”Ja eihän mulla muuta elämää ookaan, että käy töissä, ja sit mä teen näitä koulujuttuja” – väyläopiskelijoiden navigointia avoimen yliopiston kentällä
Carlson, Erika (2024-10-07)
”Ja eihän mulla muuta elämää ookaan, että käy töissä, ja sit mä teen näitä koulujuttuja” – väyläopiskelijoiden navigointia avoimen yliopiston kentällä
Carlson, Erika
(07.10.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024110188524
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024110188524
Tiivistelmä
Tämä pro gradu tutkielma tarkasteli korkean statuksen alan väyläopintoja suorittavia tutkintotavoitteisia opiskelijoita. Tutkimuksessa keskityttiin taloudellisiin, sosiaalisiin ja kulttuurisiin tekijöihin, jotka määrittivät väyläopiskelijoiden kokemuksia ja menestystä avoimessa yliopistossa.
Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla yhdeksää väyläopiskelijaa kilpailullisella alalla. Haastattelut toteutettiin osana Vaihtoehtoiset reitit yliopistoon ja korkeakoulutukseen pääsyn tasa-arvo (VAIHTAS) -hanketta. Tutkimuksen toteutus nojasi laadullisiin menetelmiin ja haastattelut suoritettiin temaattisina elämänkulullisina narratiivisina haastatteluina.
Analyysissa hyödynnettiin Bourdieun käsitteitä taloudellisesta, kulttuurisesta ja sosiaalisesta pääomasta. Tulokset osoittivat, että opiskelijat pitivät väylään liittyviä opintomaksuja kohtuullisina, vaikka maksullisuuden eriarvoistava piirre tunnistettiin. Työssäkäynti mahdollisti opiskelun, mutta ajanhallintaongelmat ja joustamattomat opiskelukäytänteet koettiin haasteellisiksi. Sosiaalisen pääoman lähteenä korostuivat läheiset ihmissuhteet, kun taas verkostoituminen ja opiskelijakulttuuriin integroitumista ei koettu väyläopintoihin kuuluvana.
Tulokset myös osoittivat, että väyläopiskelijat korostivat kilpailullisuutta ja yksilöllisen suorituskyvyn vaadetta. Tämä heijastaa laajempaa yhteiskunnallista kyvykkyysdiskurssia, jossa yksilön odotetaan kehittävän yrittäjämäisiä ominaisuuksiaan menestyksen takaamiseksi. Taloudelliset, sosiaaliset ja kulttuuriset resurssit näyttäytyvät opiskelijoiden navigoidessa väyläopintojen kentällä, ja näiden resurssien puutteet tai hyödyntämismahdollisuudet määrittävät opiskelijoiden onnistumisia ja menestystä.
Tämä tutkimus avaa avoimen yliopiston väyläopiskelijoiden kokemuksia ja valaisee, miten taloudelliset, sosiaaliset ja kulttuuriset pääomat osaltaan määrittävät heidän menestystään ja kohtaamiaan haasteita. Tulokset korostavat tarvetta jatkaa avoimen väylän kehittämistä ja seurantaa, jotta kaikille varmistuu yhdenvertaiset mahdollisuudet korkeakoulutukseen.
Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla yhdeksää väyläopiskelijaa kilpailullisella alalla. Haastattelut toteutettiin osana Vaihtoehtoiset reitit yliopistoon ja korkeakoulutukseen pääsyn tasa-arvo (VAIHTAS) -hanketta. Tutkimuksen toteutus nojasi laadullisiin menetelmiin ja haastattelut suoritettiin temaattisina elämänkulullisina narratiivisina haastatteluina.
Analyysissa hyödynnettiin Bourdieun käsitteitä taloudellisesta, kulttuurisesta ja sosiaalisesta pääomasta. Tulokset osoittivat, että opiskelijat pitivät väylään liittyviä opintomaksuja kohtuullisina, vaikka maksullisuuden eriarvoistava piirre tunnistettiin. Työssäkäynti mahdollisti opiskelun, mutta ajanhallintaongelmat ja joustamattomat opiskelukäytänteet koettiin haasteellisiksi. Sosiaalisen pääoman lähteenä korostuivat läheiset ihmissuhteet, kun taas verkostoituminen ja opiskelijakulttuuriin integroitumista ei koettu väyläopintoihin kuuluvana.
Tulokset myös osoittivat, että väyläopiskelijat korostivat kilpailullisuutta ja yksilöllisen suorituskyvyn vaadetta. Tämä heijastaa laajempaa yhteiskunnallista kyvykkyysdiskurssia, jossa yksilön odotetaan kehittävän yrittäjämäisiä ominaisuuksiaan menestyksen takaamiseksi. Taloudelliset, sosiaaliset ja kulttuuriset resurssit näyttäytyvät opiskelijoiden navigoidessa väyläopintojen kentällä, ja näiden resurssien puutteet tai hyödyntämismahdollisuudet määrittävät opiskelijoiden onnistumisia ja menestystä.
Tämä tutkimus avaa avoimen yliopiston väyläopiskelijoiden kokemuksia ja valaisee, miten taloudelliset, sosiaaliset ja kulttuuriset pääomat osaltaan määrittävät heidän menestystään ja kohtaamiaan haasteita. Tulokset korostavat tarvetta jatkaa avoimen väylän kehittämistä ja seurantaa, jotta kaikille varmistuu yhdenvertaiset mahdollisuudet korkeakoulutukseen.