Asiakkaiden kokemukset perheneuvonnasta hyvinvointialueella : Teemahaastatteluiden laadullinen analyysi
Vahantila, Henna (2024-10-31)
Asiakkaiden kokemukset perheneuvonnasta hyvinvointialueella : Teemahaastatteluiden laadullinen analyysi
Vahantila, Henna
(31.10.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024111391263
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024111391263
Tiivistelmä
Tämä syventävien opintojen kirjallinen työ on osa Varsinais-Suomen hyvinvointialueen ”Perhekeskuksen vaikuttava perheneuvonta” -tutkimusta, jonka tarkoituksena on kehittää perheneuvontaa antavien sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten viestintä- ja kommunikaatiokeinoja. Tutkielmassa perehdytään terveydenhuollon ammattilaisen ja asiakkaan väliseen hoitosuhteeseen ja erityisesti asiakkaan kokemukseen siitä. Lisäksi tarkastellaan mikä tekee ammattilaisen viestinnästä vaikuttavaa ja miten perheneuvonnan asiakkaat kokevat viestinnän vaikuttavuuden ja minkälaista apua he tarvitsevat ammattilaiselta.
Lyhyt kirjallisuuskatsaus keskeisistä viestintä- ja kommunikaatiotaidoista johdattelee aiheeseen, jonka jälkeen syvennytään tutkimuksen pääasialliseen aineistoon eli Varhan perhekeskuksen asiakkaiden haastatteluihin. Haastattelut toteutettiin opiskelijoiden toimesta, osana opinnäytetyötä. Haastattelijoilla oli käytössään Varhan tutkimuksen toteuttajien ja viestinnän ammattilaisten laatima haastattelurunko, joka hyödynsi hoitavan viestinnän mallia. Haastatteluissa kartoitettiin asiakkaiden kokemuksia perheneuvonnasta ja sitä tarjoavien ammattilaisten viestinnästä. Tavoitteena oli selvittää mikä teki ammattilaisen viestinnästä niin vaikuttavaa, että se sai asiakkaassa aikaan muutosaikeen ja että asiakas koki todella hyötyneensä perheneuvonnasta. Haastattelut tallennettiin, litteroitiin ja analysoitiin jälkeenpäin, käyttäen apuna N-vivo-ohjelmaa. Tästä aineistosta koostui teemahaastatteluiden laadullinen analyysi.
Haastatteluiden tulokset käytiin läpi teemottain. Tuloksissa analysoidut teemat tulivat merkittävästi esiin aineistosta ja asiakkaat kokivat ne tärkeiksi tekijöiksi onnistuneessa hoitosuhteessa. Asiakkaalle tärkeää oli tunne aidosta ja kiireettömästä kohtaamisesta ammattilaisen kanssa. Ammattilaisen läsnäolo kohtaamisessa ja vilpitön halu auttaa asiakasta oli keskeistä ja tunne siitä välittyi asiakkaalle. Lisäksi kävi ilmi, että ammattilaisen persoonnalla oli vaikutusta asiakkaan kokemukseen hoitosuhteen onnistumisesta. Pitkässä ja jatkuvassa hoitosuhteessa oli tärkeää, että hyväksi koettu ammattilainen pysyi samana, sillä luottamus ammattilaiseen ja vaikuttava hoitosuhde muodostuvat ajan saatossa. Ammattilaisen koettu ammattitaito ja tämän kommunikaatiokyvyt olivat myös merkittäviä tekijöitä. Tutkielman kirjallisuuskatsauksessa läpikäydyt suomalaiset ja kansainväliset tutkimukset tukivat näitä havaintoja.
Johtopäätöksissä todetaan, että ammattilainen auttaa asiakasta parhaiten olemalla läsnä kohtaamisessa asiakkaan kanssa ja antaen riittävästi aikaa kohtaamiselle. Asiakas kokee tapaamisen vaikuttavana, kun hän kokee tulleensa kuulluksi ja rohkaistuksi ja saa konkreettisesti hyödyllisiä ohjeita ammattilaiselta. Kun hoitosuhteessa vallitsee yhtenäinen ymmärrys ja luottamus, on asiakas vastaanottavainen ja ammattilainen voi hyödyntää ammattitaitoaan mahdollisimman tehokkaasti, auttaen asiakasta pitkäkantoisesti.
Lyhyt kirjallisuuskatsaus keskeisistä viestintä- ja kommunikaatiotaidoista johdattelee aiheeseen, jonka jälkeen syvennytään tutkimuksen pääasialliseen aineistoon eli Varhan perhekeskuksen asiakkaiden haastatteluihin. Haastattelut toteutettiin opiskelijoiden toimesta, osana opinnäytetyötä. Haastattelijoilla oli käytössään Varhan tutkimuksen toteuttajien ja viestinnän ammattilaisten laatima haastattelurunko, joka hyödynsi hoitavan viestinnän mallia. Haastatteluissa kartoitettiin asiakkaiden kokemuksia perheneuvonnasta ja sitä tarjoavien ammattilaisten viestinnästä. Tavoitteena oli selvittää mikä teki ammattilaisen viestinnästä niin vaikuttavaa, että se sai asiakkaassa aikaan muutosaikeen ja että asiakas koki todella hyötyneensä perheneuvonnasta. Haastattelut tallennettiin, litteroitiin ja analysoitiin jälkeenpäin, käyttäen apuna N-vivo-ohjelmaa. Tästä aineistosta koostui teemahaastatteluiden laadullinen analyysi.
Haastatteluiden tulokset käytiin läpi teemottain. Tuloksissa analysoidut teemat tulivat merkittävästi esiin aineistosta ja asiakkaat kokivat ne tärkeiksi tekijöiksi onnistuneessa hoitosuhteessa. Asiakkaalle tärkeää oli tunne aidosta ja kiireettömästä kohtaamisesta ammattilaisen kanssa. Ammattilaisen läsnäolo kohtaamisessa ja vilpitön halu auttaa asiakasta oli keskeistä ja tunne siitä välittyi asiakkaalle. Lisäksi kävi ilmi, että ammattilaisen persoonnalla oli vaikutusta asiakkaan kokemukseen hoitosuhteen onnistumisesta. Pitkässä ja jatkuvassa hoitosuhteessa oli tärkeää, että hyväksi koettu ammattilainen pysyi samana, sillä luottamus ammattilaiseen ja vaikuttava hoitosuhde muodostuvat ajan saatossa. Ammattilaisen koettu ammattitaito ja tämän kommunikaatiokyvyt olivat myös merkittäviä tekijöitä. Tutkielman kirjallisuuskatsauksessa läpikäydyt suomalaiset ja kansainväliset tutkimukset tukivat näitä havaintoja.
Johtopäätöksissä todetaan, että ammattilainen auttaa asiakasta parhaiten olemalla läsnä kohtaamisessa asiakkaan kanssa ja antaen riittävästi aikaa kohtaamiselle. Asiakas kokee tapaamisen vaikuttavana, kun hän kokee tulleensa kuulluksi ja rohkaistuksi ja saa konkreettisesti hyödyllisiä ohjeita ammattilaiselta. Kun hoitosuhteessa vallitsee yhtenäinen ymmärrys ja luottamus, on asiakas vastaanottavainen ja ammattilainen voi hyödyntää ammattitaitoaan mahdollisimman tehokkaasti, auttaen asiakasta pitkäkantoisesti.