Instagramin kautta välitetty terveysviestintä nuorille seuraajille
Lehtonen, Marianne (2024-07-02)
Instagramin kautta välitetty terveysviestintä nuorille seuraajille
Lehtonen, Marianne
(02.07.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024072562116
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024072562116
Tiivistelmä
Digitalisaation ja nykypäivän viestintäkulttuurin myötä myös terveysviestinnän merkitys
yhteiskunnassa on kasvattanut merkitystään. Instagramin hyödyntämisessä nuorten saamassa
terveysviestinnässä on potentiaalia positiiviseen vaikuttamiseen, mutta se luo myös omat haasteensa.
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli kansainvälisen tutkimuskirjallisuuden avulla kuvata
Instagramin kautta tapahtuvaa terveysviestintää nuorille seuraajille. Tutkimuskysymykset olivat: Mitä
tutkimusta on tehty Instagramin kautta välitetystä terveysviestinnästä nuorille seuraajille? Millaisia
painotuksia on Instagramin välittämän terveysviestinnän tutkimuksessa?
Tutkielma on kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jonka tiedonhaku toteutettiin CINAHL, Pubmed, Web of
science ja Cochrane trials-tietokannoista helmikuun 2024 aikana. Tutkielmaan valittiin mukaanotto- ja
poissulkukriteerien perusteella 8 tutkimusta. Tutkimusartikkeliaineistosta muodostettiin induktiivista
teema-analyysia käyttäen 4 teemaa: Instagramin välittämän terveysviestinnän hyödyllisyys, Instagramin
välittämän terveysviestinnän haasteellisuus, Instagramin välittämän terveysviestinnän vaikuttavuus sekä
terveysviestinnän tarjoajat.
Nuorille Instagramin kautta välitetyn terveysviestinnän aiheet painottuvat tutkimusten perusteella
liikuntaan, ravitsemukseen, mielenterveyteen ja yleisesti terveyden edistämiseen liittyvään viestintää.
Instagramin kautta välitetyn terveysviestinnän tutkimus painottuu sen hyödyllisyyteen,
haasteellisuuteen ja vaikuttavuuteen. Tutkimusten mukaan hyödyllisyys näkyi Instagramin
tehokkuudessa koskien terveysviestintää. Sen hyödyksi nähtiin vuorovaikutusmahdollisuudet ihmisten
välillä, sekä nuorten helppo ja nopea tavoitettavuus. Instagramin todettiin olevan myös tehokas väline
terveysalan opetustarkoituksiin ja tietoisuuden lisäämisen yhteiskunnallisista asioista. Instagramin
kautta välitetyn terveysviestinnän haasteiksi ilmenivät tutkimusten perusteella alaikäisten nuorten
sosiaalisen median käyttö ja siihen liittyvä medialukutaidottomuus, sekä epäterveellinen
terveysviestintä. Instagramin kautta välitetyn terveysviestinnän vaikuttavuuteen johti tutkimusten
visuaalisuus, huumorin käyttö, luotettavuus ja tunteisiin vetoaminen. Terveysviestintää Instagramissa
tarjoavat sosiaalisen median vaikuttajat ja eri alojen ammattilaiset ja terveyden edistäjät. Tulosten
perusteella voidaan siis todeta, että Instagram on parhaimmillaan hyvä väylä terveysviestinnän
välittämiseen. Samalla se luo kuitenkin myös haasteita, koskien viestinnän aitoutta ja todenperäisyyttä.
yhteiskunnassa on kasvattanut merkitystään. Instagramin hyödyntämisessä nuorten saamassa
terveysviestinnässä on potentiaalia positiiviseen vaikuttamiseen, mutta se luo myös omat haasteensa.
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli kansainvälisen tutkimuskirjallisuuden avulla kuvata
Instagramin kautta tapahtuvaa terveysviestintää nuorille seuraajille. Tutkimuskysymykset olivat: Mitä
tutkimusta on tehty Instagramin kautta välitetystä terveysviestinnästä nuorille seuraajille? Millaisia
painotuksia on Instagramin välittämän terveysviestinnän tutkimuksessa?
Tutkielma on kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jonka tiedonhaku toteutettiin CINAHL, Pubmed, Web of
science ja Cochrane trials-tietokannoista helmikuun 2024 aikana. Tutkielmaan valittiin mukaanotto- ja
poissulkukriteerien perusteella 8 tutkimusta. Tutkimusartikkeliaineistosta muodostettiin induktiivista
teema-analyysia käyttäen 4 teemaa: Instagramin välittämän terveysviestinnän hyödyllisyys, Instagramin
välittämän terveysviestinnän haasteellisuus, Instagramin välittämän terveysviestinnän vaikuttavuus sekä
terveysviestinnän tarjoajat.
Nuorille Instagramin kautta välitetyn terveysviestinnän aiheet painottuvat tutkimusten perusteella
liikuntaan, ravitsemukseen, mielenterveyteen ja yleisesti terveyden edistämiseen liittyvään viestintää.
Instagramin kautta välitetyn terveysviestinnän tutkimus painottuu sen hyödyllisyyteen,
haasteellisuuteen ja vaikuttavuuteen. Tutkimusten mukaan hyödyllisyys näkyi Instagramin
tehokkuudessa koskien terveysviestintää. Sen hyödyksi nähtiin vuorovaikutusmahdollisuudet ihmisten
välillä, sekä nuorten helppo ja nopea tavoitettavuus. Instagramin todettiin olevan myös tehokas väline
terveysalan opetustarkoituksiin ja tietoisuuden lisäämisen yhteiskunnallisista asioista. Instagramin
kautta välitetyn terveysviestinnän haasteiksi ilmenivät tutkimusten perusteella alaikäisten nuorten
sosiaalisen median käyttö ja siihen liittyvä medialukutaidottomuus, sekä epäterveellinen
terveysviestintä. Instagramin kautta välitetyn terveysviestinnän vaikuttavuuteen johti tutkimusten
visuaalisuus, huumorin käyttö, luotettavuus ja tunteisiin vetoaminen. Terveysviestintää Instagramissa
tarjoavat sosiaalisen median vaikuttajat ja eri alojen ammattilaiset ja terveyden edistäjät. Tulosten
perusteella voidaan siis todeta, että Instagram on parhaimmillaan hyvä väylä terveysviestinnän
välittämiseen. Samalla se luo kuitenkin myös haasteita, koskien viestinnän aitoutta ja todenperäisyyttä.