Videopelaamisen yhteys mielenterveyteen: yleisimmät mielenterveyden ongelmat ja positiivinen mielenterveys videopelaajilla
Vinnamo, Meeri (2024-08-13)
Videopelaamisen yhteys mielenterveyteen: yleisimmät mielenterveyden ongelmat ja positiivinen mielenterveys videopelaajilla
Vinnamo, Meeri
(13.08.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024090469243
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024090469243
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää videopelaamisen yhteyksiä mielenterveyteen. Koska mielenterveys on laaja käsite, tässä tutkimuksessa tarkasteltiin yleisimpiä mielenterveyden häiriöitä masentuneisuutta ja ahdistuneisuutta ja lisäksi positiivista mielenterveyttä, jota ei ole videopelaamisen kontekstissa vielä tutkittu. Aiemmin tutkimuksessa on usein käsitelty vain pelaamisen määrää, joten tässä tutkimuksessa tarkasteltiin lisäksi esimerkiksi eri genrejen pelaajia, erilaisista motivaatioista pelaavia, pelaamisen sosiaalisuutta, pelaamisen kausittaisuutta, pelaamisen kiinnostavuutta ja pelaamisen aiheuttamia tunteita.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena mahdollisimman laajan kokonaiskuvan saamiseksi. Tutkimusaineisto koostui 3445:sta tutkimuskyselyyn vastanneesta pelaajasta. Vastaajat kerättiin harkinnanvaraisena otantana Reddit-keskustelupalstan Suomi-kanavalta, koska arvioitiin, että sitä kautta tavoitetaan paljon erilaisia suomalaisia pelaajia.
Tutkimuksessa havaittiin pelaamisen olevan yhteydessä pelaajien mielenterveyteen ja erilaisten pelaajien välillä havaittiin eroja mielenterveydessä. Pelaamisen määrä oli yhteydessä masentuneisuuteen ja positiiviseen mielenterveyteen. Aina saman verran pelaavilla oli vähemmän ahdistuneisuutta verrattuna pelaajiin, joilla oli vähän tai paljon pelaamisen kausi. Videopeleistä kiinnostuneilla oli vähemmän masentuneisuutta ja enemmän positiivista mielenterveyttä verrattuna ei juurikaan tai ei lainkaan kiinnostuneilla. Action/Adventure- ja Simulaatiopelien pelaajilla oli enemmän haasteita mielenterveydessä verrattuna FPS-pelaajiin ja MMO-pelien pelaajiin. Sosiaalisesti pelaavilla oli parempi mielenterveys verrattuna yksin pelaaviin. Pelaamisen aiheuttamat tunteet olivat yhteydessä mielenterveyteen niin, että negatiivisten tunteiden lisääntyessä myös haasteet mielenterveydessä lisääntyivät ja positiivisten tunteiden lisääntyessä myös mielenterveys koheni. Eskapismi pelaamisen pääasiallisena motiivina oli selkeästi yhteydessä huonompaan mielenterveyteen, kuin myös peliriippuvuuteen viittaavat kysymykset. Rentoutuminen ja ystävät motivaatioina olivat puolestaan yhteydessä parempaan mielenterveyteen.
Tällä tutkimuksella saatiin sekä aiempia tutkimustuloksia myötäileviä, että uusia tuloksia videopelaajien mielenterveydestä. Kuitenkin sekä mielenterveys, että pelaaminen ovat moninaisia ilmiöitä, eikä tässä tutkimuksessa päästä käsiksi kausaliteetteihin, joten aihe vaatii lisää tutkimusta kohdistettuna erilaisiin pelaajiin pienempinä ryhminä ja esimerkiksi pitkittäistutkimusta aiheesta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena mahdollisimman laajan kokonaiskuvan saamiseksi. Tutkimusaineisto koostui 3445:sta tutkimuskyselyyn vastanneesta pelaajasta. Vastaajat kerättiin harkinnanvaraisena otantana Reddit-keskustelupalstan Suomi-kanavalta, koska arvioitiin, että sitä kautta tavoitetaan paljon erilaisia suomalaisia pelaajia.
Tutkimuksessa havaittiin pelaamisen olevan yhteydessä pelaajien mielenterveyteen ja erilaisten pelaajien välillä havaittiin eroja mielenterveydessä. Pelaamisen määrä oli yhteydessä masentuneisuuteen ja positiiviseen mielenterveyteen. Aina saman verran pelaavilla oli vähemmän ahdistuneisuutta verrattuna pelaajiin, joilla oli vähän tai paljon pelaamisen kausi. Videopeleistä kiinnostuneilla oli vähemmän masentuneisuutta ja enemmän positiivista mielenterveyttä verrattuna ei juurikaan tai ei lainkaan kiinnostuneilla. Action/Adventure- ja Simulaatiopelien pelaajilla oli enemmän haasteita mielenterveydessä verrattuna FPS-pelaajiin ja MMO-pelien pelaajiin. Sosiaalisesti pelaavilla oli parempi mielenterveys verrattuna yksin pelaaviin. Pelaamisen aiheuttamat tunteet olivat yhteydessä mielenterveyteen niin, että negatiivisten tunteiden lisääntyessä myös haasteet mielenterveydessä lisääntyivät ja positiivisten tunteiden lisääntyessä myös mielenterveys koheni. Eskapismi pelaamisen pääasiallisena motiivina oli selkeästi yhteydessä huonompaan mielenterveyteen, kuin myös peliriippuvuuteen viittaavat kysymykset. Rentoutuminen ja ystävät motivaatioina olivat puolestaan yhteydessä parempaan mielenterveyteen.
Tällä tutkimuksella saatiin sekä aiempia tutkimustuloksia myötäileviä, että uusia tuloksia videopelaajien mielenterveydestä. Kuitenkin sekä mielenterveys, että pelaaminen ovat moninaisia ilmiöitä, eikä tässä tutkimuksessa päästä käsiksi kausaliteetteihin, joten aihe vaatii lisää tutkimusta kohdistettuna erilaisiin pelaajiin pienempinä ryhminä ja esimerkiksi pitkittäistutkimusta aiheesta.