Konenäön käyttö jääkiekossa
Säkki, Dmitry (2024-10-04)
Konenäön käyttö jääkiekossa
Säkki, Dmitry
(04.10.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024100776312
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024100776312
Tiivistelmä
Konenäkö on tekoälyn osa-alue, joka on luotu kuvien analysointiin kameroiden ja ohjelmiston avulla. Saatua dataa voidaan käyttää erilaisten visuaalisten ongelmien ratkaisemiseen. Nykyään konenäöllä on valtava vaikutus terveydenhuoltoon, turvallisuuteen ja moniin muihin aloihin, eikä urheilu ole poikkeus. Urheilumaailma kokee parhaillaan valtavia muutoksia ja konenäön tulo on muuttanut ihmisten näkemyksiä monesta urheilulajista. Tässä kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan konenäön käyttömahdollisuuksia jääkiekossa. Tutkielmassa tutustutaan koneoppimiseen ja perehdytään konvoluutioneuroverkkojen toimintaan, joita käytetään konenäköön liittyvien ongelmien ratkaisemisessa. Konvoluutioneuroverkot soveltuvat parhaiten kohteiden tunnistamiseen ja niiden sijainnin paikantamiseen videokuvista, joten niitä voidaan käyttää jääkiekkoilijoiden tunnistamiseen ja seuraamiseen, jääkiekko-ottelun aikana tapahtuvien tappelutilanteiden havaitsemiseen ja kiekon liikkeiden seurantaan.