Esihenkilöiden rooli työssä jaksamisen tukemisessa : työntekijöiden ja esihenkilöiden kokemuksia
Hast, Teea (2024-06-14)
Esihenkilöiden rooli työssä jaksamisen tukemisessa : työntekijöiden ja esihenkilöiden kokemuksia
Hast, Teea
(14.06.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024062859497
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024062859497
Tiivistelmä
Työssä jaksamisen ongelmat, kuten työstressin aiheuttamat haasteet, ovat alati kasvava ongelma. Erityisesti johtamiselle asetetaan paljon haasteita ja odotuksia tukea työntekijöiden hyvinvointia ja työssä jaksamista. Tämä tutkimus tarkasteli esihenkilöiden roolia työntekijöiden työssä jaksamisen tukemisessa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa haastateltiin työntekijöitä ja esihenkilöitä.
Haastatteluissa ilmeni, että esihenkilöiden tuki on tärkeää alaisten työssä jaksamiselle, mutta ei riittävää ilman organisaation tukea. Esihenkilöt koettiin tärkeiksi erityisesti päivittäisen tuen kannalta. Organisaatioiden tuki korostui työssä jaksamisen ongelmiin puututtaessa, jolloin organisaatioilta kaivattiin esimerkiksi lisäresursointia ja selkeämpiä työtapoja. Myös työkavereiden tuki koettiin tärkeäksi. Sen sijaan työstressiä aiheuttavat muun muassa resurssipula, yksin työskentely ja vuorovaikutuksen ongelmat. Esihenkilöille alaisten ongelmat ilmenivät erityisesti lisääntyneinä poissaoloina, ja niitä pyrittiin ehkäisemään varhaisella puuttumisella jaksamisen ongelmiin. Jatkossa tulisi tutkia, miten organisaatiot voivat ennaltaehkäistä työssä jaksamisen haasteita ja millaisia alakohtaisia eroja näissä keinoissa on.
Haastatteluissa ilmeni, että esihenkilöiden tuki on tärkeää alaisten työssä jaksamiselle, mutta ei riittävää ilman organisaation tukea. Esihenkilöt koettiin tärkeiksi erityisesti päivittäisen tuen kannalta. Organisaatioiden tuki korostui työssä jaksamisen ongelmiin puututtaessa, jolloin organisaatioilta kaivattiin esimerkiksi lisäresursointia ja selkeämpiä työtapoja. Myös työkavereiden tuki koettiin tärkeäksi. Sen sijaan työstressiä aiheuttavat muun muassa resurssipula, yksin työskentely ja vuorovaikutuksen ongelmat. Esihenkilöille alaisten ongelmat ilmenivät erityisesti lisääntyneinä poissaoloina, ja niitä pyrittiin ehkäisemään varhaisella puuttumisella jaksamisen ongelmiin. Jatkossa tulisi tutkia, miten organisaatiot voivat ennaltaehkäistä työssä jaksamisen haasteita ja millaisia alakohtaisia eroja näissä keinoissa on.