Kasvattajan rooli lapsen vapaan leikin tukijana varhaiskasvatuksessa
Kunnas, Katja; Auvinen, Alfija (2024-10-31)
Kasvattajan rooli lapsen vapaan leikin tukijana varhaiskasvatuksessa
Kunnas, Katja
Auvinen, Alfija
(31.10.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024110188469
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024110188469
Tiivistelmä
Tämän tutkielman aiheena on kasvattajan rooli lasten vapaan leikin tukijana varhaiskasvatuksen arjessa. Tutkielmassa haluttiin selvittää kuinka tärkeäksi kasvattajat kokevat vapaan leikin tukemisen ja minkälaisia tukimuotoja varhaiskasvatuksen arjessa on käytössä. Lisäksi selvitettiin, miten lasten vapaata leikkiä havainnoidaan ja kuinka säännöllistä havainnointi on sekä miten havaintoja dokumentointiin. Leikki on lapselle luontainen tapa oppia ja kehittyä. Leikkien avulla opitaan kieltä, sosiaalisia suhteita, tunnetaitoja ja vuorovaikutusta. Leikissä lapsen koko keho, aistit, tunteet, ajattelu ja mielikuvat aktivoituvat ja lapsi käsittelee kokemuksiaan ajattelun ja mielikuvien avulla.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin kyselylomake tutkimuksena. Webropol- kysely lähetettiin yhden varsinaissuomalaisen kaupungin suomenkielisessä varhaiskasvatuksessa työskenteleville kasvattajille. Vastausten avulla selvitettiin kasvattajien kokemuksia vapaan leikin tukemisesta ja käytössä olevista tukimuodoista. Kyselyn avulla saatuja vastauksia analysoitiin käyttämällä sisällönanalyysia.
Tuloksien mukaan vapaan leikin tukeminen nähtiin erittäin tärkeäksi. Tärkeimmiksi tukimuodoiksi koettiin pienryhmätoiminta sekä kasvattajan läsnäolo leikeissä. Lisäksi lasten leikin havainnointi nähtiin merkitykselliseksi toimintatavaksi, jolloin pystyttiin havainnoimaan lapsen kehitystä ja suunnittelemaan tarvittavia tukimuotoja leikin tukemisessa.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin kyselylomake tutkimuksena. Webropol- kysely lähetettiin yhden varsinaissuomalaisen kaupungin suomenkielisessä varhaiskasvatuksessa työskenteleville kasvattajille. Vastausten avulla selvitettiin kasvattajien kokemuksia vapaan leikin tukemisesta ja käytössä olevista tukimuodoista. Kyselyn avulla saatuja vastauksia analysoitiin käyttämällä sisällönanalyysia.
Tuloksien mukaan vapaan leikin tukeminen nähtiin erittäin tärkeäksi. Tärkeimmiksi tukimuodoiksi koettiin pienryhmätoiminta sekä kasvattajan läsnäolo leikeissä. Lisäksi lasten leikin havainnointi nähtiin merkitykselliseksi toimintatavaksi, jolloin pystyttiin havainnoimaan lapsen kehitystä ja suunnittelemaan tarvittavia tukimuotoja leikin tukemisessa.