Brändilähettiläiden rooli yritysten strategisessa brändien johtamisessa
Jalonen-Suikki, Janina (2024-11-05)
Brändilähettiläiden rooli yritysten strategisessa brändien johtamisessa
Jalonen-Suikki, Janina
(05.11.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024110589412
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024110589412
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mikä on brändilähettiläiden rooli yritysten strategisessa brändien johtamisessa. Aihetta tarkastellaan seuraavien osakysymysten avulla: Mikä on brändilähettiläiden rooli vaikuttajamarkkinoinnissa? Miten brändilähettiläitä voidaan hyödyntää yritysten strategisessa brändien johtamisessa? Miten brändilähettiläsyhteistöiden hyötyjä yrityksille voidaan mitata? Tutkielmassa hyödynnetty kirjallisuus keskittyy pääasiassa vaikuttajamarkkinointiin sekä brändikirjallisuuteen. Tutkielman lopussa on esitetty ehdotuksia siihen, millaisia mittareita voidaan hyödyntää brändilähettiläsyhteistöiden tulosten mittaamiseen.
Akateemisesta kirjallisuudesta löytyy jo jonkin verran tietoa vaikuttajista ja vaikuttajamarkkinoinnista. Brändilähettilyys on kuitenkin vielä melko tuore ilmiö, joten sitä on tutkittu akateemisessa kirjallisuudessa verrattain vähän. Brändilähettiläs on henkilö, joka edustaa yrityksen brändiä ja jonka avulla vaikuttajat voivat kertoa syvemmin brändin tarinan ja näyttää, kuinka he yhdistävät brändin useisiin arkisiin asioihin elämässään viikkojen tai kuukausien aikana. Koska brändilähettiläiden käyttö ja pidemmät yhteistyöt saman vaikuttajan kanssa ovat yleistyneet todella paljon viime vuosien aikana, aihetta on ajankohtaista tutkia enemmän. Tämän tutkielman tarkoituksena on tarjota uutta tietoa pidemmistä brändilähettiläsyhteistöistä. Lisäksi tutkielma keskittyy siihen, miten yritykset voivat hyödyntää brändilähettiläitä niiden strategisessa brändijohtamisessa. Tutkielmassa keskitytään pitkän aikavälin toimintaan ja tavoitteisiin.
Viime vuosina vaikuttajamarkkinoinnin akateeminen tutkimus on kasvanut nopeasti, Tämä tutkielma osoittaa, että brändilähettiläillä on merkittävä rooli yritysten strategisessa brändijohtamisessa ja brändilähettilyydellä saavutetaan monia sellaisia hyötyjä, joita lyhyemmillä vaikuttajayhteistöillä ei voida saavuttaa. Brändilähettiläät voivat esimerkiksi näyttää kuluttajille, miten tuote tai palvelu toimii käytännössä, kun sitä käyttää pidemmän aikaa ja brändilähettiläitä voi myös hyödyntää tarvittaessa yrityksen mainoskasvoina. Akateeminen kirjallisuus keskittyy tällä hetkellä pitkälti lyhyiden vaikuttajayhteistöiden tulosten mittaamiseen, mutta myös pidempiä yhteistöitä on mahdollista mitata. Tulevaisuudessa olisi tärkeää etsiä yrityksille sopivia mittareita, joiden avulla voidaan tutkia tarkemmin, millaista hyötyä pidemmät yhteistyöt eli brändilähettiläsyhteistyöt tarjoavat yrityksille.
Akateemisesta kirjallisuudesta löytyy jo jonkin verran tietoa vaikuttajista ja vaikuttajamarkkinoinnista. Brändilähettilyys on kuitenkin vielä melko tuore ilmiö, joten sitä on tutkittu akateemisessa kirjallisuudessa verrattain vähän. Brändilähettiläs on henkilö, joka edustaa yrityksen brändiä ja jonka avulla vaikuttajat voivat kertoa syvemmin brändin tarinan ja näyttää, kuinka he yhdistävät brändin useisiin arkisiin asioihin elämässään viikkojen tai kuukausien aikana. Koska brändilähettiläiden käyttö ja pidemmät yhteistyöt saman vaikuttajan kanssa ovat yleistyneet todella paljon viime vuosien aikana, aihetta on ajankohtaista tutkia enemmän. Tämän tutkielman tarkoituksena on tarjota uutta tietoa pidemmistä brändilähettiläsyhteistöistä. Lisäksi tutkielma keskittyy siihen, miten yritykset voivat hyödyntää brändilähettiläitä niiden strategisessa brändijohtamisessa. Tutkielmassa keskitytään pitkän aikavälin toimintaan ja tavoitteisiin.
Viime vuosina vaikuttajamarkkinoinnin akateeminen tutkimus on kasvanut nopeasti, Tämä tutkielma osoittaa, että brändilähettiläillä on merkittävä rooli yritysten strategisessa brändijohtamisessa ja brändilähettilyydellä saavutetaan monia sellaisia hyötyjä, joita lyhyemmillä vaikuttajayhteistöillä ei voida saavuttaa. Brändilähettiläät voivat esimerkiksi näyttää kuluttajille, miten tuote tai palvelu toimii käytännössä, kun sitä käyttää pidemmän aikaa ja brändilähettiläitä voi myös hyödyntää tarvittaessa yrityksen mainoskasvoina. Akateeminen kirjallisuus keskittyy tällä hetkellä pitkälti lyhyiden vaikuttajayhteistöiden tulosten mittaamiseen, mutta myös pidempiä yhteistöitä on mahdollista mitata. Tulevaisuudessa olisi tärkeää etsiä yrityksille sopivia mittareita, joiden avulla voidaan tutkia tarkemmin, millaista hyötyä pidemmät yhteistyöt eli brändilähettiläsyhteistyöt tarjoavat yrityksille.