Hoitotyön osaamisen siirtyminen : Hoitajien kokemuksia osaamisen siirtymisestä
Peltokorpi, Anna (2024-06-17)
Hoitotyön osaamisen siirtyminen : Hoitajien kokemuksia osaamisen siirtymisestä
Peltokorpi, Anna
(17.06.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024062859322
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024062859322
Tiivistelmä
Tausta: Osaamisen siirtäminen on olennainen osa terveydenhuollon organisaation toiminnan kehittämistä. Hoitotyön osaamisen tehokas siirtäminen on erityisen tärkeää, sillä se vaikuttaa suoraan potilasturvallisuuteen ja hoidon laatuun. Tutkimuksen taustalla on tarve ymmärtää, miten hoitotyön osaamista siirtyy ja mitä edellytyksiä tähän prosessiin vaaditan. Aihetta lähestytään hoitajien kokemusten kautta.
Tarkoitus: Tutkimuksen tarkoitus on selvittää, miten hoitotyön osaamista siirtyy yksiköissä ja organisaatioissa sekä niiden väillä. Erityisesti pyritään tunnistamaan niitä edellytyksiä, jota osaamisen siirtyminen vaatii tapahtuakseen.
Menetelmät: Tutkimusasetelma on laadullinen. Aineisto kerättiin kolmelta eri hyvinvointialueelta yksilöhaastattelemalla perusterveydenhuollossa työskenteleviä sairaanhoitaja. Haastattelut toteutettiin etäyhteydellä. Aineisto analysoitiin induktiivisella temaattisella sisällön analyysillä.
Tulokset: Haastateltavien kokemukset hoitotyön osaamisen siirtymisestä olivat verrattain yhtenäisiä eikä suuria poikkeuksia osaamisen siirtämisen menetelmissä yksikön sisäisesti tai eri yksiköiden ja organisaatioiden välillä tai osaamisen siirtymisen edellytyksissä havaittu. Osaamisen siirtymisen väyliä yksiköissä ja eri yksiköiden ja organisaatioiden välillä tunnistettiin. Osaamisen siirtyminen on vuorovaikutuksellista toimintaa, jossa hoitajilla on merkittävä rooli. Osaamista siirtyy systemaattisesti potilaan hoitoprosessin mukana ja siirtymisessä hyödynnetään useita eri menetelmiä, kuten digitaalisia kanavia ja hoitajien fyysistä toiseen yksikköön siirtymistä. Osaamisen siirtyminen edellyttää monia yksilöllisiä tekijöitä, mutta myös organisaation roolin vahvistamista.
Pohdinta ja johtopäätökset: Voidaan todeta osaamisen siirtymisen tehostamisen vaativan kokonaisvaltaista lähestymistapaa, jossa huomioidaan sekä yksilölliset ja organisaation tasolla vaikuttavat tekijät. Tutkimuksen tulokset antavat tietoa hoitotyön kehittämiseen ja korostavat hoitotyön osaamisen johtamisen merkitystä.
Tarkoitus: Tutkimuksen tarkoitus on selvittää, miten hoitotyön osaamista siirtyy yksiköissä ja organisaatioissa sekä niiden väillä. Erityisesti pyritään tunnistamaan niitä edellytyksiä, jota osaamisen siirtyminen vaatii tapahtuakseen.
Menetelmät: Tutkimusasetelma on laadullinen. Aineisto kerättiin kolmelta eri hyvinvointialueelta yksilöhaastattelemalla perusterveydenhuollossa työskenteleviä sairaanhoitaja. Haastattelut toteutettiin etäyhteydellä. Aineisto analysoitiin induktiivisella temaattisella sisällön analyysillä.
Tulokset: Haastateltavien kokemukset hoitotyön osaamisen siirtymisestä olivat verrattain yhtenäisiä eikä suuria poikkeuksia osaamisen siirtämisen menetelmissä yksikön sisäisesti tai eri yksiköiden ja organisaatioiden välillä tai osaamisen siirtymisen edellytyksissä havaittu. Osaamisen siirtymisen väyliä yksiköissä ja eri yksiköiden ja organisaatioiden välillä tunnistettiin. Osaamisen siirtyminen on vuorovaikutuksellista toimintaa, jossa hoitajilla on merkittävä rooli. Osaamista siirtyy systemaattisesti potilaan hoitoprosessin mukana ja siirtymisessä hyödynnetään useita eri menetelmiä, kuten digitaalisia kanavia ja hoitajien fyysistä toiseen yksikköön siirtymistä. Osaamisen siirtyminen edellyttää monia yksilöllisiä tekijöitä, mutta myös organisaation roolin vahvistamista.
Pohdinta ja johtopäätökset: Voidaan todeta osaamisen siirtymisen tehostamisen vaativan kokonaisvaltaista lähestymistapaa, jossa huomioidaan sekä yksilölliset ja organisaation tasolla vaikuttavat tekijät. Tutkimuksen tulokset antavat tietoa hoitotyön kehittämiseen ja korostavat hoitotyön osaamisen johtamisen merkitystä.