Tunnepuhe varhaiskasvatuksessa : Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden käyttämä tunnepuhe kirjanlukuhetken aikana
Salo, Mari (2024-10-16)
Tunnepuhe varhaiskasvatuksessa : Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden käyttämä tunnepuhe kirjanlukuhetken aikana
Salo, Mari
(16.10.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024102185955
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024102185955
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena on selvittää minkä verran varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden puheessa ilmenee tunnepuhetta vuorovaikutteisen kirjanlukuhetken aikana ja minkä tyyppistä esiintyvä tunne-puhe on (kysymys/toteamus), sekä kenen tunteista puhutaan, eli tunnepuheen kohdetta. Tutkielman aineisto koostuu kahdeksan varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijan videoimasta kirjanlukutilanteesta, joista on havainnoimalla koodattu kaikki mieltä koskevan puheen ilmaisut (kognitio, tunne, havaitse-minen, motivaatio).
Tutkielma toteutettiin empiirisenä tutkimuksena vuoden 2024 aikana. Videoaineisto koodattiin ELAN-ohjelmalla ja litteroidut koodaukset siirrettiin Excel taulukkoon, josta muodostui havaintomatriisi. Li-säksi aineiston analysoinnissa hyödynnettiin SPSS laskentaohjelmaa.
Tutkielman perusteella varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijat puhuivat tunteista keskimääräisesti 13,25 kertaa yhden kirjanlukuhetken aikana. Tunnepuheen esiintymisessä oli paljon yksilöllistä vaihte-lua. Tunnepuhetta esiintyi eniten toteamus tyyppisissä ilmauksissa, ja tunnepuheen pääasiallisia koh-teita olivat muu ja lapsi. Kohteen osalta esiintyi paljon vaihtelua sen mukaan, tarkasteltiinko aineistoa kokonaisuutena vai keskityttiinkö esimerkiksi pelkästään toteamuksiin, jolloin pääasiallinen kohde oli itse.
Tutkielma antaa kuvaa siitä, miten tunnepuhe esiintyy varhaiskasvatuksen kirjanlukuhetkillä tällä het-kellä. Aihetta olisi syytä tutkia lisää suuremmalla otannalla ja erityisesti varhaiskasvatuksen opettaja-opiskelijoiden näkökulmasta, jotta jo opettajankoulutuksessa voitaisiin syventyä tarkemmin mieltä koskevan puheen ja tunnepuheen hyötyjen opettamiseen erilaisissa konteksteissa.
Tutkielma toteutettiin empiirisenä tutkimuksena vuoden 2024 aikana. Videoaineisto koodattiin ELAN-ohjelmalla ja litteroidut koodaukset siirrettiin Excel taulukkoon, josta muodostui havaintomatriisi. Li-säksi aineiston analysoinnissa hyödynnettiin SPSS laskentaohjelmaa.
Tutkielman perusteella varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijat puhuivat tunteista keskimääräisesti 13,25 kertaa yhden kirjanlukuhetken aikana. Tunnepuheen esiintymisessä oli paljon yksilöllistä vaihte-lua. Tunnepuhetta esiintyi eniten toteamus tyyppisissä ilmauksissa, ja tunnepuheen pääasiallisia koh-teita olivat muu ja lapsi. Kohteen osalta esiintyi paljon vaihtelua sen mukaan, tarkasteltiinko aineistoa kokonaisuutena vai keskityttiinkö esimerkiksi pelkästään toteamuksiin, jolloin pääasiallinen kohde oli itse.
Tutkielma antaa kuvaa siitä, miten tunnepuhe esiintyy varhaiskasvatuksen kirjanlukuhetkillä tällä het-kellä. Aihetta olisi syytä tutkia lisää suuremmalla otannalla ja erityisesti varhaiskasvatuksen opettaja-opiskelijoiden näkökulmasta, jotta jo opettajankoulutuksessa voitaisiin syventyä tarkemmin mieltä koskevan puheen ja tunnepuheen hyötyjen opettamiseen erilaisissa konteksteissa.