Ekologisen vastuullisuuden ilmeneminen ja merkitys yritysmarkkinoiden yhteisessä arvonluonnissa : Palveluntarjoajan näkökulma
Malmberg, Atte (2024-07-01)
Ekologisen vastuullisuuden ilmeneminen ja merkitys yritysmarkkinoiden yhteisessä arvonluonnissa : Palveluntarjoajan näkökulma
Malmberg, Atte
(01.07.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024072562318
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024072562318
Tiivistelmä
Näkemykset arvonluonnista ja yleisesti yritysmarkkinoiden toiminnasta ovat viimeisten vuosikymmenten aikana muuttuneet. Yritysmarkkinoilla arvonluontia lähestytään kasvavissa määrin palvelulähtöisyyden mukaisesta yhteisen arvonluonnin näkökulmasta. Tässä lähestymistavassa palveluntarjoajat ja asiakkaat nähdään arvon yhteistuottajiksi. Ajattelun mukaan arvo on asiakkaan määrittelemä ja se muodostuu yhteisluonnin lopputulemana. Lähtökohtana ajattelulle toimii räätälöityjen palveluluiden tarjonta sekä aineettomien resurssien korostuminen. Päivittyneet näkemykset arvonluonnista ovat pakottaneet pakottanut palveluntarjoajia päivittämään liiketoimintamallejaan.
Samanaikaisesti kilpailu markkinoilla on kiristynyt ja yritykset pyrkivät jatkuvasti tyydyttämään asiakkaidensa tarpeita aikaisempaa paremmin. Myös keskustelu ympäristön ja maapallon tulevaisuudesta on kiihtynyt. Raaka-aineiden määrä on rajallinen, maailman väkiluku kasvaa ja maapallon sietokyky on koetuksella. Jos lähtökohtana on se, että yritykset pyrkivät maksimoimaan taloudellisen arvonsa, sivuuttaako se suoraan vastuullisuusteemojen huomioimisen? Onko yhteisessä arvonluonnissa mahdollista huomioida muun muassa kestävän kehityksen elementit?
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ja analysoida ekologisen vastuullisuuden ilmenemistä ja merkitystä yritysmarkkinoiden yhteisessä arvonluonnissa erityisesti palveluntarjoajan näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoitus pyrittiin täyttämään vastaamalla seuraaviin tutkimuskysymyksiin:
1. Miten arvon yhteisluonti muodostuu yritystenvälisillä markkinoilla?
2. Millä tavoin ympäristövastuu ilmenee osana yhteistä arvonluontia erityisesti B2B-
palveluntarjoajan näkökulmasta?
3. Minkälainen merkitys ja rooli ympäristövastuulla on arvon yhteisluonnissa erityisesti
B2B-palveluntarjoajan näkökulmasta?
Tässä tutkimuksessa tutkimusmenetelmänä toimi laadullinen haastattelututkimus. Haastattelu toteutettiin puolistrukturoituna- eli teemahaastatteluna. Tuloksista nousi esiin monitahoista ja kattavaa ymmärrystä liittyen ekologiesti vastuulliseen yhteiseen arvonluontiin. Tuloksista havaittiin erilaisia ekologisen vastuullisuuden ilmenemistapoja ja merkityksiä yhteiselle arvonluonnille erityisesti palveluntarjoajan näkökulmasta. Tulosten perusteella ympäristövastuu voi toimia hyvänä lähtökohtana nykyisen tarjoaman kehittämiselle sekä uusien innovaatioiden syntymiselle. Tulosten pohjalta ympäristövastuu kasvattaa palveluntarjoajan roolia osana yhteistä arvonluontia. Vastuullisuus toimii tulosten mukaan yhteistä arvonluontia vahvistavana teemana. Isommassa kuvassa ekologisen yhteisen arvonluonnin lopputulemana syntyvä kestävä ratkaisu lisää yhteiskunnan tasolla tietoisuutta vastuullisuudesta. Tulokset vahvistivat olemassa olevaa tieteellistä tutkimusta yhteisestä arvonluonnista. Ekologisuuden ja yhteisen arvonluonnin tutkimus on toistaiseksi ollut melko vähäistä, mutta tämä tutkimus antaa hyvät lähtökohdat jatkotutkimuksille.
Samanaikaisesti kilpailu markkinoilla on kiristynyt ja yritykset pyrkivät jatkuvasti tyydyttämään asiakkaidensa tarpeita aikaisempaa paremmin. Myös keskustelu ympäristön ja maapallon tulevaisuudesta on kiihtynyt. Raaka-aineiden määrä on rajallinen, maailman väkiluku kasvaa ja maapallon sietokyky on koetuksella. Jos lähtökohtana on se, että yritykset pyrkivät maksimoimaan taloudellisen arvonsa, sivuuttaako se suoraan vastuullisuusteemojen huomioimisen? Onko yhteisessä arvonluonnissa mahdollista huomioida muun muassa kestävän kehityksen elementit?
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ja analysoida ekologisen vastuullisuuden ilmenemistä ja merkitystä yritysmarkkinoiden yhteisessä arvonluonnissa erityisesti palveluntarjoajan näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoitus pyrittiin täyttämään vastaamalla seuraaviin tutkimuskysymyksiin:
1. Miten arvon yhteisluonti muodostuu yritystenvälisillä markkinoilla?
2. Millä tavoin ympäristövastuu ilmenee osana yhteistä arvonluontia erityisesti B2B-
palveluntarjoajan näkökulmasta?
3. Minkälainen merkitys ja rooli ympäristövastuulla on arvon yhteisluonnissa erityisesti
B2B-palveluntarjoajan näkökulmasta?
Tässä tutkimuksessa tutkimusmenetelmänä toimi laadullinen haastattelututkimus. Haastattelu toteutettiin puolistrukturoituna- eli teemahaastatteluna. Tuloksista nousi esiin monitahoista ja kattavaa ymmärrystä liittyen ekologiesti vastuulliseen yhteiseen arvonluontiin. Tuloksista havaittiin erilaisia ekologisen vastuullisuuden ilmenemistapoja ja merkityksiä yhteiselle arvonluonnille erityisesti palveluntarjoajan näkökulmasta. Tulosten perusteella ympäristövastuu voi toimia hyvänä lähtökohtana nykyisen tarjoaman kehittämiselle sekä uusien innovaatioiden syntymiselle. Tulosten pohjalta ympäristövastuu kasvattaa palveluntarjoajan roolia osana yhteistä arvonluontia. Vastuullisuus toimii tulosten mukaan yhteistä arvonluontia vahvistavana teemana. Isommassa kuvassa ekologisen yhteisen arvonluonnin lopputulemana syntyvä kestävä ratkaisu lisää yhteiskunnan tasolla tietoisuutta vastuullisuudesta. Tulokset vahvistivat olemassa olevaa tieteellistä tutkimusta yhteisestä arvonluonnista. Ekologisuuden ja yhteisen arvonluonnin tutkimus on toistaiseksi ollut melko vähäistä, mutta tämä tutkimus antaa hyvät lähtökohdat jatkotutkimuksille.