna (2024-06-25)
Peruskoulun opettajien luoma kuva opettajuudesta heidän Instagram-tileillään
Jussila, Henna
(25.06.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024062759035
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024062759035
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisen kuvan opettajat antavat opettajuudesta Instagram-tileillään. Tutkielma perustuu opettajien ylläpitämien Instagram-tilien tarkasteluun. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kolmen (3) eri opettajan Instagram-julkaisuja. Julkaisuista otettiin huomioon vain julkaisujen tekstiosiot.
Toteutin tutkimuksen kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Menetelmätapana tutkimuksessa oli aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Luokittelin aineiston ensin alaluokkiin, joista muodostin kahdeksan (8) yläluokkaa ja lopulta näistä muodostin vielä neljä (4) pääluokkaa. Pääluokat taulukoin tuloksien tulkitsemista helpottamaan.
Ensimmäiseksi pääluokaksi muodostui opettajuudesta unelmoiminen ja urapolku. Toiseksi pääluokaksi tuli psyykkinen hyvinvointi. Kolmas pääluokka oli kouluviihtyvyys ja opettajien keskinäinen mentorointi. Neljäs pääluokka oli sosiaalisen median hyödyntäminen opettajuuden näkyväksi tekemisessä.
Tutkimuksen tuloksista oli pääteltävissä se, että opettajat käyttävät Instagram-sovellusta yhtenä työkalunaan. He löytävät Instagram-sovelluksesta ja toisilta opettajilta vertaistukea ja pystyvät hyötymään julkaisemisesta kaupallisten yhteistöiden merkeissä, jolloin he saavat esimerkiksi ilmaista oppimateriaalia käyttöönsä. Opettajien Instagram-julkaisut tuovat opettajuudesta näkyviin arkisia puolia ja sovelluksen avulla he pystyvät jakamaan kouluarkea seuraajien nähtäväksi. Opettajien Instagram-julkaisuissa painottuivat positiiviset asiat, mutta opettajat kertoivat rehellisesti jaksamisestaan ja resurssien puutteesta.
Toteutin tutkimuksen kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Menetelmätapana tutkimuksessa oli aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Luokittelin aineiston ensin alaluokkiin, joista muodostin kahdeksan (8) yläluokkaa ja lopulta näistä muodostin vielä neljä (4) pääluokkaa. Pääluokat taulukoin tuloksien tulkitsemista helpottamaan.
Ensimmäiseksi pääluokaksi muodostui opettajuudesta unelmoiminen ja urapolku. Toiseksi pääluokaksi tuli psyykkinen hyvinvointi. Kolmas pääluokka oli kouluviihtyvyys ja opettajien keskinäinen mentorointi. Neljäs pääluokka oli sosiaalisen median hyödyntäminen opettajuuden näkyväksi tekemisessä.
Tutkimuksen tuloksista oli pääteltävissä se, että opettajat käyttävät Instagram-sovellusta yhtenä työkalunaan. He löytävät Instagram-sovelluksesta ja toisilta opettajilta vertaistukea ja pystyvät hyötymään julkaisemisesta kaupallisten yhteistöiden merkeissä, jolloin he saavat esimerkiksi ilmaista oppimateriaalia käyttöönsä. Opettajien Instagram-julkaisut tuovat opettajuudesta näkyviin arkisia puolia ja sovelluksen avulla he pystyvät jakamaan kouluarkea seuraajien nähtäväksi. Opettajien Instagram-julkaisuissa painottuivat positiiviset asiat, mutta opettajat kertoivat rehellisesti jaksamisestaan ja resurssien puutteesta.