The key implications of EU legislation for establishing economically feasible Power-to-X fuel production
Karvonen, Eeva (2024-09-23)
The key implications of EU legislation for establishing economically feasible Power-to-X fuel production
Karvonen, Eeva
(23.09.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024102185963
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024102185963
Tiivistelmä
This thesis examines the implications of the European Union’s legislative framework on establishing economically feasible and functional PtX fuel production. The principal EU acts studied in this thesis are the Renewable Energy Directive and its Delegated Acts, the Hydrogen and Gas market Package and the EU Emissions Trading System, which will be analysed using legal dogmatics and regulatory theory as the methods.
This thesis examines the regulatory framework concerning the production of renewable hydrogen and carbon dioxide, the principal raw materials of PtX fuels, and gives de lege ferenda-recommendations on how the legislation could be revised to better foster the ramp-up of production. The key issues of producing PtX fuels are that they are not cost competitive in comparison to traditional fossil fuels, and that the production of RFNBOs must fulfil strict requirements in order for them to be considered renewable in the context of the EU legislation.
This thesis examines the EU policies that are in place to create demand for PtX fuels, as well as the different support schemes such as the EU Hydrogen Bank, Modernisation Fund and the Horizon Europe, that aim to direct funds to green transition projects. This thesis also suggests widening the scope of the legislative framework from RFNBOs and strictly renewable hydrogen to facilitate the production and uptake of low-carbon hydrogen and fuels during the transitional period. Tässä tutkielmassa tarkastellaan Euroopan unionin sääntelykehikon vaikutuksia taloudellisesti toteuttamiskelpoiselle ja toimivalle PtX-polttoainetuotannolle. Tärkeimmät EU:n säädökset, joita tutkielmassa tarkastellaan, ovat uusiutuvan energian direktiivi III, uusiutuvan energian direktiivin delegoidut säädökset, vety- ja kaasumarkkinapaketti sekä EU:n päästökauppajärjestelmä, joita alysoidaan lainopin sekä ohjaus- ja arviointikeinotutkimuksellisten metodien avulla.
Tutkielmassa tarkastellaan uusiutuvan vedyn ja hiilidioksidin, PtX-polttoaineiden pääraaka-aineiden, valmistusta koskevaa sääntelykehystä ja annetaan de lege ferenda-suosituksia siitä, miten lainsäädäntöä voitaisiin muuttaa tuotannon käynnistämisen edistämiseksi. PtX-polttoaineiden valmistamisen keskeiset haasteet liittyvät ensinnäkin siihen, etteivät ne ole taloudellisesti kilpailukykyisiä perinteisiin fossiilisiin polttoaineisiin verrattuna, minkä lisäksi RFNBO-tuotannon on täytettävä tiukat vaatimukset, jotta niitä voidaan pitää EU-sääntelyn mukaan uusiutuvina.
Tässä tutkielmassa tarkastellaan EU:n sääntelykeinoja, joilla pyritään luomaan kysyntää PtX-polttoaineille, sekä erilaisia tukijärjestelmiä, joita ovat esim. Euroopan Investointipankin European Hydrogen Bank, Modernisation Fund ja Horizon Europe -ohjelmat, joilla pyritään ohjaamaan varoja vihreän siirtymän hankkeisiin. Tässä tutkielmassa ehdotetaan myös, että lainsäädäntökehyksen soveltamisalaa laajennetaan RFNBO:ista ja puhtaasti uusiutuvasta vedystä, jotta vähähiilisen vedyn ja polttoaineiden tuotantoa ja käyttöönottoa voitaisiin kannustaa siirtymäkauden aikana.
This thesis examines the regulatory framework concerning the production of renewable hydrogen and carbon dioxide, the principal raw materials of PtX fuels, and gives de lege ferenda-recommendations on how the legislation could be revised to better foster the ramp-up of production. The key issues of producing PtX fuels are that they are not cost competitive in comparison to traditional fossil fuels, and that the production of RFNBOs must fulfil strict requirements in order for them to be considered renewable in the context of the EU legislation.
This thesis examines the EU policies that are in place to create demand for PtX fuels, as well as the different support schemes such as the EU Hydrogen Bank, Modernisation Fund and the Horizon Europe, that aim to direct funds to green transition projects. This thesis also suggests widening the scope of the legislative framework from RFNBOs and strictly renewable hydrogen to facilitate the production and uptake of low-carbon hydrogen and fuels during the transitional period.
Tutkielmassa tarkastellaan uusiutuvan vedyn ja hiilidioksidin, PtX-polttoaineiden pääraaka-aineiden, valmistusta koskevaa sääntelykehystä ja annetaan de lege ferenda-suosituksia siitä, miten lainsäädäntöä voitaisiin muuttaa tuotannon käynnistämisen edistämiseksi. PtX-polttoaineiden valmistamisen keskeiset haasteet liittyvät ensinnäkin siihen, etteivät ne ole taloudellisesti kilpailukykyisiä perinteisiin fossiilisiin polttoaineisiin verrattuna, minkä lisäksi RFNBO-tuotannon on täytettävä tiukat vaatimukset, jotta niitä voidaan pitää EU-sääntelyn mukaan uusiutuvina.
Tässä tutkielmassa tarkastellaan EU:n sääntelykeinoja, joilla pyritään luomaan kysyntää PtX-polttoaineille, sekä erilaisia tukijärjestelmiä, joita ovat esim. Euroopan Investointipankin European Hydrogen Bank, Modernisation Fund ja Horizon Europe -ohjelmat, joilla pyritään ohjaamaan varoja vihreän siirtymän hankkeisiin. Tässä tutkielmassa ehdotetaan myös, että lainsäädäntökehyksen soveltamisalaa laajennetaan RFNBO:ista ja puhtaasti uusiutuvasta vedystä, jotta vähähiilisen vedyn ja polttoaineiden tuotantoa ja käyttöönottoa voitaisiin kannustaa siirtymäkauden aikana.