Automaattisesti arvioidut tehtävät äidinkielen oppimisen tukena
Parviainen, Marika (2024-11-05)
Automaattisesti arvioidut tehtävät äidinkielen oppimisen tukena
Parviainen, Marika
(05.11.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024110789918
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024110789918
Tiivistelmä
Äidinkielen taitojen heikentyminen herättää kasvavaa huolta, ja oppilaiden vaihteleva osaamistaso asettaa haasteita opettajille. Vaikka digitaalisen oppimisympäristöjen hyötyjä on aiemmin osoitettu erityisesti matematiikan opetuksessa, niiden käyttöä äidinkielen opetuksessa on tutkittu huomattavasti vähemmän.
Tässä tutkimuksessa yhdistettiin oppimismuotoilun keskeisiä teorioita ja oppimisanalytiikan tarjoamia mahdollisuuksia ja luotiin malli, jonka avulla digitaalista oppimisympäristöä voidaan tehokkaasti ja skaalautuvasti käyttää äidinkielen oppimiseen. Tutkimuksen alustana toimi Turun yliopistossa kehitetty oppimisympäristö ViLLE
Mallin toimivuutta testattiin kuudentoista viikon pituisella opetusinterventiolla, johon osallistui neljä kolmatta luokkaa. Koeryhmän oppilaat tekivät yhden oppitunnin ViLLEssä ja seurasivat muuten normaalia opetusta. Kontrolliryhmän oppilaat opiskelivat tavanomaiseen tapaan. Oppilaiden osaaminen mitattiin tutkimuksen alussa ja lopussa. Alkumittauksessa ryhmien välillä ei ollut tilastollisesti merkitsevää eroa. Loppumittauksessa todettiin, että koeryhmän testitulos oli parempi kuin kontrolliryhmän. Ero osoitettiin tilastollisesti merkitseväksi.
Oppilaiden työskentelyä havainnoiden ja opettajien kanssa keskustelemalla luotiin lisäksi äidinkielen materiaalin jatkokehitystä helpottava oppitunnin tuloksia tehtäväkohtaisesti visualisoiva oppimisanalytiikkanäkymä.
Tässä tutkimuksessa yhdistettiin oppimismuotoilun keskeisiä teorioita ja oppimisanalytiikan tarjoamia mahdollisuuksia ja luotiin malli, jonka avulla digitaalista oppimisympäristöä voidaan tehokkaasti ja skaalautuvasti käyttää äidinkielen oppimiseen. Tutkimuksen alustana toimi Turun yliopistossa kehitetty oppimisympäristö ViLLE
Mallin toimivuutta testattiin kuudentoista viikon pituisella opetusinterventiolla, johon osallistui neljä kolmatta luokkaa. Koeryhmän oppilaat tekivät yhden oppitunnin ViLLEssä ja seurasivat muuten normaalia opetusta. Kontrolliryhmän oppilaat opiskelivat tavanomaiseen tapaan. Oppilaiden osaaminen mitattiin tutkimuksen alussa ja lopussa. Alkumittauksessa ryhmien välillä ei ollut tilastollisesti merkitsevää eroa. Loppumittauksessa todettiin, että koeryhmän testitulos oli parempi kuin kontrolliryhmän. Ero osoitettiin tilastollisesti merkitseväksi.
Oppilaiden työskentelyä havainnoiden ja opettajien kanssa keskustelemalla luotiin lisäksi äidinkielen materiaalin jatkokehitystä helpottava oppitunnin tuloksia tehtäväkohtaisesti visualisoiva oppimisanalytiikkanäkymä.