Tiimityön toimivuuteen vaikuttavat tekijät varhaiskasvatuksessa
Pohjanlehto, Emilia; Helenius, Essi (2024-10-02)
Tiimityön toimivuuteen vaikuttavat tekijät varhaiskasvatuksessa
Pohjanlehto, Emilia
Helenius, Essi
(02.10.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024100275700
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024100275700
Tiivistelmä
Tämän kandidaatin tutkielman tarkoituksena on perehtyä varhaiskasvatuksen tiimityöhön. Mielenkiinto aihetta kohtaan heräsi pedagogisten harjoittelujen myötä, kun pääsi tutustumaan ja oppimaan uusiin oppimisympäristöihin. Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jossa on kartoitettu minkälaiset tekijät vaikuttavat tiimin työskentelyyn. Myönteisesti vaikuttavia tekijöitä ovat psykologisesti turvallinen ilmapiiri, tunneäly sekä tunnelukutaito, selkeä yhteinen tavoite, riittävä toimivalta yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi, yhteiset pelisäännöt, selkeä toimenkuva jokaisella tiimin jäsenellä, keskinäinen luottamus, hyvät vuorovaikutustaidot, myönteisyys työn ja toimintatapojen kehittämiselle, selkeät tiimiroolit, ilo sekä riittävä palautuminen.
Psykologisesti turvallinen ilmapiiri nousi kaikista merkittävimmäksi tekijäksi tiimin toimivuuden kannalta. Mikäli tiimissä vallitsee psykologisesti turvallinen ilmapiiri, tiimiläiset voivat paremmin, ovat luovempia ja oppivat paremmin. Psykologisesti turvallinen ilmapiiri myös parantaa työskentelyn laatua ja tehokkuutta. Mikäli tiimissä ei ole psykologisesti turvallinen ilmapiiri, lisää se tiimiläisten pahoinvointia sekä heikentää luovuutta, oppimista, työskentelyn laatua ja työn tehokkuutta.
Kielteisesti vaikuttavia tekijöitä puolestaan ovat psykologinen turvattomuus, huono ilmapiiri, ylikuormittuneet työntekijät, kiusaaminen, konfliktitilanteet, heikot vuorovaikutustaidot, heikko tiedonkulku, epäselvä työnjako, epäluottamus, työntekijöiden keskinäinen kilpailu, haasteet työntekijöiden muilla elämän osa-alueilla, kokemus epäoikeudenmukaisesta kohtelusta, epäselvät tiimiroolit sekä työn kuormituksesta heikosti palautuneet työntekijät.
Psykologisesti turvallinen ilmapiiri nousi kaikista merkittävimmäksi tekijäksi tiimin toimivuuden kannalta. Mikäli tiimissä vallitsee psykologisesti turvallinen ilmapiiri, tiimiläiset voivat paremmin, ovat luovempia ja oppivat paremmin. Psykologisesti turvallinen ilmapiiri myös parantaa työskentelyn laatua ja tehokkuutta. Mikäli tiimissä ei ole psykologisesti turvallinen ilmapiiri, lisää se tiimiläisten pahoinvointia sekä heikentää luovuutta, oppimista, työskentelyn laatua ja työn tehokkuutta.
Kielteisesti vaikuttavia tekijöitä puolestaan ovat psykologinen turvattomuus, huono ilmapiiri, ylikuormittuneet työntekijät, kiusaaminen, konfliktitilanteet, heikot vuorovaikutustaidot, heikko tiedonkulku, epäselvä työnjako, epäluottamus, työntekijöiden keskinäinen kilpailu, haasteet työntekijöiden muilla elämän osa-alueilla, kokemus epäoikeudenmukaisesta kohtelusta, epäselvät tiimiroolit sekä työn kuormituksesta heikosti palautuneet työntekijät.