Putonghua Education in Hong Kong: : Using Putonghua as the Medium of Instruction in Chinese Classes
Lampinen, Veera (2024-10-22)
Putonghua Education in Hong Kong: : Using Putonghua as the Medium of Instruction in Chinese Classes
Lampinen, Veera
(22.10.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024102386672
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024102386672
Tiivistelmä
This bachelor's thesis addresses the use of Putonghua, or Mandarin Chinese, as the medium of instruction in Chinese language subjects in primary and secondary schools in Hong Kong. There are many differing opinions on this matter. The aim of this thesis is to explore the underlying factors influencing the arguments for and against the use of Putonghua as the medium of instruction, as well as to identify potential gaps in the research. The background includes an introduction to the topic's context and history, such as Hong Kong's language policy, the status of Putonghua within the Hong Kong school system, and the language attitudes at play. The literature review examines eight studies and articles. According to the source material, the factors most clearly affecting the use of Putonghua as a medium of instruction include teachers’ competence, lack of guidance from the government, lack of teaching material, lack of research, students’ Putonghua proficiency, lack of language environment, benefits and disadvantages of using Putonghua as the PMI, economic reasons, political reasons and attitude towards Putonghua. The conclusion of the thesis is that the effectiveness of Putonghua as a medium of instruction in Hong Kong's primary and secondary schools has not been sufficiently studied. Changing the language of instruction in Hong Kong primary and secondary schools’ Chinese language classes from Cantonese to Putonghua is a complex issue that has multilayered factors at play. Adequate research is essential for adopting a coherent and evidence-based approach when it comes to changing the medium of instruction in Hong Kong's Chinese language curriculum. Furthermore, research is needed on how changing the medium of instruction in the Chinese language subject to Putonghua affects the status of Cantonese in Hong Kong. Tämä kandidaatintutkielma käsittelee putonghuan eli mandariinikiinan käyttöä kiinan kielen oppiaineen opetuskielenä Hong Kongin peruskouluissa ja lukioissa. Asiasta on paljon eriäviä mielipiteitä. Tämän tutkielman tavoitteena onkin selvittää taustalla olevia tekijöitä, jotka vaikuttavat argumentteihin putonghuan käyttämiseen opetuskielenä puolesta ja vastaan, sekä löytää mahdollisia aukkoja tutkimuksessa. Käsittelyn taustaksi esitellään aiheen taustaa ja historiaa, kuten Hong Kongin kielipolitiikkaa, putonghuan asemaa Hong Kongin koulujärjestelmässä sekä taustalla vaikuttavia kieliasenteita. Kirjallisuuskatsauksessa käsitellään kahdeksaa tutkimusta ja artikkelia. Putonghuan käyttöön opetuskielenä vaikuttavat lähdeaineiston mukaan selvimmin opettajien kielellinen pätevyys, hallituksen vähäinen ohjeistus opetuskielen vaihtamiseen, opetusmateriaalien ja tutkimuksen puute, oppilaiden putonghuan kielellinen osaaminen, kieliympäristön puute, putonghuan opetuskielenä käyttämisen hyödyt ja haitat, taloudelliset syyt, poliittisen syyt sekä asenteet putonghuaa kohtaan. Tutkielman johtopäätöksenä on, että putonghuan tehokkuutta opetuskielenä Hongkongin peruskouluissa ja lukioissa ei ole tutkittu tarpeeksi. Opetuskielen vaihtaminen kantonin kielestä putonghuaan on monimutkainen aihe, johon liittyy monitasoisia tekijöitä. Riittävä tutkimus on tärkeää johdonmukaisen ja näyttöön perustuvan lähestymistavan omaksumiseksi, kun on kyse Hongkongin kiinan kielen oppiaineen opetuskielen muuttamisesta. Toiseksi tarvitaan tutkimusta siitä, kuinka kiinan kielen oppiaineen opetuskielen vaihtaminen putonghuaan vaikuttaa kantonin kielen asemaan Hongkongissa.