Aineistolähtöinen sisällönanalyysi opettajien mielipidekirjoituksista Helsingin Sanomissa vuosina 2020 ja 2022
Roppola, Pontus (2024-09-05)
Aineistolähtöinen sisällönanalyysi opettajien mielipidekirjoituksista Helsingin Sanomissa vuosina 2020 ja 2022
Roppola, Pontus
(05.09.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024090569428
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024090569428
Tiivistelmä
Koronapandemian alku vuonna 2020 elää monien muistoissa edelleen. Kouluun liittyvät ilmiöt saivat paljon huomiota osakseen poikkeusolojen aikana ja niiden jälkeen. Tässä kandidaatin tutkielmassa tutkitaan, minkälaisia mielipidekirjoituksia opettajat kirjoittivat Helsingin Sanomien yleisönosastolle vuosina 2020 ja 2022.
Tutkimusmenetelmänä käytetään laadullista sisällönanalyysia. Menetelmä soveltuu laajojen tekstiaineistojen analyysiin, ja siinä on tarkoitus luoda sanallisen ja selkeä kuva kuvaus tutkittavasta ilmiöstä. Työskentelyssä hyödynnettiin laadullisen tutkimusaineiston käsittelyyn kehitettyä nVivo -sovellusta. Aineisto käytiin läpi useampaan kertaan ja sen perusteella luotiin koodauspohja, jonka perusteelta analyysi tehtiin.
Vuoden 2020 kirjoitukset keskittyivät pääosin koronaviruksen aiheuttamiin poikkeusoloihin. Vuonna 2022 kirjoituksissa isoimmat aiheet olivat edunvalvonta sekä opettajan merkitys lapsen oppimiselle. Kumpanakin vuonna esiintyi kirjoituksia, joissa puhuttiin avoimista oppimisympäristöistä ja inkluusiosta.
Mielipidekirjoitusten aiheet kumpanakin vuonna heijastelevat sitä, mitä asioita opettajat halusivat nostaa esiin julkisessa keskustelussa. Tiettyjen aiheiden jatkuvuus vuosien välillä osoittaa, että ne ovat edelleen ajankohtaisia. Tulokset tarjoavat tietoa opettajien huolenaiheista koulumaailmassa kyseisinä vuosina, ja siitä, miten kirjoitusten aiheet kehittyivät vuosien välillä.
Tutkimusmenetelmänä käytetään laadullista sisällönanalyysia. Menetelmä soveltuu laajojen tekstiaineistojen analyysiin, ja siinä on tarkoitus luoda sanallisen ja selkeä kuva kuvaus tutkittavasta ilmiöstä. Työskentelyssä hyödynnettiin laadullisen tutkimusaineiston käsittelyyn kehitettyä nVivo -sovellusta. Aineisto käytiin läpi useampaan kertaan ja sen perusteella luotiin koodauspohja, jonka perusteelta analyysi tehtiin.
Vuoden 2020 kirjoitukset keskittyivät pääosin koronaviruksen aiheuttamiin poikkeusoloihin. Vuonna 2022 kirjoituksissa isoimmat aiheet olivat edunvalvonta sekä opettajan merkitys lapsen oppimiselle. Kumpanakin vuonna esiintyi kirjoituksia, joissa puhuttiin avoimista oppimisympäristöistä ja inkluusiosta.
Mielipidekirjoitusten aiheet kumpanakin vuonna heijastelevat sitä, mitä asioita opettajat halusivat nostaa esiin julkisessa keskustelussa. Tiettyjen aiheiden jatkuvuus vuosien välillä osoittaa, että ne ovat edelleen ajankohtaisia. Tulokset tarjoavat tietoa opettajien huolenaiheista koulumaailmassa kyseisinä vuosina, ja siitä, miten kirjoitusten aiheet kehittyivät vuosien välillä.