Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä matematiikan ulko-opetuksesta esiopetuksessa : "Vaikeaa on ainostaan, että hoksaa tehdä asioita luonnossa"
Lahdenmäki, Minna; Salonen, Jenna (2024-10-23)
Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä matematiikan ulko-opetuksesta esiopetuksessa : "Vaikeaa on ainostaan, että hoksaa tehdä asioita luonnossa"
Lahdenmäki, Minna
Salonen, Jenna
(23.10.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024102587008
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024102587008
Tiivistelmä
Tällä tutkimuksella haluttiin selvittää varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä matematiikan ulko-opetuksesta esiopetuksessa. Tarkoituksena oli tutkia, miten varhaiskasvatuksen opettajat hyödyntävät luontoa matematiikan oppimisympäristönä, hyödynnetäänkö ulkoympäristöä heidän mielestään tarpeeksi sekä mitkä tekijät vaikuttavat ulkoympäristön hyödyntämiseen. Ulkona oppimisen hyödyntäminen esiopetuksessa matemaattisesta näkökulmasta tarkasteltuna on mielenkiintoinen ja ajankohtainen aihe. Ulko-opetuksen aikana lapset ovat aktiivisia toimijoita. He saavat kokea ja kokeilla ilman sisätilan luomia rajoitteita. Matemaattisten taitojen perustaa luodaan esiopetuksessa, minkä vuoksi aihetta on tärkeä tutkia.
Tutkimukseen vastanneet varhaiskasvatuksen opettajat tavoitettiin kahdesta Facebook-ryhmästä, joissa jäseninä on varhaiskasvatusalan ammattilaisia. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, jonka linkki jaettiin Varhaiskasvatuksen opettajien ja Metsäryhmät varhaiskasvatuksessa ja opetuksessa -ryhmiin. Kyselyyn vastasi 50 varhaiskasvatuksen opettajaa.
Aineisto analysoitiin hyödyntämällä teoriaohjaavaa analyysia ja aineiston teemoittelua. Tutkimuksen tulokset osoittivat varhaiskasvatuksen opettajien näkemysten olevan matematiikan ulko-opetuksesta esiopetuksessa ovat pääsääntöisesti positiivisia. Tulosten perusteella varhaiskasvatuksen opettajien toiminta tukee lasten matemaattisten taitojen kehittymistä. Lisäksi tutkimuksessa ilmeni, että varhaiskasvatuksen opettajien mielestä ulkoympäristöä ei hyödynnetä riittävästi. Ulkona opettamiseen liittyviin haasteisiin vaikuttavat tiimin sitoutuminen, käytettävissä olevat resurssit, sääolosuhteet sekä esiopetusyksikön sijainti.
Tutkimukseen vastanneet varhaiskasvatuksen opettajat tavoitettiin kahdesta Facebook-ryhmästä, joissa jäseninä on varhaiskasvatusalan ammattilaisia. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, jonka linkki jaettiin Varhaiskasvatuksen opettajien ja Metsäryhmät varhaiskasvatuksessa ja opetuksessa -ryhmiin. Kyselyyn vastasi 50 varhaiskasvatuksen opettajaa.
Aineisto analysoitiin hyödyntämällä teoriaohjaavaa analyysia ja aineiston teemoittelua. Tutkimuksen tulokset osoittivat varhaiskasvatuksen opettajien näkemysten olevan matematiikan ulko-opetuksesta esiopetuksessa ovat pääsääntöisesti positiivisia. Tulosten perusteella varhaiskasvatuksen opettajien toiminta tukee lasten matemaattisten taitojen kehittymistä. Lisäksi tutkimuksessa ilmeni, että varhaiskasvatuksen opettajien mielestä ulkoympäristöä ei hyödynnetä riittävästi. Ulkona opettamiseen liittyviin haasteisiin vaikuttavat tiimin sitoutuminen, käytettävissä olevat resurssit, sääolosuhteet sekä esiopetusyksikön sijainti.