Alakoulun oppilaan motivointi käsityöoppiaineessa : opettajan näkökulma
Vettenranta, Juho (2024-09-18)
Alakoulun oppilaan motivointi käsityöoppiaineessa : opettajan näkökulma
Vettenranta, Juho
(18.09.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024091973918
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024091973918
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia alakoulun oppilaiden motivointia opettajan näkökulmasta käsityön opetuksen kontekstissa. Tutkimuksessa halusin saada selville, minkälaisia merkityksiä opettaja arvioi sisäisellä ja ulkoisella motivaatiolla olevan alakoulun oppilaan oppimisessa käsityötunnilla. Tämän lisäksi tutkimuksella halusin selvittää, minkälaisia positiivisen pedagogiaan liittyviä keinoja opettajat kuvaavat heillä olevan käytössä oppilaiden ulkoisen ja sisäisen motivaation tukemiseen käsityötunnilla.
Aineistonkeruumenetelmänä tutkimuksessa käytin teemahaastattelua. Haastattelun teemoiksi valikoitui ulkoinen ja sisäinen motivaatio sekä positiivinen pedagogiikka. Haastattelut toteutin neljällä alakoulun käsityönopettajalla kolmessa eri koulussa ja aineiston analyysimenetelmänä käytin sisällönanalyysiä.
Tutkimustulokset osoittivat, että ulkoisessa motivaatiossa opettajat näkevät opettajan roolilla olevan iso merkitys alakoulun oppilaalle. Erityisesti esille nousivat opettajan kannustaminen ja se, miten opettaja mahdollistaa oppilaille käsitöiden tekemisen tarjoamalla materiaaleja ja välineitä ja näissä opastamista. Ulkoisen motivaation osalta opettajat kokivat, että myös oppilaan omalla vireystasolla on merkitystä ja siinä erityisesti riittävällä levolla ja ruualla. Sisäisen motivaation osalta opettajien mukaan oppilaan kotiolot ja oppilaan omat käsityötaidot vaikuttavat sisäiseen motivaatioon. Haastatellut opettajat kuvasivat sisäisessä motivaatiossa opettajan merkityksen olevan tärkeä sen suhteen, miten opettajat voivat oppilaan yksilöllisellä tuntemisella auttaa sisäisen motivaation synnyssä ja tukemisessa. Tutkimuksessa tuli esille useita opettajien positiivisen pedagogiikan keinoja, joita he hyödynsivät käsityönopettajan työssä. Haastatteluissa tuli esille esimerkiksi kannustaminen, innostaminen, oppilaan huomioiminen ja opettajan läsnäolo.
Aineistonkeruumenetelmänä tutkimuksessa käytin teemahaastattelua. Haastattelun teemoiksi valikoitui ulkoinen ja sisäinen motivaatio sekä positiivinen pedagogiikka. Haastattelut toteutin neljällä alakoulun käsityönopettajalla kolmessa eri koulussa ja aineiston analyysimenetelmänä käytin sisällönanalyysiä.
Tutkimustulokset osoittivat, että ulkoisessa motivaatiossa opettajat näkevät opettajan roolilla olevan iso merkitys alakoulun oppilaalle. Erityisesti esille nousivat opettajan kannustaminen ja se, miten opettaja mahdollistaa oppilaille käsitöiden tekemisen tarjoamalla materiaaleja ja välineitä ja näissä opastamista. Ulkoisen motivaation osalta opettajat kokivat, että myös oppilaan omalla vireystasolla on merkitystä ja siinä erityisesti riittävällä levolla ja ruualla. Sisäisen motivaation osalta opettajien mukaan oppilaan kotiolot ja oppilaan omat käsityötaidot vaikuttavat sisäiseen motivaatioon. Haastatellut opettajat kuvasivat sisäisessä motivaatiossa opettajan merkityksen olevan tärkeä sen suhteen, miten opettajat voivat oppilaan yksilöllisellä tuntemisella auttaa sisäisen motivaation synnyssä ja tukemisessa. Tutkimuksessa tuli esille useita opettajien positiivisen pedagogiikan keinoja, joita he hyödynsivät käsityönopettajan työssä. Haastatteluissa tuli esille esimerkiksi kannustaminen, innostaminen, oppilaan huomioiminen ja opettajan läsnäolo.