Matematiikan osataitojen hyödyntäminen 3–5-vuotiaiden lasten kanssa odotus- ja siirtymätilanteissa
Paumo, Merja (2024-11-11)
Matematiikan osataitojen hyödyntäminen 3–5-vuotiaiden lasten kanssa odotus- ja siirtymätilanteissa
Paumo, Merja
(11.11.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024111190696
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024111190696
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, hyödyntävätkö varhaiskasvatuksen kasvattajat matematiikan eri osataitoja 3–5-vuotiaiden lasten kanssa odotus- ja siirtymätilanteissa, sekä miten he näitä taitoja hyödyntävät. Lisäksi oltiin kiinnostuneita kasvattajien näkemyksistä harjoiteltavista matemaattisista osataidoista, ja onko työkokemuksella vaikutusta matemaattisten osataitojen hyödyntämiseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin Webropol- kyselynä ja kysely lähetettiin kasvattajille, joiden tiedettiin työskentelevän varhaiskasvatuksessa. Kysely ei kohdistunut tietyn alueen työntekijöille. Analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia ja kategoriat perustuivat teoreettiseen viitekehykseen Aunion (2008) ja Aunion ja Räsäsen (2016) jaottelun mukaisesti.
Tutkimustulokset tuovat esille, että matemaattisista osataidoista korostuivat laskemisen taito ja vertailu, kun puolestaan luokittelu ja yksi yhteen vastaavuus jäivät vähemmälle huomiolle. Vaikka suurimmalla osalla kasvattajista on yli viiden vuoden työkokemus, se ei yksinään riitä takaamaan matemaattisten osataitojen monipuolista hyödyntämistä odotus- ja siirtymätilanteissa. Aihetta olisi hyvä tutkia laajemmalla vastaajamäärällä, jotta saadaan tarkempaa tietoa, miten matematiikkaa ja sen osataitoja voitaisiin hyödyntää laajemmin odotus- ja siirtymätilanteissa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin Webropol- kyselynä ja kysely lähetettiin kasvattajille, joiden tiedettiin työskentelevän varhaiskasvatuksessa. Kysely ei kohdistunut tietyn alueen työntekijöille. Analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia ja kategoriat perustuivat teoreettiseen viitekehykseen Aunion (2008) ja Aunion ja Räsäsen (2016) jaottelun mukaisesti.
Tutkimustulokset tuovat esille, että matemaattisista osataidoista korostuivat laskemisen taito ja vertailu, kun puolestaan luokittelu ja yksi yhteen vastaavuus jäivät vähemmälle huomiolle. Vaikka suurimmalla osalla kasvattajista on yli viiden vuoden työkokemus, se ei yksinään riitä takaamaan matemaattisten osataitojen monipuolista hyödyntämistä odotus- ja siirtymätilanteissa. Aihetta olisi hyvä tutkia laajemmalla vastaajamäärällä, jotta saadaan tarkempaa tietoa, miten matematiikkaa ja sen osataitoja voitaisiin hyödyntää laajemmin odotus- ja siirtymätilanteissa.